۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
دستگاه‌های دولتی زمین‌های تحت اختیار خود را باید به وزارت راه تحویل دهند
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

دستگاه‌های دولتی زمین‌های تحت اختیار خود را باید به وزارت راه تحویل دهند

ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن و ساخت واحد مسکونی در زمین‌های دولتی رها شده بخشی از نیاز به زمین در شهرهای پر جمعیت رفع خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری، در رابطه با ضرورت تعیین تکلیف زمین ها و بافت‌های فرسوده غیر مسکونی در سطح شهر گفت: در حال حاضر زمین‌های بایر و مخروبه بسیاری در تهران و سایر شهرها وجود دارد که سالیان طولانی به حال خود رها شده و مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورده‌اند، این زمین‌ها به محل انباشت زباله و تخلیه نخاله ساختمانی و تجمع معتادان تبدیل شده از طرفی چهره شهر را نیز زشت کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: متاسفانه در سایه خلاء نظارتی  فردی زمینی در بهترین نقطه شهر خریده و رها می‌کند و هر روز قیمت این زمین بالا می‌رود بدون اینکه مالک کاری کند ضمن اینکه بسیاری از دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها همواره باید این اماکن را خدمات رسانی کرده و از زباله‌ها  و نخاله‌های ساختمانی رها شده را پاکسازی کنند.

زمین های رها شده در شهرها فرصت مناسبی برای افزایش تولید مسکن
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس ادامه داد:  برخی از این املاک و اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی است، اما به دلیل خلاء قانونی این دستگاه‌ها اجازه نمی‌دهند که املاک مزبور آزاد شود، اما خوشبختانه طبق ماده ۱۰ طرح جهش تولید و تامین مسکن، املاکی که در  اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد در صورت درخواست وزارت راه و شهرسازی باید به این وزارتخانه‌ تحویل داده شوند.

ایری خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰ طرح جهش و تولید و تامین مسکن چنانچه دستگاه‌ها اقدام به تحویل اراضی خود نکردند ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند و این وزارت خانه نیز باید برای ساخت مسکن اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: از این رو با اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن و ساخت واحد مسکونی در زمین‌های دولتی رها شده بخشی از نیاز به زمین در شهرهای پر جمعیت رفع خواهد شد. از طرفی برخی از زمین‌ها تحت اختیار مالکان خصوصی است که باید برای آنها نیز فکر عاجلی داشته باشیم و با اتخاذ مالیات، این زمین‌ها را به چرخه تولید مسکن اضافه کنیم.

کد خبر: ۹۸٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha