۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
حمل روزانه ۳ هزار کامیون کالای اساسی از بنادر
مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری اعلام کرد

حمل روزانه ۳ هزار کامیون کالای اساسی از بنادر

دغاغله، مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری، از حمل روزانه سه هزار کامیون کالای اساسی از بنادر کشور خبر داد و گفت: به زودی روند تخلیه کالا در بنادر به حالت طبیعی می‌رسد.

به گزارش بازار، غلامحسین دغاغله افزود: طبق مستندات موجود در آمار خروجی گمرک، پیشتر میزان خروجی بنادر روزانه بیش از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون نبود چراکه عده‌ای تمایلی به خروج کالاهای اساسی از بنادر نداشتند و از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی کالاها به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات، دستگاه‌های مرتبط باید شفاف سازی کنند.

وی درباره انتقادات برخی دستگاه‌ها از جمله گمرک از تاخیر در ورود ناوگان کامیونی حمل کالاهای اساسی که موجب انباشت کالا در بنادر شده نیز گفت: زنجیره تامین دارای سه حلقه است که اولین حلقه آن واردات یا تولید محسوب می‌شود، حلقه دوم بازاریابی و مدیریت بازرگانی و حلقه آخر حمل و نقل است و باید دو حلقه اول کارشان را درست انجام دهند و اطلاعات درست به حلقه سوم یعنی حمل و نقل ارائه دهند چراکه این اطلاعات، اساس برنامه ریزی برای تامین ناوگان کامیونی حمل بار است.

وی افزود: در این شرایط به دنبال متهم کردن دستگاه‌های دیگر نیستیم، اما با همین ناوگان کامیونی، سالانه ۵۰۰ میلیون تن بار در کشور جابجا می‌شود که از این رقم، ۴ درصد آن مرتبط با کالاهای اساسی و ۹۶ درصد آن جابجایی سایر کالاهاست.

دغاغله افزود: خواسته ما این است که آمار درستی از میزان واردات داشته باشند که بتوانیم بر اساس آن نسبت به تامین کامیون مورد نیاز در موعد مقرر اقدام کنیم.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: اینکه دستگاهی به جای عملکرد و توضیح عملکرد و پاسخگو شدن دستگاه خود، درباره عملکرد سایر دستگاه‌ها صحبت کند زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه درباره استفاده از ظرفیت ناوگان کامیونی در موعد مقرر به دستگاه‌های مرتبط توصیه کرده بودیم، افزود: در نیمه دوم هر سال معمولا واردات کالا در بنادر کشورمان افزایش پیدا می‌کند و ۶۲ درصد واردات کالاهای اساسی از بندر امام خمینی انجام می‌شود و راهداری هم درخصوص افزایش بار در نیمه دوم سال برنامه ریزی‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد و از آنجایی که در این مقطع زمانی، تولیدات محصولات کشاورزی و سایر محصولات در استان‌ها کمتر است به میزان مورد نیاز کامیون تامین می‌کنیم که سال گذشته هم برنامه ریزی دقیقی در این باره انجام شد و ورودی کامیون‌های فله بر به ۲۵۰۰ دستگاه هم رسید.

دغاغله افزود: امسال، اما طبق مستندات موجود در آمار خروجی گمرک، بیش از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز مشغول خدمت نبود چراکه به هر دلیلی عده‌ای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالاها به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاه‌های مرتبط باید توضیح دهند و شفاف سازی کنند.

مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم که دستگاه‌های مرتبط از ظرفیت ناوگان موجود برای خروج کالا استفاده کنند که تمام مستندات این مکاتبات موجود است. مسئولان سایر دستگاه‌ها باید توضیح دهند که چرا از این ظرفیت و اطلاع رسانی سازمان راهداری استفاده نکردند.

وی افزود: از سوی دیگر سازمان راهداری پیش‌بینی می‌کرد که از فروردین ماه برداشت محصولات در استان‌های خوزستان و هم جوار آن آغاز شده و افزایش پیدا کند و از ابتدای فروردین تا چند روز گذشته حدود ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای تولید استان حمل شده است و کالاهایی مانند چغندر قند، ذرت، گندم و تره بار که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش حمل کالا و محصولات را در استان خوزستان داشتیم؛ بنابراین طبق برنامه ریزی‌های انجام شده با توجه به اطلاعات سایر دستگاه‌ها بخشی از ناوگان را به جابه‌جایی محصولات کشاورزی این استان که امکان فسادپذیری بالایی هم دارند اختصاص دادیم.

دغاغله با بیان اینکه حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی از کل بنادر کشور حمل کرده ایم که بیش از ۴ میلیون تن آن از مبدا بندر امام بوده است، افزود: در چند روز گذشته بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون خروجی از بندر امام داشتیم.

وی با اشاره به مشکلات متعدد برای حمل کالا در بنادر جنوبی گفت: هر چند همه دستگاه‌ها برای تخلیه هر چه سریع‌تر کالاها در بنادر در حال همکاری با یکدیگر هستند، اما با مشکلاتی از جمله شرایط آب و هوایی در استان‌های جنوبی کشورمان مواجه هستیم و حتی با وجود این شرایط سخت هم روند ورود ناوگان کامیونی به این مناطق افزایش داشته به طوری که در تیر ماه نسبت به ماه‌های دیگر تعداد ورود کامیون‌ها به بنادر افزایشی بوده است.

مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: با مشکلات دیگری هم مواجه هستیم که بروز این مشکلات خارج از اختیار دستگاه‌های مرتبط است مانند قطعی برق و قطعی اینترنت و سامانه‌های مورد نظر، که بر کُندی روند ترخیص اثرگذار هستند و همچنین با مشکلات کمبود امکانات بارگیری و تخلیه بار در مبادی و مقاصد مواجه هستیم که رفع این مشکلات زمان بر است.

دغاغله گفت: موضوع دیگر تاخیر در پرداخت کرایه حمل است که باعث کاهش انگیزه فعالان ناوگان کامیونی برای حمل بار در مسیرهای سخت می‌شود و مشکل بعدی مرتبط با سامانه بازارگاه است و درباره وزن بارگیری سخت گیری زیادی انجام می‌شود به طوری که کامیون چند بار وزن کشی می‌شود تا بار بیشتر از حد مجاز بارگیری نداشته باشد، اما نیازی به این سختگیری‌ها نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که از عملکرد سازمان راهداری انتقاد می‌کنند، اطلاعات دقیقی ندارند و می‌خواهند به جای پاسخگویی، دیگران را مقصر بدانند، افزود: در حال حاضر فقط در بخش کالاهای اساسی در بندر امام خمینی الان روزانه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کامیون بارگیری و از این بندر خارج می‌شوند و همچنین در کل بنادر بیش از ۳ هزار دستگاه کامیون در بنادر کشور روزانه بارگیری می‌شوند بنابراین مشکلی در زمینه ورود ناوگان مورد نیاز به بنادر وجود ندارد و مشکلات ترخیص کالاهای اساسی بزودی و تا چند روز آینده به تعادل می‌رسد.

کد خبر: ۹۹٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha