۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
 تامین آب مهمترین مشکل عشایر ایلام است
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

تامین آب مهمترین مشکل عشایر ایلام است

ایلام- محمدی، یکی از دامداران استان ایلام با اشاره به مشکل بزرگ کمبود آب برای عشایر استان، گفت: تامین آب شرب و تامین آب دام مهمترین مشکل عشایر ایلام است.

مهدی محمدی  در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنعت دامداری و دامپروری از مهمترین مشاغلی است که علاوه بر درآمدزایی برای عشایر، نقش مهمی در تامین سبد غذایی خانوار نیز دارد.

وی افزود: عشایر قشری مولد هستند که با کمترین هزینه، سرانه بالایی را در سبد تولید استان به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۱ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند، افزود: حل مشکلات جامعه عشایری می تواند نقش مهمی در افزایش تولیدات این قشر مولد داشته باشد.

محمدی اضافه کرد: یکی از مناطق عشایری استان ایلام، روستای زمزمان در شهرستان چوار است که با مشکلاتی از جمله مشکلات راه دسترسی و تامین آب شرب  دست به گریبان هستند.

تامین آب شرب و دام عشایر بزرگترین دغدغه عشایر
این دامدار ایلامی اضافه کرد: یکی از مشکلات بزرگ عشایر مناطق شهرستان چوار کمبود آب شرب است، دیگر این که اگر مشکل جاده عشایر منطقه حل شود رفت و آمد برای اهالی این روستا راحت می شود.

وی گفت: از مسئولان تقاضا داریم راه دسترسی این جاده را برای ما باز کنند.

محمدی اظهار کرد: یکی دیگر از عمده مشکلاتی که جامعه عشایر شهرستان چوار با آن مواجه هستند بحث تامین آب دام عشایر است، همچنین عشایر در بحث راههای دسترسی به مراتع دچار مشکل هستند.

 جامعه عشایری استان با جمعیتی معادل ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر که ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند. عشایر استان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس سالانه بالغ بر ۹۰ هزار تن تولیدات دامی دارد.

تولیدات عشایر استان ایلام شامل هشت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۶ هزار تن شیر و مابقی محصولات دامی به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

با حل مشکلات و خدمات رسانی به عشایر می توان میزان درآمدزایی عشایر استان را به نحو چشمگیری افزایش داد.

کد خبر: ۹۹٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha