۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
رشد قیمت مسکن در آذرماه؛ خانه های گران، خانواده های نگران
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت مسکن در آذرماه؛ خانه های گران، خانواده های نگران

تهران- در حالی در آذرماه شاهد رشد قیمتی و نیز تعداد معاملات مسکن در استان تهران بوده ایم، که کارشناسان برای آینده این بازار رونق غیر تورمی را پیش بینی می کنند.

بازار- گروه استان ها؛ در حالی طبق اعلام مرکز آمار ایران عدد شاخص کل تورم برای خانوارهای شهری کشور در آذرماه نسبت به آبان ماه به ١٩٢, ٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری نیز به عدد ٣٩.٣ درصد رسیده است، که طبق اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آبان ماه نیز رشد ۶.۷ درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل (آذر ۹۷) که میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود، رشد ۳۹.۹ درصدی را تجربه کرده است.

این آمار در حالی رشد بیش از ۶ درصدی در ماه و نزدیک به ۴۰ درصدی در سال را تایید می کند، که برخی نگرانی ها از افزایش زودهنگام قیمت مسکن در استان تهران حکایت دارد.

جهش قیمت دور از ذهن است

یک کارشناس تحلیل تکنیکال بازار مسکن در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: به نظر من و طبق چارت و نمودار بهای مسکن ما طی ۸ ماه ابتدای سال جاری شاهد پولبک قیمت پس از رشد قابل توجه سال ۹۷ بودیم و پس از پولبک انتظار رشد قیمتی را داشتیم.

وی اضافه کرد: آغاز روند رشد قیمت مسکن از ابتدای آذرماه شکل گرفت و بعید می دانم، متوقف شود، اما انتظار جهش قیمتی نیز دور از ذهن است.

مسعود مویدی در خصوص تحلیل فاندامنتال بازار مسکن نیز گفت: افزایش سقف تسهیلات سبب افزایش قدرت خرید متقاضیان و به تبع آن افزایش معاملات مسکن و قیمت است و رشد قیمت حاصل از افزایش سقف نوعی از تسهیلات مسکن بعد از ۴ سال در این زمان که بازار مترصد و مستعد رشد است، نباید انجام می شد.

مویدی افزود: این افزایش سقف نوعی از تسهیلات مسکن در شهرهای کوچک و کم جمعیت به طور محسوسی تعداد معاملات را افزایش می دهد، اما در شهرهای پر جمعیت تر شاهد تحرکات خفیف خواهیم بود.

بازار مسکن وارد فاز رکود غیرتورمی شده است

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص بازار مسکن اظهار داشت: در پاییز سال جاری قیمت ها در برخی مناطق بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم، که این کاهش در آذرماه متوقف شد و رشد قیمتی در این ماه داشتیم، اما هنوز نمی توان گواه مطمئنی برای خروج بازار مسکن از رکود یافت.

مصطفی قلی خسروی با بیان این که افزایش قیمت مسکن در سال گذشته ۴ برابر تورم بود، اضافه کرد: این رشد شدید قیمت سبب از دست رفتن توان خرید توسط مصرف کنندگان واقعی شده است و اکنون شاهد عدم توان خرید توسط خریداران واقعی هستیم و افرادی که در بازار حضور دارند، سرمایه گذارانی هستند، که به امید افزایش قیمت ها ناشی از اصلاح قیمت بنزین اقدام به خرید مسکن می کنند.

وی با بیان این که بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز رکود غیرتورمی شده است، گفت: به نظر نمی رسد، شاهد رشد قیمت ها، حداقل تا نیمه اول سال آینده باشیم.

سال ۹۹ همراه با رونق بازار مسکن خواهد بود

یک عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز در خصوص وضعیت قیمت بازار مسکن در استان تهران به خبرنگار بازار گفت: نزدیک شدن به آخر سال همواره با افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش فروش همراه بوده است، این بار نیز شاهد چنین رشدی بوده ایم، اما بعید می دانم، رشد موجود قابل توجه و ادامه دار باشد، چرا که در ۲ سال گذشته شاهد رشد بازار مسکن بوده ایم و عملا بازار اشباع است.

ابوطالب شیرکوند ادامه داد: البته هرسال با پایان یافتن ماه محرم و صفر بازار مسکن رونق می یابد، اما این رونق با توجه به رشد ۲ سال اخیر غیر تورمی خواهد بود و نهایت رشد تا پایان سال ماهی ۵ درصد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که پیش بینی شما از قیمت مسکن در سال ۹۹ چیست، گفت: با توجه به لایحه بودجه تقدیمی دولت و رقم مناسبی که برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است، سال ۹۹ همراه با رونق بازار مسکن خواهد بود، اما این رونق نباید جهش قیمتی را رقم بزند.

نگاهی بر آمار و اراقام اعلام شده و نیز تحلیل های موجود و نظرات کارشناسان حکایت از تداوم روند صعودی قیمت مسکن در ماه های آینده دارد و به نظر می رسد، بازار مسکن از رکود یک سال اخیر خود خارج شده باشد.

کد خبر: ۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha