۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
قطعات با کیفیت خودروهای چینی وارد نمی‌شود| کاهش کیفیت قطعات عامل اصلی خرابی
رئیس اتحادیه تعمیر کاران خودرو در گفتگو با «بازار»:

قطعات با کیفیت خودروهای چینی وارد نمی‌شود| کاهش کیفیت قطعات عامل اصلی خرابی

نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، گفت: قطعات یدکی اصلی شرکت‌های خودروساز چینی به کشور وارد نمی‌شود و اغلب تعمیرکاران تمایل به تعمیرات این خودروها ندارند.

بازار؛ گروه خودرو: خرابی پس از تعمیر باتوجه به جهش قیمت لوازم یدکی و دستمزدهای تعمیرات، چالش اصلی مالکان خودرو است. اغلب مالکان خودروها به دلایل متعددی تمایل به مراجعه نمایندگی خودروها ندارد. از این رو به سمت تعمیرگاه‌های آزاد سطح شهر سوق داده می‌شوند، اغلب در زمان مراجعه نگران کیفیت کار تعمیرات خودرو هستند که دچار دردسر و ایرادهای پس از تعمیر نشوند.

با این تفاسیر به سراغ «علیرضا نیک آئین» رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران رفتیم تا مشکلات مذکور را بررسی کنیم.

* از ابتدای سال تاکنون آمار خرابی‌های پس از تعمیر نسبت به سال گذشته با کاهش یا افزایش همراه بوده است؟
آمار دقیقی از این مساله نداریم، به طور کلی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. بر اثر فراوانی قطعات بی کیفیت و نمونه‌های دست‌دومی که مالکان خودرو برای کاهش هزینه‌های تعمیرات تهیه و تحمیل به مکانیک می‌کنند، تعداد خرابی پس از تعمیرات افزایش یافته است.

متاسفانه کیفیت قطعات به شدت افت پیدا کرده است، در تعمیرات نیز حرف اول را قطعات یدکی می‌زند. طراحی قطعاتی که خودروسازان انجام داده‌اند، برپایه یکبار مصرف بودن است

* بارها شنیده شده است که علت اصلی خرابی‌های پس از تعمیر به دلیل عدم مهارت مکانیک یا عدم کیفیت قطعات است، کیفیت قطعات چه میزان در این موضوع دخیل هستند؟
متاسفانه کیفیت قطعات به شدت افت پیدا کرده است، در تعمیرات نیز حرف اول را قطعات یدکی می‌زند. طراحی قطعاتی که خودروسازان انجام داده‌اند، برپایه یکبار مصرف بودن است. تعمیراتی که پیشتر می‌توانستیم روی قطعات انجام دهیم، اکنون امکان آن وجود ندارد، بنابراین باید حتما قطعه تعویض شود. براین اساس قطعه بی کیفیت در زمان تعویض معضل خرابی پس از تعمیر را ایجاد می‌کند.

* باتوجه به اینکه مالکان خودروها به دنبال کاهش هزینه‌های تعمیر هستند، چه میزان استفاده از قطعات دست دوم (استوک) افزایش پیدا کرده است؟
می‌توان گفت بخش اعظمی از قطعاتی که برای تعمیرات استفاده می‌شود، قطعه دست‌دوم (استوک) است.
 

* دستمزدهای تعمیرات در سال ۱۴۰۰ چه میزان افزایش یافته و آیا می‌تواند نیاز مالی این صنف را تامین کند؟
در ابتدای سال ۱۴۰۰ دستمزدهای تعمیرات ۲۰ درصد افزایش یافت، اما از ابتدای سال تاکنون نرخ دستمزدها تغییر نداشته و هر روز به مخارج این صنف افزوده می‌شود. این مساله دغدغه فراوانی را برای همکاران صنفی ایجاد کرده است.

در خودروهای چینی کاهش کیفیت لوازم یدکی بیشتر به چشم می‌آید، قطعاتی که برای این خودروها وارد شده، نمونه اصلی همان شرکت خودروساز مربوطه نیست. تعمیرکاران نیز به دلیل عدم کیفیت مناسب قطعات، تمایل به تعمیرات این خودروها ندارند

* شاهد هستیم که مالکان خودروهای چینی با چالش یافتن تعمیرکار خوب و قطعات با کیفیت مواجه هستند، دلیل این موضوع چیست؟
مشکل مذکور به دلیل قطعات یدکی ایجاد می‌شود، در خودروهای چینی کاهش کیفیت لوازم یدکی بیشتر به چشم می‌آید، قطعاتی که برای این خودروها وارد شده، نمونه اصلی همان شرکت خودروساز مربوطه نیست. تعمیرکاران نیز به دلیل عدم کیفیت مناسب قطعات، تمایل به تعمیرات این خودروها ندارند.

در شرایط فعلی بخش عمده قطعات را مالکان شخصا خریداری می‌کنند، مکانیک‌ها نمی‌توانند مانند گذشته مسئولیت خرید قطعه را عهده دار شوند. زیرا شناسایی قطعات تقلبی از اصلی در شرایط فعلی بسیار سخت شده است

* برای انجام تعمیرات خودرو که منجر به خرابی پس از تعمیر نشود به نظر شما، مالکان اقدام به خرید قطعه کنند یا تعمیرکاران؟ اگر خرابی پس از تعمیر رخ دهد، تعمیرکار باید هزینه را پرداخت کند؟
در شرایط فعلی بخش عمده قطعات را مالکان شخصا خریداری می‌کنند، مکانیک‌ها نمی‌توانند مانند گذشته مسئولیت خرید قطعه را عهده دار شوند. زیرا شناسایی قطعات تقلبی از اصلی در شرایط فعلی بسیار سخت شده است. لذا تعمیرکاران راغب هستند مالکان شخصا اقدام به خرید قطعه کنند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، هرچند تقبل هزینه‌های پس از تعمیر به مالکان خودروها بستگی به شرایط دارد. معمولا قطعات یدکی در این امر بیشترین دخالت را دارند، اگر مکانیک لوازم یدکی خریداری کرده باشد قطعا باید پاسخگو باشد.

* مراجعه برای تعمیرات به نمایندگی شرکت‌های خودرویی بیشتر است یا مکانیک‌های سطح شهر؟
نمایندگی به دلیل داشتن مشکلاتی اعم از پذیرش، نبود قطعات یدکی، زمان و غیره، مالکان خودروها را به سمت تعمیرگاه‌های سطح شهر سوق می‌دهد. در تعمیرگاه‌های آزاد این معضلات وجود نداشته و معمولا فرآیند تعمیر به سرعت انجام می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره کردم، تعمیرگاه‌ها و حتی نمایندگی‌ها با چالش تامین قطعه مواجه هستند.

* صنف شما اکنون با چه چالش‌های مواجه است؟ کرونا چه میزان در فعالیت صنف تعمیرکاران تاثیر داشته است؟
مشکلات فراوانی در زمینه بیمه و مالیات برای صنف ما وجود دارد. بحث کرونا نیز به فعالیت و معضلات صنف ما دامن زده است، هرچند صنف تعمیرکاران جز گروه یک هست، اماچالش‌های عدیده برای تعمیرکاران ایجاد کرده است. امیدواریم با شرایط پیش رو ریاست جمهوری جدید بتواند تغییراتی را ایجاد کند.

کد خبر: ۹۹٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha