۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
رخنه کرونا در کسب و کارهای اینترنتی/ احتمال تعطیلی برخی صنوف آنلاین
گزارش بازار از تاثیر کرونا بر بازار؛

رخنه کرونا در کسب و کارهای اینترنتی/ احتمال تعطیلی برخی صنوف آنلاین

شیوع کرونا علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگین به کسب و کارهای سنتی، به بسیاری از صنوف آنلاین و اینترنتی آسیب زده و آن ها را تا آستانه تعطیلی کشانده است.

خبرگزاری بازار -  بیش از ۴۰ روز از مشاهده اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا می گذرد و طبق اعلام علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، شمار مبتلایان به این بیماری در کشور روز به روز در حال افزایش است.

این بیماری بنا به گفته رییس اتاق اصناف استان مرکزی به بیش از ۷۰ درصد اصناف این استان خسارت زد، اما برخلاف تصور عمومی بررسی ها نشان می دهد، کرونا علاوه بر کسب و کارهای سنتی به کسب و کارهای اینترنتی نیز خسارت زده است.

سایت های خریدوفروش آنلاین بلیط در آستانه تعطیلی

اما یکی از بخش های مهم کسب و کار اینترنتی در استان مرکزی گردشگری آنلاین است، که این حوزه به گفته فعالان کسب و کارهای گردشگری اینترنتی همگام با فعالان سنتی آن صدمه جبران ناپذیری از کرونا دیده و در برخی از این حوزه ها اوضاع به قدری وخیم است، که در صورت امتداد همین اوضاع شاهد تعطیلی همیشگی این کسب و کارها خواهیم بود.

متصدی یکی از سایت های خرید و فروش آنلاین بلیت وسایل نقلیه سفر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توصیه ای که امروز مسئولان، پزشکان و تمام دلسوزان به مردم می کنند، پرهیز از سفر است، که البته این توصیه منطقی و معقول هم است، اما کاهش سفرها سبب کاهش ۸۰ درصدی فروش ما شده است.

وی از وارد آمدن خساراتی تا حدود نیم میلیارد تومان به این کسب و کار اینترنتی خبر داد و گفت: تداوم این اوضاع تا سه ماه دیگر سبب به تعطیلی کشاندن همیشگی کسب و کار ما می شود.

فعالان دریافت سفارش آنلاین غذا از دیگر صنوفی است، که از خسارات کرونا بی نصیب نماند و حساسیت های بهداشتی مردم سبب شد، تا این حوزه چه در دنیای مجازی و چه در دنیای حقیقی با آسیب های قابل توجهی مواجه شود.

سفارشات آنلاین غذا یک سوم شد

یکی از فعالان این حوزه به خبرنگار بازار در این خصوص گفت: فروش ما قبل از قضیه کرونا روزانه حدود ۱.۵ میلیون تومان بود، که برآورد فروش نزدیک به ۲.۵ میلیون تومانی در روز برای اسفند ماه دور از ذهن نبود، اما اسفند ماه فروش ما به سختی به روزانه ۵۰۰ هزار تومان می رسید.

وی گفت: البته فکر می کنم، این روند کاهش سفارشات غذا تا پایان قضیه کرونا تداوم داشته باشد و این برای کسب و کار نوپا و تازه کار ما سمی مهلک محسوب می شود.

اما یکی از کسب و کارهای اینترنتی که نه تنها کاهش فروش را تجربه نکرد، بلکه افزایش فروش قابل توجهی نیز داشت، سوپرمارکت های آنلاین بود.

افزایش فروش ۷۰ درصدی سوپرمارکت های آنلاین

برای بررسی تغییرات کرونایی در بازار این کسب و کار به سراغ یکی از متصدیان سوپرمارکت آنلاین در اراک رفتیم، وی از افزایش حدود ۷۰ درصدی فروش پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از حضور در بیرون از خانه خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: البته پیش بینی افزایش فروش ۱۰ الی ۲۰ درصدی برای اسفندماه به دلیل فرصت کم مردم برای حضور در سوپرمارکت های آنلاین و نیز افزایش مصرف مردم را داشتیم، اما افزایش ۷۰ درصدی دلیلی جز کرونا ندارد.

وی که کرونا سبب افزایش فروش ۷۰ درصدی کسب و کارش شده بود، به خبرنگار بازار گفت: مردم به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا از بیرون آمدن از خانه پرهیز می کردند و در این میان ما به سرعت تبلیغات را آغاز کردیم و هم سو با کادر درمان در استان از مردم تقاضا کردیم که از خانه های خود بیرون نیایند.

وی اضافه کرد: در این میان تبلیغ کردیم که برای خریدهای بیش از ۱۵۰ هزار تومان پیک رایگان در نظر می گیریم و از سوی دیگر قیمت ها را منصفانه و منطبق با قیمت کالاها در فروشگاه های غیرمجازی عرضه کردیم و همین سبب استقبال مردمی و افزایش فروش ۵۰ درصدی ما شد.

چاره اندیشی نکنیم کسب و کارهای زیادی تعطیل می شود

رییس اتاق اصناف استان مرکزی در خصوص خسارات وارده بر اصناف این استان به خبرنگار بازار گفت: اگر تا چند ماه آینده شاهد روند شیوع ویروس کرونا باشیم، بسیاری از کسب و کارهای این استان چاره ای جز تعطیلی ندارند.

جمشید زند ادامه داد: برای تداوم فعالیت فعالان اقتصادی به ویژه خرده فروشان، نیازمند حمایت های ویژه از سوی دولت و ایجاد شرایط مناسب برای چرخه و گردش اقتصادی کشور هستیم.

کرونا در حال حاضر تاثیراتی فراتر از یک ویروس عادی بر اقتصاد کشور و جهان داشته است و بسیاری از بخش های اقتصادی کشور را درگیر کرده است و در این بین اکثریت قریب به اتفاق اصناف به ویژه خرده فروشان با بحران در تداوم فعالیت های خود مواجه شدند.

کد خبر: ۱۰٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha