۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
 ۱۴۰۰ واحد کابینت سازی کرج تعطیل شد| تشکیل روزانه ۲۰ پرونده شکایت به دلیل عدم توان اجرای تعهد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۱۴۰۰ واحد کابینت سازی کرج تعطیل شد| تشکیل روزانه ۲۰ پرونده شکایت به دلیل عدم توان اجرای تعهد

کرج- رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج از تعطیلی هزار و ۴۰۰ واحد کابینت سازی در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه، مالیات و دستمزد کارگران خبر داد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: قاسم پورنظری در گفتگو با بازار گفت: افزایش بی رویه «قیمت مواد اولیه، مالیات، اجاره ها و حقوق کارگران» باعث شد از دو هزار واحد صنفی کابینت ساز در کرج ۶۰۰ واحد فعال باقی بماند و هزار و ۴۰۰ واحد تعطیل شد.

پورنظری با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در نتیجه افزایش نرخ دلار گفت: در دو سال گذشته کابینت از متری هشتصد هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است و این وضعیت توان مردم برای درخواست کابینت را خیلی کم کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته فعالیت و سرو کار این صنف با صنایع فلزی بود، افزود: در حال حاضر بیشتر مصرف و مواد اولیه کابینت کاران در ایران MDF است. با وجود اینکه حداقل ۱۰۰ کارخانه تولید ام دی اف در ایران داریم و حتی تعدادی از کارخانه ها در البرز هستند، اما برای تهیه مواد MDF با مشکل و گرانی مواجه هستیم.

فشار اداره دارایی و شهرداری برای مالیات و اجاره
پورنظری گفت: قیمت روکش کابینت که هم در داخل تولید داریم و بخشی هم وارد می شود، به شدت افزایش قیمت داشته و کابینت در دو سال گذشته از متری ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیون و دویست هزار تومان اکنون به ۶ میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت هم توان خرید مردم و تقاضا را کاهش داده و هم تعداد واحدهای صنفی کرج را از ۲ میلیون واحد به ۶۰۰ هزار واحد مجوز دار رسانده است.

رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج اضافه کرد: واحدهای فعال فعلی هم به دلیل افزایش دستمزد کارگران در سالجاری، نیروهای خود را از ۵ نفر به یک نفر تعدیل کرده اند. چرا که هم تقاضا برای کابینت کاهش یافته و هم توان پرداخت دستمزد کارگران را ندارند.

پورنظری فشار دارایی و شهرداری برای دریافت مالیات و کرایه مغازه ها را از دیگر مشکلات واحدهای صنفی کابینت سازان عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا نیز از دیگر عواملی بود که باعث کسادی کار این صنف شد و با کاهش ساخت وساز طبیعتا" مشتری های ما کم شد و منجر به تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای ما شد.

وی با بیان اینکه واحدهای مشغول به کار فعلی هم در واقع نیمه تعطیل هستند، گفت: ۶۰ درصد مواد اولیه ما در داخل تولید و تامین می شود و برای تهیه ۴۰ درصد وارداتی هم مشکلات زیادی داریم.

پورنظری که خود نیز یکی از کابینت سازان کرج است گفت: به دلیل نوسان مداوم قیمت دلار قیمت مواد وارداتی هم مدام تغییر دارد و کابینت سازان نمی توانند با اطمینان سفارش کار قبول کنند و متاسفانه کسی جوابگوی این شرایط نیست.

من ۲۹ سال است در اتحادیه کابینت سازان مشغولم و در دوران های مختلف شاهد گرانی های بازار و افزایش قیمت ها بوده ام، اما در این سال‌های اخیر گرانی بیداد می‌کند و با این وضعیت تولیدکنندگان ما نابود می‌شوند

پور نظری در ادامه افزود: به عنوان مثال امروز قیمت یک قطعه نسبت به روز گذشته ۲۰ هزار تومان گران تر شده است. من ۲۹ سال است در اتحادیه کابینت سازان مشغولم و در دوران های مختلف شاهد گرانی های بازار و افزایش قیمت ها بوده ام، اما در این سال‌های اخیر گرانی بیداد می‌کند و با این وضعیت تولیدکنندگان ما نابود می‌شوند.

رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج گفت: هیچ ارگان یا دستگاهی نیست که رسیدگی کند که چرا و چطور قیمت ها اینطور افزایش می یابد، چرا باید قیمت مواد اولیه انقدر بالا و پایین برود و تهیه آن مشکل باشد.

پورنظری در پاسخ به اینکه حمایتی از نظر تسهیلات برای صنف کابینت سازان بوده یا نه، گفت: خیر، هیچ حمایتی صورت نگرفته است، هر سال اسفندماه قول وام تسهیل می دهند و نامه می‌زنند اما پیگیری نمی کنند و هیچ کدام از این وعده ها تاکنون محقق نشده است.

واحدهای فعال کابینت سازی با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ کرونا و وضعیت اقتصاد ۷۰ درصد تولیدات ما را کاهش داد، افزود: در سالجاری هم وضعیت تاکنون همین طور بوده و در حال حاضر بیشتر واحدها نیمه تعطیل هستند و با ظرفیت ۳۰ درصدی فعالیت می کنند.

پورنظری با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان گفت: تامین اجتماعی در گذشته حمایت می کرد و در ازای بکار گیری ۵ کارگر به بالا برای هر کدام ۷ درصد بیمه سهم ما بود اما اکنون باید ۳۰ درصد حق بیمه برای هر کارگر را ما پرداخت کنیم که با شرایطی که مدتهاست بر اقتصاد کشور حاکم شده نمی توانیم از عهده این هزینه ها بر بیاییم و با حذف این حمایت دیگر نمی توانیم ۲ کارگر بیشتر به کار بگیریم.

روزانه حداقل ۲۰ شکایت از صنف کابینت داران به اتحادیه داریم که دلیل همه آنها افزایش قیمت روزانه مواد و در نتیجه عدم توان انجام کار و تعهدات تولیدکنندگان بوده است

وی نوسان قیمت هر روزه مواد اولیه و عدم توان کابینت سازان برای انجام تعهدات خود را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که باعث تشکیل پرونده های متعدد شکایت در اتحادیه شده است و افزود: روزانه حداقل ۲۰ شکایت از صنف کابینت داران به اتحادیه داریم که دلیل همه آنها افزایش قیمت روزانه مواد و در نتیجه عدم توان انجام کار و تعهدات تولیدکنندگان بوده است.

پورنظری با اشاره به افزایش روزانه ۱۰۰ هزار تومان در برخی مواد اولیه گفت: وقتی واحدهای برای خرید مواد مراجعه می کنند و با افزایش قیمت روبرو می شوند، نمی توانند طبق قرارداد و تعهدی که با نرخ قبلی بستند، کار را تحویل مشتری دهند.

وی با بیان اینکه دولت برای تولید کنندگان مانع تراشی می کند، افزود: هیچ کسی جوابگوی مشکلات مردم نیست. افزایش قیمت ها باعث افزایش پرونده های شکایت در حوزه های مختلف شده و روز به روز شرایط سخت تر می شود.

رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج با تاکید بر اینکه همه تولیدکنندگان کابینت در کرج مشکل دارند، گفت: اگر همین طور پیش برویم تعداد همکارانمان به ۲۰۰ نفر می‌رسد، امیدوارم برای وضعیت تولیدکنندگان و مشکلات آنها چاره اندیشی و رسیدگی شود.

کد خبر: ۹۸٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha