۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
صادرات یک میلیارد دلاری به ارمنستان کار سختی نیست/ به فکر برنامه ریزی برای پساتحریم هستیم
رئیس اتاق بازرگانی اراک در گفتگو با بازار

صادرات یک میلیارد دلاری به ارمنستان کار سختی نیست/ به فکر برنامه ریزی برای پساتحریم هستیم

اراک-- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، گفت: پارسال حدود ۱۳۷ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از کشور به جمهوری ارمنستان انجام شد، که از این مقدار ۹ درصد سهم استان مرکزی بود.

 ناصر بیکی در حاشیه سفر آرشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان به اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: برخی از اقتصاددانان، تصورشان بر این است که چون اقتصاد ارمنستان یک اقتصاد سه میلیونی است، از اهمیت زیاد برخوردار نیست.

 وی افزود: به اعتقاد من اصلاً چنین نیست. چرا که در سال گذشته پنج و نیم درصد سهم واردات به ارمنستان از سراسر جهان مربوط به استان مرکزی بوده است.

 بیکی خاطرنشان کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی تصور نمی کنم صادرات یک میلیارد دلاری برای ما به ارمنستان کار سختی باشد. اگرچه از ۱۳۷ میلیون دلار صادرات حدود ۹ درصد سهم استان مرکزی است. البته سهم کمی نیست اما اصلاً قابل قبول نیست و برای ما ۱۲ میلیون و ۳۰۰ دلار صادرات در سال گذشته راضی کننده نیست.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه، هدف گذاری ما برای صادرات به ارمنستان در سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است، ادامه داد: البته در دو ماه امسال بیش از ۲ میلیون  دلار صادرات به کشور ارمنستان تاکنون ثبت شده است.
 
بیکی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اتاق بازرگانی به دنبال این است تا در استان مرکزی فضای تجارت بهبود پیدا کند. البته یکی از بهترین راه های تجارت بین الملل و توسعه آن، تجارت بین الملل است.

وی اضافه کرد: در همین راستا تصمیم گرفتیم سفرای کشورهای مختلف را به استان دعوت کنیم تا از نزدیک با ظرفیت های موجود این استان آشنا شوند و بتوانیم نیازهای آنان را در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و... تامین کنیم. به ویژه اینکه به فکر برنامه ریزی پساتحریم هستیم. هدف و برنامه ریزی اتاق براین است تا بستر را برای پساتحریم در صورت تحقق آماده کند.

 وی بیان داشت: به هر حال در اقتصاد، بحث تجارت بین المللی و ارزآوری و تولید صادرات محور نقش اصلی و اساسی را دارد. در حقیقت سفرا بستر و شرایط را به عنوان پل ارتباطی برای توسعه تجارت خارجی را فراهم می‌کنند.

کد خبر: ۹۸٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha