۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کامیون‌های چینی ۵۰ درصد دستمزد رانندگان را می‌بلعد| جهش قیمت لاستیک از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون تومان!
گفتگوی متفاوت با راننده‌ای که با تایر پنچر اکسیژن رساند

کامیون‌های چینی ۵۰ درصد دستمزد رانندگان را می‌بلعد| جهش قیمت لاستیک از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون تومان!

بیگدلی، راننده کامیون حامل اکسیژن بیماران بیمارستان قائم شهر گفت: لاستیک در بازار کم یاب شده و قیمت آن از ۴ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان جهش یافته است!

بازار؛ گروه خودرو: طی روزهای اخیر خبر از خود گذشتگی یک راننده کامیون که مسافتی طولانی را با لاستیک پاره شده طی کرد تا بار کپسول‌های اکسیژن را برای بیمارستان برساند در رسانه‌ها بازتاب فراوانی یافت؛ گفتگوهای بسیاری با این راننده شد که چرا از حرکت متوقف نشد و جان و مالش را به خطر انداخت تا جان مبتلایان به کرونا نجات دهد؟ اما هیچ کسی نپرسید چرا لاستیک کامیون این چنین پنچر شد؟ چرا گزارش هایی از وقوع این دست از اتفاقات برای رانندگان کامیون بیشتر شده است؟ چرا هر بار کامیونی را در جاده ها می‌بینیم لاستیک‌های آن از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند؟

هرچند مشکلات کامیون‌داران فقط در ناتوانی در تامین هزینه خرید لاستیک و کمبود لاستیک با کیفیت در بازار محدود نمی شود و معضلات این گروه _که نقش مهمی در رسیدن تمام کالاها به دست مردم از هر گروه و قشری دارند_ گسترده تر است. فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای، افزایش نیاز به تعمیر در اثر بالا رفتن سن ناوگان، رشد غیر معقول هزینه‌های نگهداری ناوگان و غیره همگی از دلایلی هستند که این روزها کامیون داران را عدیده ای از معضلات از جمله پنچری تا ترکیدن لاستیک و تعمیرهای هزینه بر موتور و غیره مواجه می کند. در این رابطه برای روشن شدن بهتر شرایط کامیون داران  به سراغ «شاهرخ بیگدلی» راننده‌ای که اکسیژن‌ها را با لاستیک پنچر به بیمارستان رساند رفتیم که گفتگوی خبرگزاری «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

مسئول بیمارستان مرتب تماس می‌گرفت و می‌گفت اگر تا ساعت ۵ عصر همان روز به مقصد نرسم تعدادی از بیماران جان خود را از دست خواهند داد. با این شرایط تنها راه حلی که به ذهنم رسید سبک سازی لاستیک ترکیده بود تا با همین شیوه راه را ادامه دهم و در نهایت توانستم زودتر از ساعت ۵ عصر بار اکسیژن را تحویل بیمارستان بدهم

* چند سال است که به عنوان راننده کامیون به دل جاده‌ها می‌زنید و کالاها را از مبدا به مقصد می رسانید؟
۲۷ سال است که به عنوان راننده کامیون فعالیت دارم، اولین کامیونی که با آن در این صنف قدم گذاشتم نیز لیلاند بود. با توجه به تجربه ای که دارم می توانم بگویم تمام محصولات قدیمی از کیفیتی به مراتب بالاتر از کامیون های امروزی و چینی دارند. همچنین آن کامیون‌ها هزینه نگهداری و تعمیر کمتری نیز نیاز داشتند اما محصولات امروزی وضعیت خوبی ندارند.

* این روزها در فضای مجازی و اغلب پایگاه‌های خبری اسم شما دیده می شود و همه از خودگذشتی‌ای که با لاستیک پنچر شده بار اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی را به بیمارستان رساندید می‌گویند، خودتان برایمان بگویید آن روز چه اتفاقی رخ داد؟
پنجشنبه ۱۷ مردادماه سال جاری بود که از استان بوشهر بار اکسیژن را بارگیری کردم و قرار بود آن را به بیمارستان رازی قائم شهر برسانم که ظهر جمعه حوالی شهر جاجرود لاستیک کامیون ترکید. هر چقدر جستجو کردم نتوانستم به دلیل تعطیلات لاستیک بیابم و در همین زمان نیز به دلیل شرایط حیاتی بیماران، مسئول بیمارستان نیز مرتب تماس می‌گرفت و می‌گفت اگر تا ساعت ۵ عصر همان روز به مقصد نرسم تعدادی از بیماران جان خود را از دست خواهند داد.

با این شرایط تنها راه حلی که به ذهنم رسید سبک سازی لاستیک بود تا با همین شیوه راه را ادامه دهم و در نهایت توانستم زودتر از ساعت ۵ عصر بار اکسیژن را تحویل بیمارستان بدهم. بخشی از بار اکسیژن را همانطور که گفتم باید به بیمارستان رازی قائم شهر و مابقی را به بیمارستان امام خیمنی(ره) ساری تحویل می‌دادم.

حدود ۱۲ میلیون تومان برای تعمیر هزینه کردم، البته اهالی قائم شهر، ساری و تهران مرتب اعلام کردند که خسارت من را پرداخت کنند. من نیز پاسخ دادم خسارت من را برای بیمارانی هزینه کنید که روی تخت بیمارستان نیازمند هستند

* بارها شنیده‌ایم که با لاستیک پنچر شده نباید حرکت کرد و بلافاصله باید نسبت به تعویض تایر اقدام کرد، این حادثه چقدر به شما خسارت زد؟
حدود ۱۲ میلیون تومان برای تعمیر هزینه کردم، البته اهالی قائم شهر، ساری و تهران مرتب اعلام کردند که خسارت من را پرداخت کنند. من نیز پاسخ دادم خسارت من را برای بیمارانی هزینه کنید که روی تخت بیمارستان نیازمند هستند.

در ابتدای صحبت هایتان اشاره به این کردید که کامیون‌های قدیمی کیفیت بالاتری نسبت به محصولات چینی امروزی که در بازار ایران هستند داشتند، کامیون فعلی‌تان از همان برند لیلاند است یا از نسخه های چینی استفاده می کنید؟
کامیونی که الان دارم از برند شاک من و مدل ۲۰۰۸ است. هرچند این کامیون چینی کارکردی در حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر دارد اما به این دلیل که از همان ابتدا تعداد محدودی از آن وارد کشور شد و متاسفانه هیچ گونه خدمات پس از فروشی هم ندارد و تامین قطعات و تعمیر آن خیلی گران تمام می شود و گاهی حتی قطعات آن نیز پیدا نمی شود.

کامیون‌های چینی ۵۰ درصد دستمزد رانندگان را می‌بلعد| جهش قیمت لاستیک از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون تومان!

لاستیک ۴ میلیون تومانی در بازار به قیمت ۱۰ یا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. روغن موتور نیز دقیقا همین چالش را دارد، کیفیت پایین روغن‌موتورها به ویژه برای کامیون‌های چینی که استهلاک بالایی دارند، بسیار دردسر ایجاد کرده است

* به تازگی قیمت روغن موتور افزایش پیدا کرده است، از سویی در بازار نیز شنیده می شود کامیون داران با کمبود لاستیک مواجه هستند، این موضوع چه میزان برای شما چالش ایجاد کرده است؟
علاوه بر اینکه لاستیک در بازار کاهش یافته است، باید از نوع توزیع این محصول نیز گله کرد. نمی‌دانم چگونه لاستیک به تعاونی می‌آید، ناگهان توزیع آن در تعاونی متوقف و همین لاستیک به بازار آزاد می‌آید.

نکته قابل توجه در اینجاست که لاستیک ۴ میلیون تومانی در بازار به قیمت ۱۰ یا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. روغن موتور نیز دقیقا همین چالش را دارد، کیفیت پایین روغن‌موتورها به ویژه برای کامیون‌های چینی که استهلاک بالایی دارند، بسیار دردسر ایجاد کرده است.

* اشاره کردید که خودرو شما در کشور خدمات پس از فروش ندارد، در تامین قطعات با چه چالشی همراه هستید؟
برای تامین برخی از قطعات جهت تعمیر و بازسازی کامیون خود، اقدام به استفاده از لوازم یدکی سایر کامیون‌ها می‌کنم. شرایطی در بازار لوازم یدکی ایجاد شده که قیمت‌ها چند نرخی است، به طور مثال یک تسمه سفت‌کن را در بازار لوازم یدکی تهران قیمتی در حدود ۴۸۰ هزار تومان دارد.

همین قطعه در نمایندگی یکی از کامیون‌های چینی قیمتی در حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان دارد. سوال اینجاست چرا این تفاوت قیمت وجود دارد؟ اگر نظارت‌ها وجود داشته باشد، چنین افزایش قیمتی برای قطعات ایجاد نخواهد شد. به عنوان راننده کامیون چینی بیشترین دستمزد خود را به کشور چین جهت تامین قطعات در کشور پرداخت می‌کنم.

خودروهای سه سال کارکرده اروپایی همچون ولوو سری FH که از سال گذشته وارد شده حتی در نسخه ۱۰ سال کارکرده نیز با خودرو چینی صفر کیلومتر قابل قیاس نیست. زیرا کیفیت خودروهای کارکرده اروپایی از محصولات چینی خیلی بالاتر است

* فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از معضلات اساسی کامیون داران معرفی می شود، ‌بفرمایید به عنوان یک راننده اگر نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری انجام بشود، دوباره اقدام به تعویض کامیون خود خواهید کرد؟
پاسخ این سوال به نوع کامیون بستگی دارد، ابتدا باید بگویم که خودروهای سه سال کارکرده اروپایی همچون ولوو سری FH که از سال گذشته وارد شده حتی در نسخه ۱۰ سال کارکرده نیز با خودرو چینی صفر کیلومتر قابل قیاس نیست. زیرا کیفیت خودروهای کارکرده اروپایی از محصولات چینی خیلی بالاتر است.

هر راننده کامیون چینی، حدود ۵۰ درصد از دستمزد خود را برای تعمیرات و خرید قطعات پرداخت می‌کند. رانندگان کامیون اگر توان مالی داشتند در بازار اقدام به خرید کامیون‌ها اروپایی می‌کردند. حتی حاضر هستند که یک میلیارد تومان نیز بدهکار شوند تا یک کامیون مناسب خریداری کنند. پس می‌توان دریافت توان مالی بسیاری از رانندگان پایین است که اقدام به خرید خودرو چینی می‌کنند.

مسئولان باید برنامه‌ای را پیاده سازی کنند که رانندگان با حداقل قیمت بتوانند با شرایط مناسب کامیون‌های به روز خریداری کنند. راننده‌ها از محصولات چینی خسته شدند، این صنف علاقه دارد که محصولی عرضه شود که حتی تامین قطعات آن در داخل کشور صورت بگیرد. نه اینکه بیشتر دستمزد رانندگان برای تهیه لوازم یدکی به کشور چین برود.

بیشتر محصولات و قطعات خودروسازان داخلی چینی است و  بیشتر درآمد رانندگان کشور به چین می رود تا قطعات کامیون هایشان را تامین کنند. به عنوان راننده در جاده‌ها کشور با چالش و عدم آسایش در حرکت  مواجه هستیم

* آیا برای خرید کامیون جدید، حاضر به تهیه لوازم یدکی از شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپا هستید؟
خیر، بیشتر محصولات و قطعات خودروسازان داخلی چینی است و همانطور که گفتم بیشتر درآمد رانندگان کشور به چین می رود تا قطعات کامیون هایشان را تامین کنند. به عنوان راننده در جاده‌های کشور با چالش و عدم آسایش در حرکت  مواجه هستیم و یکبار این معضل با نقص فنی و تعمیر موتور ایجاد می شود بار دیگر معضل به تایر و کیفیت آن بر می گردد.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha