۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
ظرفیت ایران در صادرات ریزغده سیب‌زمینی

ظرفیت ایران در صادرات ریزغده سیب‌زمینی

ایران با تولید سالانه حدود ۱۴ میلیون عدد ریزغده سیب‌زمینی سالم (بذرسالم سیب‌زمینی) و گواهی شده علاوه بر تامین نیاز داخلی به ظرفیت صادراتی رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری ۱۵ میلیون و ۸۲ هزار و ۵۷۵ عدد مینی‌تیوبر یا ریزغده سیب‌زمینی در کشور تولید شد که پس از ارزیابی توسط این موسسه تحقیقاتی از طریق بازدیدهای میدانی از گلخانه‌های تولیدی و انجام تست‌های ویروسی شش‌گانه، ۱۳ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۳۷۵ عدد مینی‌تیوبر تایید و گواهی کلاس S را دریافت کرد، که به معنای قابلیت کشت در مزارع تکثیری بذر سیب‌زمینی است.

صمد مبصّر، مینی‌تیوبر مورد نیاز کشور را در شرایط بهینه تکثیری، ۷ میلیون عدد عنوان کرد و اظهار داشت: نزدیک به دو برابر نیاز کشور مینی‌تیوبر سیب‌زمینی توسط ۱۰ شرکت در چهار استان تولید می‌شود و ظرفیت زیادی برای صادرات ریزغده سیب‌زمینی به سایر کشورها داریم.

وی افزود: گیاهچه‌های اصیل و سالم مورد نیاز شرکت‌های تولید مینی‌تیوبر به عنوان هسته اولیه از طریق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با همکاری معاونت امور زراعت تهیه و به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های کشت بافت قرار می‌گیرد تا پس از چند مرحله آزمایشگاهی تکثیر از گیاهچه‌های تکثیرشده در شرایط گلخانه، مینی تیوبر تولید شود.

مبصّر ادامه داد: این شرکت‌ها سالانه ظرفیت تولید ۱۸ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی را دارند.

وی با بیان این که سالانه حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار سیب‌زمینی در کشور کشت می‌شود، گفت: از این سطح در حدود ۱۵۰ هکتار آن به کشت مینی‌تیوبر برای تولید بذر سیب زمینی کلاس پیش‌پایه یا SE اختصاص می‌یابد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در عین حال اظهار داشت: به رغم آن که حدود ۱۴ میلیون عدد مینی‌تیوبر گواهی‌شده برای تولید بذر سیب‌زمینی در سال تولید می‌شود، اما تنها ۱۰ درصد مزارع تولید سیب‌زمینی کشور از بذر گواهی شده لیبل‌دار استفاده می‌کنند.

وی تولید بذر سیب‌زمینی را یک فعالیت هزینه‌بر دانست و گفت: دولت باید برای ترویج و توسعه مصرف بذر گواهی شده، یارانه پرداخت کند.

مبصّر افزود: در حال حاضر انگیزه‌ای برای تولید و مصرف بذر گواهی شده سیب‌زمینی در کشور وجود ندارد و صرفاً ارائه گیاهچه سالم و رایگان به شرکت‌های تولید مینی‌تیوبر برای توسعه مصرف بذر این محصول کافی نیست.

وی تولید بذر سیب زمینی در مناطق آلوده و تمایل نداشتن برخی تولیدکنندگان بذر به فعالیت در مسیر رسمی و تحت نظارت و فرآیند گواهی را از دیگر دلایل منقطع بودن چرخه تولید بذر سیب زمینی و رواج نداشتن کشت بذر گواهی شده نام برد.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha