۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
خرید بیش از ۲۹۶ هزار تن بذر گندم آبی و دیم تا تیر ماه امسال
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اعلام کرد

خرید بیش از ۲۹۶ هزار تن بذر گندم آبی و دیم تا تیر ماه امسال

مبصر، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۲۹۶ هزار و ۱۱۷ تن بذر گندم آبی و دیم تا ۲۰ تیرماه از کشاورزان خریداری شده که ۵۴ درصد برنامه مصوب ابلاغی به استان ها است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این مطلب افزود: برنامه تامین بذر گندم گواهی شده در تمام طبقات برای کشت پاییزه سال زراعی آینده، ۵۵۲ هزار و ۲۰۳ تن است که از این میزان ۳۳۱ هزار و ۸۷۳ تن  بذر گندم آبی و ۲۲۰ هزار و ۳۳۰ تن بذر گندم دیم است.

صمد مبصّر اظهار داشت: خرید بذر گواهی شده گندم به ویژه در مناطق سردسیر تا تقریباً اواخر مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در مورد خرید بذر گندم آبی از برنامه ۳۳۱ هزار و ۸۷۳ تن نزدیک به ۲۱۷ هزار و ۳۶ تن معادل ۶۵ درصد، تحقق برنامه تا ۲۰ تیر ماه داشته ایم و امیدواریم ۸۰ درصد برنامه به رغم شرایط خشکسالی تحقق پیدا کند.

مبصّر ادامه داد: در خصوص خرید بذر گندم آبی، استان البرز با ۱۰۸ درصد تحقق برنامه و تولید ۲۷۱۷ تن، پیشتاز بوده است.

وی اظهار داشت: استان های سمنان و سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی کمترین درصد تحقق برنامه تولید بذر گندم آبی را داشته اند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که امسال کشت بذر گندم در اراضی دیم به دلیل افزایش گرما و خشکسالی بغرنج تر است، گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار و ۳۳۰ تن برنامه تولید بذر گندم تا ۲۰ تیر ماه نزدیک به ۸۰ هزار تن معادل ۳۶ درصد برنامه، بذر از مزارع دیم خریداری شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین خرید بذر گندم دیم از استان کرمانشاه با ۹۸ درصد تحقق برنامه صورت گرفته و کمترین میزان خرید بذر گندم دیم نیز به استان چهارمحال و بختیاری با ۴ درصد تحقق برنامه تعلق دارد.

مبصّر با اشاره به مشکلات خرید بذر گندم اظهار داشت: مسایل خرید بذر گندم که توسط شرکت های خصوصی انجام می شود مربوط به یک سری موضوعات جانبی و حاشیه ای از جمله تسهیلات است.

وی افزود: به رغم تلاش های وزارت جهاد کشاورزی، اغلب شرکت های بذری هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات مورد نیاز برای خرید بذر گندم را از بانک کشاورزی دریافت کنند و به همین دلیل برخی از کشاورزان از تحویل بذرهای خود به شرکت های بذری خودداری کردند و این محصولات را در قبال وجه نقدی در اختیار کارخانه های آرد، ماکارونی و دلال ها قرار داده‌اند.

مبصّر ادامه داد: شرکت های خصوصی، متولی تولید بذر هستند و بذر پایه را به کشاورزان واگذار کرده و کشاورزان بذر را تحت نظارت تولید کرده و به این شرکت ها می‌فروشند.

وی گفت: در شرایط اقتصادی نامطمئن، چنانچه پیمانکار بذر از دریافت پول بذر تحویلی خود توسط شرکت در مدت کوتاه ناامید شود، به ناچار بذر خود را به صورت نقدی به بالاترین قیمت خواهد فروخت و بدین ترتیب قسمتی از بذرهای تولیدی کشور، از چرخه بذری خارج می‌شوند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اذعان داشت: شرکت های بذری در کل برای خرید دست کم ۵۰۰ هزار تن بذر غلات از کشاورزان به حدود ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید نیاز دارند.

وی گفت: طبق گزارش انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر اصلاح شده از ۲۶۰ شرکت بذر گندم و جو در کشور، تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آنها موفق به اخذ تسهیلات بانکی شده‌اند.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha