۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
تقویت «اینچه برون»؛ لازمه رشد تجارت گلستان با اوراسیا |پرواز گرگان-آکتائو؛ انقلابی در توسعه روابط
گفتگو با مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان؛

تقویت «اینچه برون»؛ لازمه رشد تجارت گلستان با اوراسیا |پرواز گرگان-آکتائو؛ انقلابی در توسعه روابط

«احسان ملک شاهکویی» ضمن بیان رابطه خوب گلستان با کشورهای اوراسیا گفت: قزاقستان و روسیه بازارهای خوبی برای صادرات سیب زمینی استان بوده که از مسیرهای ریلی می‌توان رونق در صادرات این محصول را ایجاد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازارعضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و همجواری گلستان با کشور حوزه CIS به همراه برخورداری از مرز زمینی و ریلی و دسترسی آسان به فرودگاه بین‌المللی گرگان و البته ظرفیت کم نظیر در بخش کشاورزی فرصت خوبی را در راه توسعه مراودات تجاری خارجی کشور فراهم کرده است.

استان گلستان بین ۳۱ استان کشور جزء چهار استانی است که از همه مرزهای آبی، ریلی و زمینی برخوردار است که این مزیت بر ظرفیت‌های این استان در افزایش بهره‌ وری فعالیتهای تجاری با کشورهای اوراسیا افزوده است. 

در این میان، مرز اینچه برون بین گلستان و ترکمنستان یکی از دروازه‌های ورودی ایران به آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا است که به علت کوتاه‌تر بودن مسیر حمل و نقل، برخورداری از مرز زمینی و ریلی و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهدای گلستان مناسب‌ترین گذرگاه مرزی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه  CIS  و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

تقویت «اینچه برون»؛ لازمه رشد تجارت گلستان با اوراسیا |پرواز گرگان_آکتائو؛ انقلابی در توسعه روابط

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی را با «احسان ملک شاهکویی» مدیر روابط عمومی و مسئول دفتر شورای تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در خصوص ظرفیت های استان گلستان در ارتباط با مراودات تجاری با کشورهای اوراسیا و مشکلات پیش روی گسترش روابط تجاری میان ایران و این کشورها ترتیب داده که در ادامه میخوانیم.

احسان ملک شاهکویی در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی اوراسیا در تهران گفت: یکی از ظرفیت های بزرگ استان گلستان در خصوص انجام فعالیتهای تجاری با کشورهای حوزه CIS (روسیه، اوکراین، بلاروس، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) و نهایتا به چین، خط آهن اینچه برون است.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان افزود: همانگونه که اطلاع دارید اخیرا تصویب شده که اینچه برون به عنوان یک منطقه آزاد شناخته شود و در حال اجرای مقدمات این مسئله هستند که در آینده نزدیک و پایان سال جاری این قضیه اجرایی خواهد شد چرا که منطقه آزاد اینچه‌ برون گلستان می‌تواند به عنوان آسانسوری در افزایش صادرات استان و به ویژه کشور باشد و بخش عظیمی از تولیدات را به کشورهای آسیای میانه و تحت پیمان اوراسیا عرضه کند.

وی گفت: ما در راه آهن اینچه برون در سالهای گذشته به دلیل آنکه خطوط ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع عریض و خط ریلی ایران استاندارد می باشد و از طرفی به علت مشکل بدهی ایران به ترکمنستان، با مشکلی روبرو شدیم که این کشور این خط ریلی را تا نزدیکی مرز ما کشیدند اما تا چند متر مانده رها کرده و ادامه نداند. البته، جدیدا با توجه به همکاریها و مذاکرات دیپلماسی صورت گرفته میان دو کشور این خط ریلی تا مرز ایران امتداد یافت به طوری که واگنها به راحتی به داخل مرز کشور آورده شده و بارگیری کالاها به راحتی صورت می گیرد. 

مسئول دفتر شورای تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: زمانی که صحبت از خطوط ریلی به میان می آید معنایی جز مراودات تجاری نخواهد داشت. از طرفی، صادرات و واردات نیاز به مقدمات لجستیکی دارد که با توجه به راهکارهای پیشنهادی از سوی اتاق بازرگانی و خصوصی سازی این قضایا و استفاده از بخش خصوصی میتواند امکانات لجستیکی این امر فراهم شود. این کار خوشبختانه در حال انجام است و بحث ساخت انبارها و فضای بارانداز و ریلهای فرعی به خوبی در حال پیشروی می باشد. 

وی گفت: در این میان البته یکی از مشکلات و چالشهای پیش روی ما در ارتباط با انجام مراودات تجاری با این کشورها بحث گمرک زمینی ما است که ترکمنستان در حال حاضر از مرز اینچه برون (بین گلستان و ترکمنستان) اجازه عبور و تردد کامیونهای ما را نمیدهد که در این صورت تنها راه ارتباطی ما از طریق خطوط ریلی امکان پذیر است. 

یکی از مشکلات و چالشهای پیش روی ما در ارتباط با انجام مراودات تجاری با کشورهای اوراسیا بحث گمرک زمینی ما است که ترکمنستان در حال حاضر از مرز اینچه برون اجازه عبور و تردد کامیونهای ما را نمیدهد

عضو اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: استان گلستان ظرفیت بسیار خوبی در بخش تولید محصولات کشاورزی از جمله غلات و محصولات باغی و زراعی جدا از صنعت دارد که این محصولات را پس از این که در صنایع تبدیلی استفاده شد، به کشورهای حوزه که مشتریان اصلی ما هستند و به این محصولات نیاز دارند، صادر نماییم.

وی اضافه کرد: ما می توانیم مثلا محصول سیب زمینی را به شکل فرنچ فرایز فرآوری کرده و به این کشورها صادرات داشته باشیم. در حقیقت، استان گلستان از محصولات باغی خوبی برای فرآوری برخوردار است که لذا باید توجه بیشتری معطوف به صنایع تبدیلی شود. 

ملک شاهکویی اظهار کرد: موضوع مهم دیگر در رابطه با گندم است که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی تولید گندم در کشور با مشکلات عمده ای روبرو شد و قیمت گندم بر اقتصاد گلستان اثرگذار بود. بنابراین، نیاز به واردات گندم به شکلی جدی ایجاد شد. واردات گندم باید از همین حوزه اینچه برون و تقویت خط ریلی این منطقه از روسیه و قزاقستان صورت گیرد تا بعدا طبق پدافند غیرعامل دچار مشکلات بزرگتر نشویم.

وی گفت: در حقیقت، کشورهای قزاقستان و روسیه بازارهای خوبی برای صادرات سیب زمینی استان بوده که با استفاده از مسیر ریلی می‌توان رونق را در صادرات این محصول ایجاد کرد. لذا، تقویت ساخت واگنهای یخچالدار که در سالهای قبل امکان فراهم کردن آنها وجود نداشت، نیز امری مهم است.

واردات گندم باید از همین حوزه اینچه برون و تقویت خط ریلی این منطقه  از روسیه و قزاقستان صورت گیرد

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان افزود: متاسفانه در سال جاری درصد زیادی از سیب زمینی در استان گلستان با توجه به افت قیمت از زمین برداشت نشد و بسیاری از مزارع استان به برداشت سیب زمینی نپرداختند و با اینکه در حال حاضر دولت با قیمت تضمینی ۱۷۰۰ تومان در حال خریداری است، اما باز هم کافی نیست. با توجه به این که برای تولید یک کیلو سیب زمینی به میزان ۸۰۰ لیتر آب نیاز است، ما می توانستیم از طریق همین ریل اینچه برون این محصول را به کشورهای اوراسیا صادر کنیم در حالی که چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

وی گفت: زمانی که بنا به نبودن قانون کشت آن رقمی که باید از سوی جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گذاری پیشنهاد شود، مطرح نمی شود، بنابراین، کشاورز بنا به تصمیم خود سیب زمینی را می کارد و برای هر کیلو ۸۰۰ لیتر آب استفاده می کند که در نهایت بر روی زمین می ماند یا در انبارهای دولت باقی می ماند و فاسد می شود. ما میتوانیم با توجه به ظرفیت های حمل و نقل از این پتانسیل استفاده کرده و به کشورهای اوراسیا صادر نماییم که حداقل این آبی که برای محصول استفاده شده، هدر نرود در حالی که ما با مشکل کم آبی و بحران آب در استان گلستان مواجه هستیم. بنابراین اگر اصلاحاتی در خصوص قانون کشت و مدیریت صحیحی در بخش کشاورزی و حمل و نقل صورت می گرفت، ما دچار این مشکلات نمی شدیم.

بنا به نبودن قانون کشت آن رقمی که باید از سوی جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گذاری پیشنهاد شود، مطرح نمی شود، بنابراین، کشاورز بنا به تصمیم خود سیب زمینی را می کارد و برای هر کیلو ۸۰۰ لیتر آب استفاده می کند که در نهایت بر روی زمین میماند یا در انبارهای دولت باقی می ماند و فاسد می شود

احسان ملک شاهکویی تصریح کرد: استان گلستان ارتباط خوبی با کشورهای حوزه اوراسیا دارد به طوری که سفیر قزاقستان در ایران اعلام کرد که مراسم روز ملی قزاقستان در استان گلستان برگزار شود که این رویداد مهم اتفاق افتاد و ارتباط وبیناری خوبی با سفیر صورت گرفت. همچنین سرکنسولی قزاقستان در استان گلستان مستقر است که در بحث صادرات، واردات و معرفی بازار این کشور به مردم این استان و بالعکس معرفی ظرفیتهای گلستان برای قزاقها می تواند کمک نماید.

استان گلستان ارتباط خوبی با کشورهای حوزه اوراسیا دارد به طوری که سفیر قزاقستان در ایران اعلام کرد که مراسم روز ملی قزاقستان در استان گلستان برگزار شود

وی اذعان نمود که متاسفانه بازرگانان ایرانی با مشکلات عدیده ای از جمله صدور روادید روبرو هستند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به راحتی برای شهروندان قزاق ویزا صادر می کند. بر همین اساس، دولت این کشور با تسهیل این قوانین می تواند در راه گسترش روابط تجاری دو کشور تاثیر گذار باشد چرا که مهمترین اصل انجام مراودات تجاری بحث حضور در بازار کشور دیگر است. 

متاسفانه بازرگانان ایرانی با مشکلات عدیده ای از جمله صدور روادید روبرو هستند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به راحتی برای شهروندان قزاقی ویزا صادر می کند

مسئول دفتر شورای تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی گرگان اضافه کرد که مدتی است که جمهوری اسلامی پرواز مستقیم گرگان_آکتائو و بالعکس راه اندازی شده که ماهی یکبار این پرواز انجام می شود که انقلابی در توسعه روابط دوجانبه قلمداد می شود. همانگونه که اطلاع دارید نزدیک به هفت هزار قزاق در استان گلستان ساکن هستند و زمانی که سفیر قزاقستان در استان حضور داشت، اعلام کرد که بنا به هفت هزار دلیل کشور قزاقستان خواهان گسترش ارتباط دوجانبه با ایران بالاخص استان گلستان است.

ملک شاهکویی  در پایان گفت: همچنین از استانهای دیگر ایران هم پروازهایی به این کشور صورت می گیرد. فردی که قصد سفر به قزاقستان را دارد، ابتدا باید به ترکیه، باکو و آلماتی رفته و مسافت طولانی و هزینه زیادی را متحمل شود، در حالی که با این پرواز مستقیم از گرگان زمان به یک ساعت و نیم کاهش یافته است. ما امیدواریم که با حمایت دولت خودمان از امر و همچنین حمایت دولت قزاقستان در صدور روادید این موضوع به ثبات برسد و با ظرفیت بیشتری صورت گیرد.

کد خبر: ۹۸٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha