۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
تبعات منفی خشکسالی بر اقتصاد ایران امروز| ضرورت آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید
گزارش تجمیعی بازار از استانها؛

تبعات منفی خشکسالی بر اقتصاد ایران امروز| ضرورت آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید

خشکسالی و کاهش بارندگی این نگرانی را برای استان‌های کشور پدید آورده که در نبود آب، جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های تولیدی و خدماتی با افت شدید روبرو شود که البته استفاده از پساب‌های صنعتی یک راهکار است.

بازار، گروه استان ها: بسیاری کارشناسان معتقد هستند که اگر مشکل کم آبی و خشکسالی در سطح استان های کشور  رفع یا طرح پساب صنعتی اجرا شود، شاهد سرازیر شدن بسیاری از سرمایه گذاران به سمت  تولید در بخش های مختلف مزیت دار اقتصادی خواهیم بود.

تأمین آب و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و ارتقای خطوط انتقال که سهم ۴۰ درصدی از اتلاف آب را به صورت میانگین دارند می‌تواند در زمره راهکارهایی است که می توان در کنار استفاده از پساب برای ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران در استان های کشور انجام داد.

خشکسالی در سمنان
استان سمنان به دلیل قرارگیری در کوهپایه جنوبی البرز دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری است از سوی دیگر صنعت و معدن از دیگر مزیت‌های اقتصادی این استان محسوب می شود که سال‌های گذشته کشاورزی را نیز در زمره مزیت‌های خویش می‌دید اما در سال‌های اخیر خشکسالی باعث شده تا این موضوع از مزیت‌های استان کنار گذاشته شود یا دست کم تلاش شود تا کشت‌های جایگزین کم آب بر جایگزین شرایط کنونی و سنتی شود که خود موضوعی طولانی مدت و نیازمند اعتبارات فراوانی است.

بین ۸۰ الی ۸۵ درصد آب استان سمنان صرف کشاورزی می‌شود و شش درصد صرف شرب و مابقی سهم صنعت است

از آنجا که بین ۸۰ الی ۸۵ درصد آب استان سمنان صرف کشاورزی می‌شود و شش درصد صرف شرب و مابقی سهم صنعت، باید گفت که با مدیریت آب‌ها می‌توانیم از سهم کشاورزی زیان ده این سال‌های استان کاسته و به صنعت و شرب بپردازیم حال آنکه اراده مسئولان استان سمنان بر این موضوع نیست و اصرار بر کاشت محصولات استراتژیک حتی با بیشترین هزینه و حتی با تن دادن به کشاورزی سنتی، در دستور کار قرار دارد. ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی سمنان درباره وضعیت استان می‌گوید: در سال آبی جاری مجموعاً ۷۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که به نسبت بلندمدت ۴۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش میزان بارندگی را شاهد هستیم.

خشکسالی و تبعات منفی آن بر اقتصاد | تامین آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید

پساب راهکار ماخوذه
معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اما با بیان اینکه در کنار طرح انتقال آب خزر که در سطح استان دنبال می‌شود اقداماتی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: مقدمات تخصیص آب خاکستری پساب سمنان هرچه سریع‌تر انجام می‌شود. یکی از فعالان اقتصادی برای مشارکت در تکمیل طرح پساب سمنان و بهره‌مندی از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از آب خاکستری پساب سمنان برای راه اندازی کارخانه فولاد اعلام آمادگی کرده که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوط پیگیری‌های لازم در این ارتباط انجام خواهد شد.

منوچهر فخری افزود: شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار تکمیل طرح پساب سمنان ورود کرده است و با توجه به اینکه تصمیمات در ارتباط با مسئله آب در استان سمنان حاکمیتی است اهلیت فعالان اقتصادی برای همکاری با شهرداری سمنان در تکمیل طرح پساب سمنان مشخص خواهد شد.

معاون سابق استاندار سمنان که هفته گذشته به پست جدید خود نقل مکان کرد، اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگار بازار، گفته بود: اجازه مشارکت فعال اقتصادی خواهان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه فولاد در طرح تکمیل پساب سمنان با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه سرمایه گذار، شهرداری سمنان و شرکت آب و فاضلاب استان سمنان صادر و  تا حداکثر ۲۰ روز آینده سرمایه گذار طرح راه اندازی کارخانه فولاد در شهرستان سمنان طرح خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تحویل و بعد از تشخیص اهلیت سرمایه گذار، گزارش‌های لازم برای پیگیری امور به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان داده شود.

اجازه مشارکت فعال اقتصادی خواهان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه فولاد در طرح تکمیل پساب سمنان با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه سرمایه گذار، شهرداری سمنان و شرکت آب و فاضلاب استان سمنان صادر شده است

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با ترک تشریفات و اخذ مجوزهای لازم می‌تواند با فراهم نمودن مقدمات کار در تکمیل طرح پساب سمنان همکاری کند، گفت: شرکت آب منطقه‌ای سمنان هم نسبت به تخصیص و نوع مصرف آب خاکستری پساب سمنان با شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نشستی تا هفته‌های آینده را برگزار کند. جامع‌نگری در اجرای طرح پساب سمنان باهدف جذب سرمایه‌گذار و افزایش رونق کسب و کار مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان باشد.

حضور سرمایه گذار در طرح پساب
پساب‌ها در صورتی که با سرمایه گذار و اقبال در سمنان همراه شود می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز باشد آنطور که امیر خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌گوید: در سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری وقت استان سمنان با یک شرکت سرمایه گذار خارجی برای تکمیل طرح پساب سمنان انجام شد که به دلیل روند کُند سرمایه گذاری و پیش نرفتن طرح، عملیات تکمیل پساب سمنان به سرمایه گذار جدید واگذار شد.

خلیلی خواه با بیان اینکه در نشست‌های مکرر مقرر شده تا شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار جدید طرح، ۳۷ هزار انشعاب و ۸۰ کیلومتر لوله انتقال پساب و همچنین بازسازی و ساخت تصفیه خانه‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهد، تاکید داشت: با در نظر گرفتن تکمیل طرح انتقال پساب سمنان، یک فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد در شهرستان سمنان اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در مجموع ظرفیت آب قابل تخصیص پساب سمنان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است که بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون به نتیجه نرسیده، قرار است ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به شهرک صنعتی سمنان، ۵۰ لیتر بر ثانیه به شهرداری سمنان و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به سرمایه گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد واگذار شود از سوی دیگر سرمایه‌گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد اعلام آمادگی کرده است در روند تکمیل طرح تصفیه خانه پساب سمنان با شهرداری سمنان همکاری داشته باشد.

خشکسالی و تبعات منفی آن بر اقتصاد | تامین آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید

تهران تشنه است
سال‌ها است که کارشناسان در خصوص استفاده صحیح از آب و چگونگی ذخیره و بهره‌مندی از آن هشدار داده‌اند اما تنها چیزی که نصیب شد سدسازی‌های غیراصولی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و حفرچاه های غیرمجاز بود که نه‌تنها هزینه‌های گزاف را بر اقتصاد کشور تحمیل کردند بلکه آثار زیست‌محیطی زیان باری را نیز بر دوش طبیعت گذاشته‌اند.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت سدها در استان اظهار داشت: هم‌اکنون حجم ذخیره آب در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران ۸۱۷ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است.

حجم ذخیره آب در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران ۸۱۷ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است

محمد شهریاری بابیان اینکه طی سال جاری نسبت به سال گذشته در سدهای ماملو و لار کاهش قابل‌توجهی داشته این گفت: این کاهش معادل ۲۳۵ میلیون مترمکعب است و باید اعلام کنیم با توجه به کاهش بارندگی‌ها وضعیت آب‌گیری در ماملو، ‌لار و طالقان مناسب نیست و سدهای پنج‌گانه استان تهران ۶۲ درصد پر شده‌اند  طبق آمار نسبت به سال قبل حجم ورودی آب به سدها ۶۰ درصد کاهش داشته و با توجه به نبود ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران، حجم ورودی آب به مخازن سدها کم است و میزان بارش‌های سال آبی جاری در حوزه عملکرد استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با کاهش ۳۷ درصدی مواجه است.

ایجاد تحرک و پویایی در شهرک‌های صنعتی به تأمین زیرساخت‌های مختلف بستگی دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ‌در خصوص وضعیت آب‌رسانی به شهرک‌های صنعتی و تأثیر کمبود آب بر اقتصاد تولیدی‌ها اظهار داشت: ایجاد تحرک و پویایی در شهرک‌های صنعتی به تأمین زیرساخت‌های مختلف به‌ویژه برق و آب بستگی دارد و در این زمینه مسئله آب‌رسانی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

حشمت‌الله عسگری، ‌ بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه آب‌رسانی با آن مواجه هستیم آب‌رسانی به شهرک‌های صنعتی مثل شهرک صنعتی شمس‌آباد است، ‌گفت: این شهرک در جنوب تهران با وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود و اجزای اصلی آب‌رسانی به شهرک شمس‌آباد در فاز اول آبگیری ۱۴ کیلومتر و در قطعه دوم ۲۸ کیلومتر که در جمع حدود ۴۲ کیلومترطول مسیر است که در فاز اول لوله‌ها خریداری و اجراشده و در مسیر ۵ کیلومتری این گذر موضوع تملک وجود دارد و ۲۳۰۰ تن لوله نیاز است.

وی با اشاره به اینکه موقعیت مکانی این شهرک صنعتی در کیلومتر ۴۵ اتوبان تهران – قم در مجاورت شهر حسن‌آباد فشافویه و در فاصله پنج کیلومتری از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و فاصله هشت کیلومتری از اولین ایستگاه راه‌آهن تهران است گفت: عملیات لوله‌گذاری قطعه اول کانال محمدیه به طول ۱۴ کیلومتر برای اجرای طرح انتقال آب از کانال محمدیه به شهرک صنعتی شمس‌آباد انجام‌شده است.

تثبیت آب و اشتغال در شهرک صنعتی شمس‌آباد
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، ‌اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات شرکت شهرک‌های صنعتی موضوع تأمین آب برای استمرار تولید است که این مسئله نیاز به جدیت و پشتکار دارد.

فریدون عطایی، ‌ در ادامه از تثبیت آب و اشتغال در شهرک صنعتی شمس‌آباد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تخصیص آب با مجوز اولیه توسط وزارت نیرو صادرشده و اگر هماهنگی‌ها صورت گیرد و اعضا و ذینفعان طرح تعهدات مالی خود را اجرا کنند تثبیت آب را خواهیم داشت از سوی دیگر طرح جدید تأمین آب از پساب تصفیه‌خانه اسلامشهر نیز ارائه شده و باید گفت این طرح هزینه‌ها را در شهرک صنعتی شمس‌آباد تا ۶۰ در صد کاهش خواهد داد.

خشکسالی در استان گلستان
بررسی‌های کارشناسان و اظهار نظر مدیران حوزه انرژی تاکید دارد که گلستان دومین سال خشک طی ۴۵ سال اخیر را پشت سر می گذارد و شاهد کاهش بارندگی و افزایش میانگین دما طی این مدت هستیم. به این ترتیب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان از هیچ سدی برای تامین آب شرب بهره‌مند نیست و از سوی دیگر استانی است که پایه آن کشاورزی است.

بهزاد هرمزی با بیان این که حدود ۹۰ درصد از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: تقریبا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی ماست و همین مقدار هم منابع آب تجدید پذیر داریم که از بخش آب‌های جاری و تجدیدپذیر هیچ بهره‌ای در بخش شرب نبرده‌ایم.   از آب‌های زیرزمینی حدود ۳۵ هزار حلقه چاه حفر شده و از این تعداد فقط ۶۰۰ عدد برای آب شرب است و عملا منابع کافی را در تامین آب شرب نداریم.

بررسی‌های کارشناسان و اظهار نظر مدیران حوزه انرژی تاکید دارد که گلستان دومین سال خشک طی ۴۵ سال اخیر را پشت سر می گذارد و شاهد کاهش بارندگی و افزایش میانگین دما طی این مدت هستیم

وی  با بیان این که سال جاری بحران خشکسالی داریم، افزود: امسال کاهش باران داشتیم و کشاورزان هم در شرایط کم آبی چاه‌های خود را روشن کرده اند از سوی دیگر بیش از ۱۱ هزار چاه غیر مجاز در استان وجود دارد و این موارد باعث شده دبی آب شرب به حداقل ممکن برسد و مخازن ما خالی شود.

خشکسالی و تبعات منفی آن بر اقتصاد | تامین آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید

بحران آب در بخش کشاورزی
مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با بیان این که حل بحران آب را باید در بخش کشاورزی جست و جو کرد، افزود: با این حال در بخش فرهنگی برای کاهش سرانه مصرف آب و بهبود زیرساخت‌ها تلاش‌های بسیاری شده با این حال سهم هشت درصدی این بخش حتی اگر به مصرف صفر هم برسد بازهم در کل موضوع تاثیر چندانی ندارد.

وی همچنین از وجود ۷۴ روستای فاقد آب شرب در استان خبرداد و گفت: این روستاها با تانکر آب رسانی می شوند اما در تابستان به دلیل افزایش مصرف روستاها که عموما در بخش کشاورزی و دامداری است ۱۵۰ روستا به این تعداد اضافه می شود.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی آبفا گلستان بخش عمده مصرف آب گلستان در بخش کشاورزی است و به عبارت دقیقتر حدود ۸۹ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش شهری و روستایی و حدود سه درصد هم در بخش صنعتی و شیلات مصرف می‌شود.

اقتصاد استان برپایه کشاورزی است اما این بخش با اقلیم استان سازگار نیست. مصرف آب در بخش کشاورزی در حالی است که کشت شالی در آن علی رغم ممنوعیت انجام می‌شود و چاه‌های غیرمجاز بسیاری هم در حال تخلیه آب‌های زیرزمینی هستند. با این حال نوروزی، دبیر مجمع نمایندگان گلستان با تاکید بر لزوم کشت شالی در گلستان خواستار رفع ممنوعیت کشت این محصول شده بود. موضوعی که حالا برای کشاورزان هم دردسر ایجاد کرده و خسارت‌های زیادی به آنان‌زده است.

بحران کم آبی در زمینه کشت
مدیرعامل شرکت آب منطقه گلستان درباره بحران کم آبی به خبرنگار بازار گفت: استان گلستان در مجموع استان کم بارانی است و باید در بخش کشاورزی و بقیه بخش‌ها سازگاری با کم آبی پیدا کند.   سطح آب زیرزمینی گلستان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته و حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای چاه ما امسال فاقد آب هستند.

سید محسن حسینی خواستار ممنوعیت کشت محصولات پرآب مثل شالی و آتش زدن بقایای کشاورزی شد و گفت: دو سال ترسالی موجب شد کشاورزان استان به صورت بی‌رویه به کشت برنج بپردازند وهمین موضوع به چالش آب در استان دامن زد همچنین از سد بوستان تا دریا، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی در شبکه‌های سدها و حاشیه رودخانه‌ها داریم که سالیانه با آب این سدها آبیاری می‌شود، اما امسال به دلیل خشکسالی تنها حدود ۲۰ هزار هکتار آبیاری انجام شد.

وی ممنوعیت کشت شالی با آب چاه را خواستار شد و ادامه داد: درکارگروه سازگاری با کم آبی استان استان که ریاستش با استانداری و دبیری آب منطقه‌ای است، مصوب شد با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معظل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی ممنوع است.

دو سال ترسالی موجب شد کشاورزان استان به صورت بی‌رویه به کشت برنج بپردازند وهمین موضوع به چالش آب در استان گلستان دامن زد

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان افزود: کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۸ هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به هفت الی هشت هزار متر مکعب می‌رسد. اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۲۹ درصد ظرفیت مخازن استان پرآب است که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۱ درصد سدهای گلستان پرآب بود.

خراسان در تب بی آبی قرار گرفت
کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب این روزها افزون بر ۳۵۰ روستا در شهرستان مشهد را با خود درگیر کرده است.   مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: پراکندگی روستاها، تعداد و عدم تناسب جمعیت آن‌ها برای ساکنان آن مشکل ساز شده است به گونه ای که بسیاری از روستاها که در اطراف مشهد دیده می‌شود از حالت روستا خارج‌شده است و یک روستای کوچک با تأسیسات  آب شرب متناسب با آن طبیعی است که نمی توانداین جمعیت را سیراب کند.

حسین  اسماعیلیان  می‌گوید: به دلیل مهاجرت‌ها  خیلی از روستاها در مجاورت مشهد هستند و در واقع  ما با یک روستای چند هزارنفره‌ای آن هم با تأسیسات اولیه روبرو هستیم که امکان تامین وتوزیع آب را ندارد. به‌طورقطع آن تأسیسات جوابگوی  تأمین نیاز جمعیت آنجا نیست و گاهی امکان تأمین آب هم وجود ندارد زیرا ممکن است  منبع آبی در آن منطقه وجود نداشته باشد که بتوان اقدامی انجام داد. ازاین‌رو از سال گذشته بحث یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام شد تا روستاهایی که در حوزه مشهد هستند، تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفتند.

وی عنوان می‌کند: در همین راستا ۱۴۰ روستا در حوزه شهرستان مشهد و ۲۲۲ روستایی که  به‌طورکلی مشکلات مختلفی در رابطه با کمبود یا کیفیت آب داشتند موردبحث قرار گرفتند و ازاین‌رو یک برنامه اضطراری تبا  چهار اولویت تعریف کردیم.

خشکسالی و تبعات منفی آن بر اقتصاد | تامین آب برای توسعه سرمایه‌گذاری و تولید

 تلاش برای حل مشکلات روستائیان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص کمبود آب و شرایط ناپایدار در روستاهای مشهد اظهار می‌کند: کمبود آب و وضعیت منابع آب در روستاها حادتر است زیرا منابع آب موجود در  روستاها منابع ناپایدارتری هستند لذا پیش‌بینی می‌شود تا در روستاها شرایط سخت‌تری وجود داشته  باشد.

اسماعیلیان اضافه می‌کند: در همین راستا با اقدامات انجام‌شده در سال گذشته نظیر حفر ۱۹ حلقه چاه، بهسازی ۱۶ حلقه چاه، اجرای ۷۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب و استانداردسازی سه هزار و ۵۶۲ فقره انشعاب،  مشکل ۴۵ روستا از ۱۴۰ روستای تحویلی دارای تنش آبی برطرف شد.

 وی ا اشاره به حفر ۲۹ حلقه چاه، احداث ۱۱ مخزن و هفت ایستگاه پمپاژ، اصلاح و احداث ۳۸ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۵ کیلومتر خط انتقال به ما می گوید: این اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای گذر از تنش آبی تابستان پیش رو است.

اسماعیلیان البته از کمبود شدید اعتبارات، فراوانی انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای سایر مصارف ازجمله دام روستایی، توسعه بی‌رویه روستاها و باغ ویلاها نیز گلایه داشته و ادامه می‌دهد: تعداد زیاد روستاهای نیازمند آب‌رسانی سیار هستند لذا کمبود تانکر و عدم همکاری لازم برخی دستگاه‌ها در صدور مجوز برای انجام عملیات اجرایی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در حوزه روستاهاست. در حال حاضر ۹۲ درصد از روستاهای شهرستان مشهد تحت پوشش این شرکت قرار دارند و به‌رغم مشکلات مالی،  به مسائل روستاها توجه کامل می‌شود و متعهد هستیم تا با تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری‌های مطلوب دهیاری‌ها و شوراها در امر مشارکت و احداث تأسیسات، مشکلات مردم و روستائیان را حل کنیم.

راهکار کاهش مصرف آب
در حالی انگشت اتهام مصرف آب به سمت حوزه کشاورزی و باغ ویلاها در مشهد بلند است که بنا بر گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی میزان تولید آب در حوزه شهری استان در سال گذشته ۴۰۱ میلیون مترمکعب  بوده که ۲۹۹ میلیون مترمکعب آن فروخته‌شده  و ۱۰۲ میلیون مترمکعب از این میزان نیز هدررفته است.

کمبود شدید اعتبارات، فراوانی انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای سایر مصارف ازجمله دام روستایی، توسعه بی‌رویه روستاها و باغ ویلاها

گفتنی است بر پایه این آمار در شبکه آب روستایی نیز میزان آب تولیدی ۱۰۴ میلیون مترمکعب، آب فروخته‌شده ۹۲ میلیون مترمکعب و هدررفته آب ۴۹ میلیون مترمکعب است. بنابراین مجموعاً ۱۵۱ میلیون مترمکعب آب در استان هدررفته است درحالی‌که آب مصرفی مشهد ۱۸۳ میلیون مترمکعب اعلام می شود.

طبق گزارش رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده و کاهش بارش و ذوب برف، ذخیره آبی در مناطق کوهستانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، که این وضعیت ما را در شرایط تنش آبی قرار می‌دهد و این خشک‌سالی قطع بر یقین بر سودآوری شرکت‌ها و بازار سهام و سرمایه و صنایع اثر منفی خواهد داشت.

برای مصرف آب موجود در کشور باید برنامه‌ریزی شود چراکه در حال‌ حاضر کمبود آب جدی بوده و باید از به‌صرفه‌ترین راهکارها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کرد چراکه کمبود و نبود آب علاوه بر این‌که محیط‌زیست را دچار مشکل می‌کند بر اقتصاد نیز تأثیر بسیار چشمگیری دارد لذا در این راستا نیازمند یک عزم جدی از سوی مردم و مسئولان هستیم زیرا ممکن است زمانی که به فکر مدیریت صحیح بر مصرف و ذخیره آب می‌افتیم خیلی دیرتر از اکنون شده باشد.

کد خبر: ۹۸٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha