۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
نبض اقتصاد کرمان نمی زند/ فعالان گردشگری خانه نشین شدند
لزوم حمایت از صنعت گردشگری کرمان

نبض اقتصاد کرمان نمی زند/ فعالان گردشگری خانه نشین شدند

کرمان - گردشگری کرمان با هفت اثر ثبت جهانی و در حالیکه گردشگری یکی از پایه های اقتصاد خانوار محسوب می شود با بی سابقه ترین رکود اقتصادی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، از هشت سال قبل گردشگری با جدیت بیشتر از قبل مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، پرونده های ثبت جهانی استان کرمان یکی پس از دیگری پیگیری و در فهرست یونسکو ثبت شد. همین امر موجب رشد ۸۰ درصدی حضور گردشگران خارجی به خصوص اروپایی ها در استان کرمان شد.

ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و کویر لوت با عجایب فوق العاده اش در مرکز توجه قرار گرفت و هزاران خانه بومگردی در روستاها و مناطق دور افتاده و حتی شهر کرمان ایجاد شد.

رزرو اتاق های این مراکز اقامتی در کنار دهها هتل و اقامتگاه هر سال در این ایام امری غیر ممکن بود و جای سوزن انداختن در بسیاری از مراکز گردشگری کرمان نبود همین امر موجب می شد هزاران نفر از خانوارهای استان کرمان امرار معاش کنند. اما در سال جاری اکثر فعالان گردشگری بیکار شده یا تغییر شغل داده اند و زیر ساختهای گردشگری استان بی حاصل شده اند.

هزاران تور گردشگری در کرمان راه اندازی می شد و در کنار تورهای گردشگری، سیستم حمل و نقل، رستورانها، مراکز تفریحی و فروش صنایع دستی رونق می گرفت و بخشی از جامعه بخش قابل توجهی از درآمدشان دقیقا در همین روزها محقق می شد.

اما سه شوک پشت سرهم موجب شد ضربه ای غیر قابل تحمل به بدنه اقتصاد گردشگری استان کرمان وارد شود.

سه شوک به گردشگری بزرگترین استان کشور

افزایش قیمت بنزین در نیمه سال ۹۸ موجب شد حجم سفرهای داخلی به استان کرمان به صورت محسوس کاهش یابد بطوریکه هتل داران از خالی شدن ظرفیتهای هتلهای کرمان گلایه مند بودند.

تحولات منطقه ای و توقف پروازها به ایران دومین شوک بود که موجب شد رشد حضور گردشگران خارجی در استان کرمان کاهش یابد و در مقطعی به صورت کامل متوقف شود.

اما بدترین شوک را این روزها بخش گردشگری تحمل می کند و عملا نبض اقتصاد استان در این بخش ایستاده است. شیوع کرونا موجب شده طبق اعلام استانداری کرمان حضور مسافر در کرمان ممنوع و اقامتگاهها هم از پذیرش مسافر منع شوند.

در این شرایط فعالان بخش گردشگری خواستار حمایت دولت و کاهش خسارت های ناشی از ضربات مکرر به بخش گردشگری می باشند ارائه تسهیلات کم بهره، بخشیدگی مالیات و عوارض، اختصاص تسهیلات بلاعوض بخشی از سیاست هایی است که می توان پیکر نیمه جان گردشگری را برای احیای وضعیت موجود کمی امیدوار کند.

کارکنان گردشگری کرمان خانه نشین شده اند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از خانه‌نشینی بیش از ۹۰ درصد فعالان و کارکنان صنعت گردشگری استان کرمان خبر داد و گفت: شیوع ویروس در ایام نوروز و فصل پرمخاطب گردشگری، ضررهای جبران‌ناپذیری به فعالان این صنعت وارد کرده است.

فریدون فعالی در گفتگو با بازار با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در استان کرمان، اظهار کرد: تصمیم داشتیم در ایام نوروز ۱۳۹۹ میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشیم، بطوری‌که ستاد خدمات سفر استان کرمان از آذرماه سال جاری به ریاست استاندار کرمان تشکیل و کمیته‌های آن نیز ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌که ویروس کرونا به عنوان مهمان‌ناخوانده باعث شد تا تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده با چالش روبه‌رو شود، افزود: بعد از تشکیل ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در کنار دولت و مردم قرار گرفتیم و فعالان صنعت گردشگری استان کرمان نیز مانند همیشه پای کار آمدند و در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا فعالیت‌های پیشگیرانه را اجرایی کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان این‌که با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، همه مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسم یا تجمع در تاسیسات گردشگری شدند، اضافه کرد: خوشبختانه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا مصوبات خوبی نیز برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شد.

وی با اشاره به این‌که در ابتدای کار برگزاری تورها و بازدیدهای گروهی گردشگری در استان کرمان ممنوع شد، گفت: با گذشت زمان مصوبات محکم‌تر شد تا جایی که امروز اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری و همچنین موزه‌ها نیز در استان تعطیل هستند و اجازه‌ بازدید از این اماکن داده نمی‌شود.

تحت هیچ شرایطی پذیرای مسافران نوروز نیستیم

فعالی افزود: هر سال در ایام نوروز از هموطنان برای حضور در کرمان و گذراندن تعطیلات نوروزی دعوت می‌کردیم اما امسال باید به‌گونه‌ای دیگر رفتار کنیم که قطعا این نیز در راستای منافع عموم مردم است.

وی تاکید کرد: استان کرمان در شرایط فعلی تحت هیچ شرایطی پذیرای مهمانان نوروزی نخواهد بود و مراکز اقامتی استان مسافر پذیرش نمی‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به این‌که امروزه صنعت گردشگری محور توسعه‌ بسیاری از کشورهای دنیا و یک صنعت پاک است، گفت: کرمان بیشترین آثار تاریخی ثبت جهانی را در سطح کشور دارد که هر یک از این آثار می‌تواند یک منطقه را متحول کند.

وی با اشاره به این‌که شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری دنیا را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است، بیان کرد: اما متاسفانه بیشترین صدمه‌ اقتصادی را صنعت گردشگری ایران متحمل شده زیرا شیوع این ویروس در فصل پرمخاطب گردشگری قرار گرفته است.

فعالی با اشاره به این‌که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری بیشتر از سایر صنایع است، اظهار کرد: جلسات مختلفی برای حمایت از فعالان گردشگری در استان کرمان برگزار و تدابیر خوبی نیز اتخاذ شده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از فعالان گردشگری استان کرمان متضرر و کارکنان آن‌ها بیکار شده‌اند، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد فعالان و کارکنان صنعت گردشگری استان کرمان خانه‌نشین شده‌اند، بحران در صنعت گردشگری با سایر مشاغل و صنایع بسیار متفاوت است و در این صنعت وقتی فرصتی از دست می‌رود جبران آن تقریبا غیرممکن است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با تاکید بر این‌که در جلسه‌ ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا مصوب شد که تمام ورودی‌های استان کرمان کنترل شود، افزود: در حال حاضر ۱۵ ورودی استان کرمان در نقاط مختلف تحت کنترل و نظارت هستند و محدودیت‌هایی برای ورود مسافران و افراد غیربومی ایجاد شده است.

وی از راه‌اندازی پست‌های قرنطینه در ورودی‌های این استان خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس خودروهای دارای پلاک غیربومی مورد رصد قرار می‌گیرند و در صورتیکه فرد یا افراد مشکوک به ویروس کرونا مشاهده شوند با هزینه‌ شخصی خودشان قرنطینه می‌شوند.

فعالی با اشاره به این‌که تاکنون دو هتل در استان کرمان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در این مراکز اقامتی بیماران بهبودیافته‌ کرونایی دوران نقاهت خود را می‌گذرانند.

حمایت از بخش صدمه دیده اقتصاد استان کرمان به خصوص گردشگری نیازی مهم و حیاتی است که اگر محقق نشود یکی از مهمترین پایه های توسعه استان از هدفش دور خواهد شد.

کد خبر: ۹٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha