۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
چوب قیمت گذاری دستوری لای چرخ صنایع لبنی؛ اشتغال زایی به شرط تأمین آب
در گفتگو با مدیر کارخانه نیمبلوک مطرح شد؛

چوب قیمت گذاری دستوری لای چرخ صنایع لبنی؛ اشتغال زایی به شرط تأمین آب

بیرجند- مدیرعامل شرکت سهامی زراعی خضری و مدیر کارخانه نیمبلوک گفت: صنایع لبنی خراسان‌جنوبی با مشکلاتی چون قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت مواد اولیه رو به رو هستند که در این زمینه باید تدبیری شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر کدام از صنایع در حوزه مشکلات قصه خاص خود را دارند، تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه، افزایش حقوق بخش کارگری و ... همه مشکلاتی هستند که صنایع با آن مواجه‌اند. اما در این میان صنایع لبنی به ویژه در سال جاری با مسائلی رو به رو شدند که کار و ادامه تولید را برای آنان بسیار سخت‌تر کرد.

وقتی که دامدار با مشکل رو به رو شود و نتواند علوفه و نهاده دام خود را تأمین کند به طور قطع صنایع لبنی به شدت از این وضعیت آسیب می بیند.

صنایع لبنی و تأثیر پذیری از مشکل دامداران
خشکسالی و کمبود علوفه، ماده اصلی کارخانه‌های لبنی یعنی شیر خام را گران کرد، در حالی که آن‌ها نمی‌توانستند متناسب با این افزایش قیمت ماده اولیه، محصولات خود را عرضه کنند که این موضوع آنان را با چالش‌های جدی رو به رو کرد.

این در حالی است که در خراسان‌جنوبی به واسطه وجود دامداری‌ها و صنعت دامپروری فعالیت صنایع لبنی یک پتانسیل و فرصت برای اشتغال‌زایی محسوب می‌شود که نباید از این مساله غفلت کرد.

یکی از کارخانه‌های فعال و شناخته شده لبنی در خراسان جنوبی، واحد لبنی نیمبولک است که زیر مجموعه شرکت سهامی زراعی خضری دشت بیاض فعالیت می‌کند و در شرایطی که بسیاری از کارخانه‌های لبنی استان غیر فعال و یا نیمه فعال هستند، این واحد به کار و تلاش خود علی رغم همه سختی‌ها ادامه می‌دهد.

محمد رضا رمضانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت سهامی زراعی خضری یکی از مجموعه‌های کشت و صنعت خراسان ‌جنوبی است که در زمینه تولید محصولات زراعی، باغی، دامی، لبنی، خوراک دام، پرورش ماهی و ... فعالیت می‌کند.

فراوری روزانه ۲۰ تن شیر در کارخانه نیمبلوک
مدیرعامل شرکت سهامی زراعی خضری  با اشاره به اینکه شروع عملیات ساختمانی کارخانه نیمبلوک از سال ۷۰ شروع شد و از سال ۷۸ تولید محصولات خود را با ظرفیت حدود دو تن در روز شروع کردیم، بیان‌کرد: در حال حاضر  روزانه در یک شیفت ۲۰ تن شیر در کارخانه نیمبلوک فراوری می شود.

 رمضانی با بیان اینکه از این شیر سایر محصولات لبنی از جمله ماست پنیر، کره و... فرآوری  و به بازار عرضه می شود، گفت: در صورتی که موانع و مشکلات از سر راه ما بر داشته شود، قادر خواهیم بود که هر سه شیفت را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات ما کمبود آب است، اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار واحد لبنی پروانه چاه مجموعه تولیدی ما نیم لیتر در ثانیه بود که با توجه به افزایش تولید و افزایش دستگاه‌ها و تجهیزات، بی شک آب موجود کفاف تولید را نمی‌کند.

چوب قیمت گذاری دستوری لای چرخ صنایع لبنی؛ اشتغال زایی به شرط تأمین آب

افزایش اشتغال زایی به شرط تأمین آب
مدیر عامل شرکت سهامی زراعی خضری ادامه‌داد: علاوه بر آن خط تولید آب آشامیدنی واحد که با هزینه میلیاردی صورت گرفته غیر فعال است که اگر مسئولان همکاری کنند و حداقل به یک و نیم لیتر در ثانیه پروانه آب چاه را افزایش دهند، حداقل برای ۶ نفر دیگر به صورت مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

رمضانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲ نفر به صورت مستقیم در کارخانه و ۶ نفر نیز در بخش تولید فعالیت دارند، بیان‌کرد: از دیگر مشکلات صنایع لبنی در خراسان‌جنوبی نبود ثبات در قیمت مواد اولیه از قبیل شیر خشک و ... است.

مدیر کارخانه نیمبلوک افزود: افزایش قیمت مواد اولیه کار ما در حالی است که از تاریخ یکم آذر 99 هیچ گونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی وجود نداشته است.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه صنایع لبنی
وی گفت: مواد اولیه حداقل ۵۰ درصد و دستمزد کارگران نیز بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که قیمت شیر و محصولات لبنی باید با این افزایش قیمت ها هماهنگ باشد تا ما در تولیدات خود دچار ضرر نشویم.

مدیر عامل شرکت سهامی زراعی خضری اظهار کرد: با توجه به رقابتی بودن بازار و دقت در این نکته که مواد اولیه به روز خریداری می شود باید قیمت محصولات لبنی از حالت دستوری خارج و به خود واحدها واگذار شود تا ما نیز در امر تولید موفق تر عمل کنیم.

در صورت اختصاص تسهیلات سرمایه‌ای کم بهره امکان ایجاد خط تولید محصولات استریل و ایجاد کارخانه شیر خشک با توجه به ظرفیت تولید شیر در خراسان جنوبی وجود دارد که نباید از این پتانسیل‌های ارزشمند غافل شد

سهمیه علوفه دامداران افزایش یابد
رمضانی در زمینه حمایت‌های دولتی از صنایع لبنی خراسان‌جنوبی نیز گفت: با توجه به گران بودن نهاده‌های دامی و اینکه خراسان جنوبی از خشک‌ترین استان‌های کشور است باید سهمیه علوفه دامداران در استان بیشتر شود تا صنایع لبنی نیز رونق بیشتری گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین از طرف دیگر تسهیلات با بهره‌کم جهت خرید علوفه مثل کاه و یونجه در اختیار دامداران قرار گیرد که این نکته نیز در رونق صنایع لبنی خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد.

مدیرعام شرکت سهامی زراعی خضری ادامه‌داد: به نظر من جهت حمایت از قشر ضعیف جامعه شیر یارانه‌ای نیز از این وضعیت خارج و مجدد احیاء شود تا همه مردم بتوانند از شیر استفاده کنند و در این صورت به دامداری‌های خراسان‌جنوبی نیز کمک خواهد شد.

چوب قیمت گذاری دستوری لای چرخ صنایع لبنی؛ اشتغال زایی به شرط تأمین آب

شیر مدارس از محل کارخانه‌های داخل استان تأمین شود
رمضانی گفت: همچنین از دیدگاه من شیر مدارس باید از محل تولید کارخانه‌های داخل استان تأمین شود و تأکید بر این نکته نیز می‌تواند به رونق هر چه بیشتر صنایع لبنی خراسان‌جنوبی کمک ویژه‌ای کند.

وی افزود: در صورتی که هدف، حمایت از واحدهای تولیدی به خصوص در مناطق محروم و به ویژه خراسان‌جنوبی است باید محصولات لبنی چون کره، ماست، دوغ، خامه، شیر و پنیر از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند تا چرخ صنایع لبنی استان به آسانی بچرخد.

گلایه از تأخیر قیمت‌گذاری
مدیرعامل شرکت سهامی زراعی خضری گفت: قیمت شیر خام در خراسان جنوبی افزایش یافته است و به تبع آن  قیمت محصولات لبنی چون شیر نیز باید تغییر پیدا کند اما نرخ جدید محصولات لبنی که مشمول قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت می باشد هنوز اعلام نشده است که این موضوع به صنایع لبنی آسیب می‌زند و انان را دچار ضرر و زیان می‌کند.

رمضانی با اشاره به اینکه تمامی محصولات کارخانه‌های خراسان‌جنوبی  پاستوریزه است، یادآور شد: در صورت اختصاص تسهیلات سرمایه‌ای کم بهره امکان ایجاد خط تولید محصولات استریل و ایجاد کارخانه شیر خشک با توجه به ظرفیت تولید شیر در خراسان جنوبی وجود دارد که نباید از این پتانسیل‌های ارزشمند غافل شد.

وی افزود: همه خواهان این هستیم که بتوانیم با تولید هم زمینه رشد و توسعه اقتصادی خراسان‌جنوبی را فراهم کنیم و هم با اشتغال زایی گرهی از کار جوانان این مرز و بوم باز کنیم ولی متولیان امر در بخش دولتی نیز باید در امر حمایت از تولید فعال تر ظاهر شوند.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha