۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
حال و روز ناخوش دامداران دره شهری| شیرخام توسط دلالان خریداری می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

حال و روز ناخوش دامداران دره شهری| شیرخام توسط دلالان خریداری می‌شود

ایلام- دامداران شهرستان دره شهر این روزها به دلیل افزایش قیمت نهاده ها و فروش شیرخام به دلال ها با قیمت های بسیار پایین حال و روز ناخوشی دارند.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان دره شهر به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات دامی نقش مهمی در تولید و اشتغال در استان ایلام داشته است. اکنون دامداران با چالش های جدی کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی مواجه شده اند.

این شهرستان با دارا بودن ۱۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین و تولید سالانه حدود هفت هزار تن شیر خام از قطب های تولید این محصول مهم غذایی در استان به شمار می رود.

دامداران دره شهری این روزها حال و روز خوشی ندارند، با وجود روزهای پرکار دامداران اما مدتی است که خبر از رونق فروش شیرخام دامداران نیست.

با وجود تولید انبوه شیرخام در شهرستان اما حلقه مفقودی این محصول پرمصرف نبود نظارت کافی بر روند تولید و توزیع است.

مشکلات متعدد دامداران دره شهری
یکی از دامداران این شهرستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افزایش هزینه های تولید و کمبود علوفه کمر دامداران شهرستان ده شهر را شکسته است.

محمد یاری بیان کرد: با وجود گرانی علوفه، اما دلالان شیر خام را به قیمت کیلویی سه هزار تومان از دامداران خریداری می کنند، در صورتی که قیمت مصوب دولت کیلویی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان نرخ بندی شده است.

ما انتظار داریم دولت یک اتحادیه خرید شیر تضمینی تشکیل دهد که شیر دامدار به صورت مستقیم به اتحادیه داده شود

وی افزود: دامداران هر سه کیلوگرم جو را به مبلغ ۲۵ هزار تومان، کنسانتره را هر کیسه ۳۰۰ هزار تومان خریداری می کنند، از مسئولان انتظار داریم پای کار باشند و بر قیمت شیر نظارت بیشتری داشته باشند.

یاری عنوان کرد: همه زحمات دامداران برای دلالان است، هیچ گونه سودی نداریم و سود اصلی نصیب دلال می شود.

حال و روز ناخوش دامداران دره شهری/ شیرخام توسط دلالان خریداری می‌شود

وی گفت: مسئولان باید بر روند قیمت شیر از نزدیک نظارت و مشکلات و درد و دل ما را گوش کنند.

این دامدار دره شهری اظهار داشت: ما انتظار داریم دولت یک اتحادیه خرید شیر تضمینی تشکیل دهد که شیر دامدار به صورت مستقیم به اتحادیه داده شود.

برخورد با متخلفان شیر در دره شهر
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت مصوب شیرخام به ازای هر کیلو ۶ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده است.

در حال حاضر در این کارخانه سالانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن انواع نهاده های دامی وجود دارد که با اجرای طرح توسعه آن می تواند این میزان را به۲ برابر نیز افزایش داد

طیار فیلی افزود: چنانچه هر کدام از خریداران کمتر از قیمت مصوب، شیر را از دامدار خریداری کنند، برابر دستورالعمل صادره به اداره تعزیرات معرفی می شوند.

راه اندازی کارخانه تولید نهاده های دامی در دره شهر
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر عنوان کرد: این روزها به رغم مشکلات ناشی از خشکسالی به همت جوانان دره شهری، کارخانه تولید نهاده های دامی راه اندازی شده و روزانه ۵ نوع نهاده و خوراک دام تولید و در اختیار دامداران قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: با مجوز جهاد کشاورزی این کارخانه تاولید نهاده های دامی احداث شده و هزینه های کارخانه از صفر تا ۱۰۰ توسط سرمایه گذار انجام شده است.

حال و روز ناخوش دامداران دره شهری/ شیرخام توسط دلالان خریداری می‌شود

فیلی عنوان کرد: همچنین زمینه اشتعال هشت نفر به صورت مستقیم در این کارخانه فراهم شده است.

ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن انواع نهاده های دامی در دره شهر
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر اضافه کرد: در این واحد انواع محصولات خوراک دام مثل کنسانتره شیری و پرواری حاوی سبوس، سویا، ذرت و جو و ۱۵ نوع ویتامین تولید می شود و این واحد اکنون به یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور استان تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: این واحد تولیدی ظرفیت این را دارد که علاوه بر تامین نیاز شهرستان، خوراک دام شهرهای همجوار را نیز تامین کند.

فیلی ادامه داد: توجه به سلامت و ایمنی محصول تولیدی از ویژگی های مهم این کارخانه است، تمامی مواد خوراکی از ورود تا خروج آنالیز می شوند و پس از عبور از مراحل مختلف تولید در اختیار دامداران قرار می گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی دره شهر بیان داشت: دامداران با حواله ای که جهاد کشاورزی به آنها می دهد، روزانه نهاده مورد نیاز خود را از کارخانه تحویل می گیرند.

فیلی گفت: در حال حاضر در این کارخانه سالانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن انواع نهاده های دامی وجود دارد که با اجرای طرح توسعه آن می تواند این میزان را به۲ برابر نیز افزایش داد.

آغاز خرید دام های مازاد دامداران و عشایر استان ایلام
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام نیز گفت: بعد از پیگیری های لازم، خوشبختانه زمینه برای خرید، کشتار و بسته بندی دام مازاد دامداران و عشایر استان ایلام فراهم شده است.

مجتبی شیرخانی افزود: فرایند خرید، کشتار و بسته بندی دام مازاد عشایر استان ایلام از روز دوشنبه آغاز شده است.

حال و روز ناخوش دامداران دره شهری/ شیرخام توسط دلالان خریداری می‌شود

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ۱۰ درصد دام های پلاک کوبی شده حذفی عشایر(دام های پیر) در سطح استان، توسط شرکت پشتیبانی دام استان خریداری می شوند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام با بیان اینکه در گام اول ۶۵ هزار راس دام شامل ۶۰ هزار راس میش و پنج هزار  راس بز خریداری خواهد شد، بیان داشت: دام های خریداری شده به کشتارگاه ایلام منتقل می شوند.

رفع مشکلات دامداران که نقش مهمی در چرخه تولید و اشتغال دارد موضوعی است که دستگاه های متولی باید پاسخگو باشند.

افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار، خشکسالی، کمبود علوفه و هزینه های بالای تولید صنعت دامداری شهرستان را در معرض تهدید قرار داده است.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha