۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کمبود قطعات بدنه محصولات «کرمان خودرو» در بازار| مصرف لوازم یدکی بدنه از گیربکس و موتور بیشتر است
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران مطرح کرد

کمبود قطعات بدنه محصولات «کرمان خودرو» در بازار| مصرف لوازم یدکی بدنه از گیربکس و موتور بیشتر است

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران، گفت: محصولات کرمان خودرو در بازار با کاهش لوازم یدکی بدنه مواجه هستند و با توجه به تصادفات آمار مصرف این قطعات از لوازم یدکی موتور و گیربکس بیشتر است.

بازار؛ گروه خودرو: باتوجه به رفتار رانندگی در داخل کشور، معضلی که این روزها گریبان مالکان برخی از خودروها را گرفته، کمبود قطعات بدنه است. قطعاتی که ممکن هست در اثر تصادف از بین رفته و در زمان تعمیر نیاز به تعویض داشته باشد. خبرگزاری «بازار» در گزارشی به بررسی وضعیت قطعات بدنه سه خودرویی که تولیدشان متوقف شده بود، پرداخت. اکنون برای بررسی بیشتر این موضوع و اینکه چه خودروهای دیگری دچار این بحران هستند، به سراغ «مهدی کاظمی» سخنگو اتحادیه لوازم یدکی تهران رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

* به تازگی شنیده شده است که قطعات بدنه خودروهای مانند نیسان ماکسیما، رنومگان و سوزوکی گرند ویتارا در بازار کاهش یافته است، این موضوع چه میزان صحت دارد؟
خودروهای مذکور در مقطع زمانی که تولید می‌شدند، تیراژ قابل توجهی داشتند و تامین کنندگان و فروشندگان قطعات این خودروها کم نیستند. برای هر سه خودرو مذکور کمبود چندانی وجود ندارد، بلکه خودروهایی که تیراژ یا واردات بسیار کمتر از این خودروها را دارند، با کمبود لوازم یدکی در بازار مواجه هستند. این کمبود نیز به دلیل عدم صرفه اقتصادی جهت واردات یا تولید در کشور است. هرچند که برخی از فروشندگان طی انعقاد قراردادی با مالک خودرو در ظرف ۲۰ روز هر قطعه‌ای برای هر نوع خودرویی باشد را از کشورهای همسایه تامین می‌کنند. البته باید ذکر کرد که برای سه خودرو مذکور، برخی از قطعات اصلی آن در بازار کشور وجود ندارد و این مساله صحیح است. زیرا از کشور سازنده خودرو نمی‌توان اقدام به تامین قطعات یا لوازم یدکی کرد، بنابراین از کشورهایی مانند ترکیه، چین یا مالزی تهیه و تامین قطعات صورت می‌گیرد. به طور مثال در ترکیه، قطعات بیشتر خودروهای موجود در کشور وجود دارد. گاهی قطعات این خودروها نیز تولید ترکیه است.

خودروهای چینی که با تیراژ تولید فراوان در کشور وجود دارند، مانند محصولات ام وی ام، مشکل قطعات ندارند. اما بعضی از خودروهای کرمان خودرو که تعداد آن‌ها در کشور بسیار کم است، لوازم یدکی بدنه آن‌ها به شدت در بازار کم است. باتوجه به اینکه آمار تصادفات در کشور زیاد است، مصرف قطعات بدنه از لوازم یدکی موتور و گیربکس بیشتر است

* علاوه بر این مساله، شنیده می‌شود که قطعات بدنه خودروهای چینی در بازار ضعیف است و شرکت‌های خودروی که اقدام به مونتاژ این محصولات می‌کنند، به تامین لوازم یدکی در بازار توجه ندارند، این مساله چه مقدار صحت دارد؟
این مساله صحت دارد، خودروهای چینی که با تیراژ تولید فراوان در کشور وجود دارند، مانند محصولات ام وی ام، مشکل قطعات ندارند. اما بعضی از خودروهای کرمان خودرو که تعداد آن‌ها در کشور بسیار کم است، لوازم یدکی بدنه آن‌ها به شدت در بازار کم است. باتوجه به اینکه آمار تصادفات در کشور زیاد است، مصرف قطعات بدنه از لوازم یدکی موتور و گیربکس بیشتر است. در دسته دیگر از خودروهای چینی تامین قطعات گیربکسی آن‌ها به شدت کم و گران است. لازم به ذکر است، کمبود قطعه وجود ندارد، مالک خودرو می‌تواند آن را در بازار پیدا کند، اما با قیمت بسیار بالا مجبور به خرید خواهد شد. از سویی تولیدکنندگان داخلی به دلیل تعداد پایین خودروهای چینی ورود به ساخت قطعات آن‌ها نکردند. همچنین، واردکننده نیز به دلیل مصرف پایین اقدام به تامین لوازم یدکی نمی‌کند. اگر تعداد خودروها در کشور زیاد باشد، هرگز کاهش قطعه رخ نخواهد داد.

گرانی قطعات خودرو در بازار، به دلیل افزایش دستمزدها و بیمه است. اگر دولت تولیدکننده‌ها را حمایت می‌کرد، شاهد افزایش بها قیمت‌ها نبودیم. به طور کلی تمام قطعات خودرو در سال جاری رشد ۲۰ درصدی قیمت را به دلایل مذکور تجربه کردند. هرچند باید اشاره کرد، به دلیل کاهش تردد خودروها رکود برای بازار لوازم یدکی ایجاد شده است. در حال حاضر هم صنفی‌ها سعی دارند برای فروش بهتر لوازم یدکی افزایش قیمتی نداشته باشند. امیدواریم دولت جدید با تدابیر درست، رکود این بازار را از بین ببرند.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha