۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
آذربایجان شرقی قطب صنعت قطعه سازی کشور
یادداشت؛

آذربایجان شرقی قطب صنعت قطعه سازی کشور

تبریز- محمد کلامی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی برای رسانه بازار به ظرفیت های آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت قطعه سازی کشور پرداخته است.

محمد کلامی؛ بازار: وجود کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های بزرگ تراکتورسازی و ماشین‌سازی در تبریز و آذربایجان شرقی باعث شد تا واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌سازی در این استان ایجاد شوند و نزدیک به۳۰ درصد صنایع قطعه سازی کشور در این استان فعال باشند.

درحالی روزبه‌ روز بر تعداد واحدهای قطعه سازی این استان افزوده می شود که آذربایجان شرقی به قطب قطعه‌سازی کشور تبدیل شده است. این استان حدود ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی دارد که فعالیت آنها باعث توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی شده است. 

بر اساس آمارها بیش از ۱۵ هزار نفر در استان در صنعت قطعه سازی‌ها شاغل هستند که آماری قابل توجه است و در صورت برنامه ریزی اصولی می تواند سبب شکوفایی اقتصادی استان شود.  اما این صنعت در استان دارای چالش‌هایی است که به برخی از آنها اشاره می شود:

- وابستگی زیاد به خودروساز داخلی و عدم اتحاد برای رسیدن به اهداف جمعی

- نگاه محلی به بازار و از دست دادن بازار جهانی

- تن دادن به کاهش کیفیت در شرایط فشار مالی

- دور بودن از معیارهای خودروسازهای برتر از نظر رعایت استانداردهای کیفیت، تعهد به ثبات کیفیت، تعهد به زمان تحویل مناسب و قیمت مناسب

و اما در ادامه به راهکارهای رفع مشکلات حوزه قطعه سازی و ارتقای جایگاه آن در کشور و همچنین آذربایجان شرقی می پردازیم:

- تشکیل صندوق تقویت تولید و حمایت از مصرف کننده

- تدوین مقررات برای صندوق، واریز درصدی از وجوه دریافتی واردات خودرو به صندوق

- پایین آوردن بهره های بانکی و ارائه وام و تسهیلات با نرخ کم به خودروسازان

- پرداخت یارانه به صنعت خودرو

- تنظیم قراردادهای چند ساله، قرارداد یک ساله در هیچ قطعه‌سازی انگیزه لازم به سمت ارتقای فناوری را ایجاد نمی‌کند.

ارتقاء کیفی و رشد و توسعه پایدار صنعت خودرو سازی کشور مستلزم ایجاد فضای اقتصادی مبتنی بر بازار و تسهیل فضای رقابتی است. در چنین شرایطی رضایت مصرف کنندگان از طریق ارائه محصولی دارای ویژگی های در سطح استانداردهای بین المللی چه در داخل کشور و چه در بازارهای جهانی تأمین خواهد شد.

امیدوارم با تلاش و همت همه مسئولان و فعالان بخش خصوصی شاهد رفع شدن تمام مشکلات باشیم. بدون شک حمایت دولت از قطعه سازی باعث شکوفایی بیشتر این صنعت شده و علاوه بر رشد اقتصادی باعث ارزآوری می شود.

در پایان باید یادآور شد که آذربایجان‌شرقی از جمله نخستین استان‌های کشور محسوب می‌شود که کارخانه‌های تولید قطعات خودرو در آن از قبیل ایدم، چرخشگر، بلبرینگ سازی و موتوژن حدود پنج دهه قبل تاسیس شد، اما ظرفیت‌های این خطه برای داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی در دهه‌های اخیر مغفول مانده است.

کد خبر: ۹۸٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha