۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
«تاکسی آبی» محور جدید اقتصادی منطقه آزاد اروند| سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند
گزارش خبری؛

«تاکسی آبی» محور جدید اقتصادی منطقه آزاد اروند| سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

آبادان- اجرای طرح «تاکسی آبی» در منطقه آزاد اروند(آبادان-خرمشهر) یک محور جدید اقتصادی در این منطقه با رویکردی گردشگری ایجاد می‌کند.

گروه استان‌ها؛ بازاردر بسیاری از کشورها به دلیل نداشتن ظرفیت‌های آبی طبیعی، با هزینه‌های بسیار هنگفت اقدام به ایجاد دریاچه‌ها و رودخانه‌های مصنوعی می‌کنند که هزینه‌های بالایی را برای آن‌ها دارد و این موضوع در حالی است که منطقه آزاد اروند با داشتن این ظرفیت‌ها اما به‌صورت شایسته از آن استفاده نشده است.

شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل برخورداری از رودخانه‌های کارون، بهمنشیر و اروند می‌توانند ظرفیت‌های عظیمی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فعالیت‌های گردشگری داشته باشند که متأسفانه با وجود این نعمت بزرگ الهی، تاکنون بهره بسیار کمی از این ظرفیت‌ها برده شده است.

یکی از ظرفیت‌های ویژه، راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی‌ آبی بین آبادان و خرمشهر از رودخانه‌ اروند و همچنین رودخانه بهمنشیر طی چند فاز است.

ظهر چهارشنبه نشستی با موضوع اجرایی شدن طرح تاکسی آبی منطقه آزاد اروند در سالن جلسات شهید یاسینی سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مسئولان مرتبط با اجرای این طرح برگزار شد.

رفع موانع سرمایه‌گذاری
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: تاکسی آبی یکی از مطالبات جدی فعالان گردشگری بود.

قدرت‌الله طمیمیان ظرفیت رودخانه های آبادان و خرمشهر را یک نعمت الهی عنوان کرد و افزود: جغرافیای ویژه و بکر منطقه آزاد اروند در حوزه آبی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است.

وی افزود: باید موانع موجود در راستای جذب سرمایه‌گذاری رفع شود و سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به سرمایه‌گذاران رویکردی حمایتی دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: باید به شکل عملیاتی و همراه با زمانبندی حرکت کنیم.

«تاکسی آبی» محور جدید اقتصادی منطقه آزاد اروند| سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

فراخوان جذب سرمایه‌گذار
محسن قنبری، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های آبی منطقه آزاد اروند تاکسی آبی یکی از طرح‌های مناسبی است که به دنبال اجرای آن هستیم.

وی افزود: زمان و اجرای اصولی برای ما حائر اهمیت است و به منظور کسب نتایج مناسب ابتدا جلسه با محوریت آبادان و سپس با محوریت خرمشهر و بعد از آن نیز مجموعا برگزار می‌شود تا فرآیند سریعتر انجام شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: باید مجوزهای طرح تاکسی بررسی شود و با یک فراخوان بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم.

قنبری یادآور شد: در این جلسه باید بنادر آبادان و خرمشهر و همچنین سازمان آب و برق خوزستان در خصوص مجوزها نظرات خود را اعلام کنند.

ایجاد اقتصاد پایدار
پیمان نبهانی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مسیر تاکسی آبی از پایانه بندر خرمشهر به سمت آبادان آغاز می‌شود و در طول مسیر ۱۲ ایستگاه در نقاط مختلف منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شده است.

وی ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر و روستاهای اطراف را جامعه هدف طرح تاکسی آبی عنوان کرد و گفت: رونق گردشگری، ایجاد اقتصاد پایدار و شکوفا شدن استعداد بومی از مزیت‌های طرح تاکسی آبی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان ادامه داد: در آخر هفته گردشگرانی از مناطق مختلف استان خوزستان وارد منطقه آزاد اروند می‌شوند و حتی گردشگران خارجی از جمله عراق هم جزو گردشگرانی هستند که می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی انجام داد.

خط آبی روستاها
نبهانی یادآور شد: کاروان‌های راهیان نور و مهمانان نوروزی نیز جزو جامعه هدف می‌توانند باشد.

وی با اشاره به آداب و سنن منطقه آزاد اروند توضیح داد: تعدادی مضیف در کنار آب احداث شده است و مردم در این زمینه فعال هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گذر تاکسی آبی از خط آبی روستاها را باعث رونق گردشگری کشاورزی برشمرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد گردشگری کشاورزی به بهبود کیفیت محصولات نیز کمک می‌کند.

لزوم اخذ موافقت اصولی
مجید پورکائد، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: از اینکه می‌بینم در خصوص یک پروژه با اهمیت و پُرجاذبه چنین جلسه‌ای تشکیل شده است خرسندم.

وی با اشاره به فضاهای آبی آبادان توضیح داد: دو رودخانه طبیعی اروند و بهمنشیر در آبادان وجود دارد اما متاسفانه تاکنون اقدامی برای آن نشده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اجرای طرح تاکسی آبی در منطقه آزاد اروند را ارزشمند قلمداد کرد و گفت: باید از دستگاه‌های متولی موافقت اصولی صد درصدی اخذ شود و هزینه و نحوه اجرای طرح مهم است.

پورکائد تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با کمبودهایی مواجه است و با توجه به این کمبودها چگونه به اجرای طرح تاکسی آبی در منطقه آزاد اروند کمک می‌کند؟

وی تاکید کرد: باید از امکانات فعلی موجود آماده به منظور تسریع در اجرای طرح تاکسی آبی استفاده شود.

«تاکسی آبی» محور جدید اقتصادی منطقه آزاد اروند| سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

گردشگری نیازمند حمل و نقل مطلوب
محمود نواصر یکی از کاشناسان و فعالان گردشگری نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مبانی اصلی توسعه صنعت گردشگری هر منطقه حمل و نقل آن است.

وی اقامت بلند مدت گردشگر را در گروی حمل و نقل مطلوب دانست و افزود: رشد و توسعه صنعت گردشگری هر منطقه مرهون استفاده از سیتسم حمل و نقل مطلوب است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: چندسال قبل وقتی برای اولین بار موضوع تاکسی آبی و تاکسی هوایی را مطرح کردم شاید باورش دشوار بود ولی امروز فرآیند اجرایی شدن آن آغاز شده است.

توجه به بازگشت سرمایه
نواصر تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی عدم اجرای طرح‌هایی همچون تاکسی آبی در این منطقه، ارائه طرح و ایده افراد متخصص توسط افراد نا آشنا است؛ به گونه‌ای که یه فرد طرح مناسبی که رسانه‌ای شده است را در اختیار یک مسئول عالی همچون نماینده مجلس قرار می‌دهد و چون آن فرد از نحوه اجرا و جزئیات اطلاع ندارد نمی‌تواند توضیحات تکمیلی را ارائه دهد و طرح متوقف می‌شود.

وی یکی از پیش نیازهای تاکسی آبی را اسکله عنوان کرد و گفت: در ایستگاه ۵ کوی قدس آبادان یک مکان مناسب برای یکی از فازهای ابتدایی اجرایی تاکسی آبی وجود دارد.

این کارشناس گردشگری در ادامه سخنان خود با اشاره به جزیره شادمانی آبادان، تاکید کرد: یکی از فضاهای بکر و مناسب منطقه آزاد اروند، جزیره شادمانی است که باید در طرح تاکسی آبی به آن توجه شود.

نواصر بازگشت سرمایه بخش خصوصی را ضروری برشمرد و توضیح داد: اینکه سرمایه‌گذار فقط طرح آبی را اجرا کند شاید بازگشت سرمایه برای وی زمانبر باشد به همین علت باید یک بسته گردشگری کامل در کنار تاکسی آبی همچون سایت ماهیگیری، قایق سواری، دوچرخه سواری و غرفه‌های صنایع دستی نیز در نظر گرفته شود.

شرایط اقلیمی مناسب
شرایط آب و هوایی شهرهای آبادان و خرمشهر به‌ گونه‌ای است که معمولاً گرم و بهاری است و هوای سرد از اواخر فصل پاییز تا اواسط زمستان ادامه دارد که همین موضوع نشان دهنده یک بستر مناسب برای راه‌اندازی تاکسی آبی در این منطقه است.

به ‌طور حتم راه‌اندازی تاکسی آبی بر روی رودخانه‌های منطقه آزاد اروند علاوه بر تسهیل آمد و شد شهروندان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه نیز تبدیل شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha