۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
ضربه کاری زنگنه در روزهای پایانی دولت دوازدهم| تصمیم «اوپک پلاس» به نفع ایران نیست
«بازار» گزارش می دهد

ضربه کاری زنگنه در روزهای پایانی دولت دوازدهم| تصمیم «اوپک پلاس» به نفع ایران نیست

کارشناس انرژی در خصوص تصمیم «اوپک پلاس» به افزایش ۱.۶ میلیون بشکه ای تولید نفت معتقد است این تصمیم به نفع ما نبوده و بازگشت نفت ایران در صورت لغو تحریم ها را سخت تر خواهد کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: توافق دیروز اعضای اوپک نه تنها روند روبه رشد قیمت ها را متوقف کرد بلکه منجر به ریزش قیمت ها هم شد. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۹ سنت معادل ۰.۹۴ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۹۰ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آگوست هم امروز با ۶۰ سنت معادل ۰.۸۴ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۲۱ سنت رسید. این کاهش قیمت بعد از این اتفاق افتاد که وزرای کشورهای عضو گروه اوپک پلاس روز یکشنبه توافق کردند تولید خود را از ماه اوت افزایش دهند.

بر اساس تصمیمی که روز گذشته نهایی شد، به سهمیه تولید کویت ۱۵۰ هزار بشکه، عراق ۱۵۰ هزار بشکه، امارات ۳۳۲ هزار بشکه، عربستان ۵۰۰ هزار بشکه و روسیه نیز ۵۰۰ هزار بشکه افزوده شد. اما در حالی خیال غول‌ های نفتی «اوپک پلاس» از میزان عرضه خود در بازار به نوعی راحت شده که مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار نفت ایران خواهد بود.

بر اساس تصمیم اوپک قرار است که به سهمیه تولید کویت ۱۵۰ هزار بشکه، عراق ۱۵۰ هزار بشکه، امارات ۳۳۲ هزار بشکه، عربستان ۵۰۰ هزار بشکه و روسیه نیز ۵۰۰ هزار بشکه افزوده شود. خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک این تصمیم را به زیان ایران می داند 

ایران که گفته می شود صادراتش در ماه های گذشته به حدود یک میلیون بشکه رسیده، گفته می شود که در صورت لغو تحریم ها قرار است صادرات خود را  به بالای ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

«محمد علی خطیبی» نماینده سابق ایران در اوپک بر این باور است که موافقت ایران با افزایش ظرفیت تولید نفت دیگر کشورهای عضو اوپک شرایط را برای بازگشت نفت ما سخت تر خواهد کرد.

او به خبرگزاری بازار می گوید: در حال حاضر ایران برای اینکه بازارهای نفتی خود را از رقبایش پس بگیرد ناچار است که نفت خود را با تخفیف های بیشتری عرضه کند. با این اوصاف اگر تحریم های ایران لغو شود ایران ناچار است که دست کم چند ماه این رویه را ادامه دهد که به هیچ وجه برای ایران مقرون به صرفه نیست.

به گفته او، ایران حداقل کاری که می توانست انجام دهد این است که خود را از این کاهش تولید معاف کند تا در صورت لغو تحریم ها بدون محدودیت به بازار برگردد.

او همچنین به موضع گیری الکساندر نواک نسبت به بازگشت نفت ایران در ماه های پیش اشاره کرد و گفت: وقتی روسیه که به نوعی اهداف سیاسی مشترکی با ما دارد، چنین مخالفتی با افزایش صادرات نفت ایران دارد، موضع سایر کشورهای همچون امارات و عربستان کاملا مشخص است.

گفتنی است که معاون نخست وزیر روسیه و وزیر نفت پیشین این کشور گفت بازگشت نفت ایران به بازار باید مورد بررسی قرار گیرد اما نخست، باید درک دقیقی از برنامه بازگشت نفت ایران و محدودیت های حجم وجود داشته باشد و همه چیز به زمان انجام این کار بستگی دارد.

چین مقصد اول نفت های ایران 
در حال حاضر بیشترین صادرات نفت ایران به چین صورت می گیرد. بسیاری از بازارهای هدف ایران اما خرید نفت از ایران را به لغو تحریم ها منوط کرده اند.

البته آژانس بین‌المللی انرژی پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.

کاهش تولید اوپک به صفر می رسد 
ائتلاف پلاس در سال گذشته میلادی ۱۰ میلیون بشکه در روز از تولید خود را در بحبوحه سقوط تقاضا به خاطر همه‌ گیری کرونا کم کرد. این ائتلاف تولید خود را به تدریج افزایش داد و حالا میزان کاهش تولید آن به ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق توافق جدید، اوپک پلاس از ماه اوت تا دسامبر ۲۰۲۱، ۲ میلیون بشکه در روز معادل ۰.۴ میلیون بشکه در ماه به تولید خود اضافه می‌کند. این ائتلاف قصد دارد تا سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) کاهش تولید خود را به صفر برساند.

تقاضا به ۱۰۰ میلیون بشکه می رسد
این تصمیم در شرایطی گرفته شده که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش‌بینی می کنند که افزایش تقاضا در ایالات متحده، چین و هند سبب رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ و رسیدن آن به سطح پیش از همه‌گیری کرونا می‌شود.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تقاضا در سال آینده میلادی ۳.۴ درصد افزایش می‌یابد و به ۹۹ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

کد خبر: ۹۹٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha