۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
«آب» از سر گرانی گذشت؛ بهای تانکر آب به ۳۰۰ هزار تومان رسید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«آب» از سر گرانی گذشت؛ بهای تانکر آب به ۳۰۰ هزار تومان رسید

مشهد- افزایش دمای بی‌سابقه هوا و عطش برای خرید آب، قیمت هر تانکر پنج هزار لیتری را در مشهد به ۳۰۰ هزار تومان رساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که دشت‌های مشهدمقدس امسال سال کم‌بارشی را تجربه کردند اما ذره‌ای از عطش برای آبیاری باغ ویلاهای مجاز و غیرمجاز کاسته نشده  و قیمت آب بهاء را به دو برابر فزایش داده است.

سال گذشته فراوانی بارش‌ها موجب شد تا باغداران مشهدی آبیاری درختان را از خردادماه آغاز کنند اما متأسفانه امسال به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا از دهم اسفندماه چاه موتورها روشن شدند تا بتوانند نیاز باغات را برآورده کنند.

کاهش بارندگی باعث افزایش نیاز آبی گیاهان و باغ‌ها می‌شود،  به‌طوری‌که در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت هیچ چاه ‌موتوری در خراسان رضوی روشن نشده بود اما از ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ چاه ‌موتورها روشن گردید.

در همین راستا در روستاهای حومه مشهد ازآنجاکه باغ ویلاهای بسیاری احداث‌شده و قریب به‌اتفاق آب موردنیاز آن‌ها از طریق تانکرهای سیار تأمین می‌شود در حال حاضر با مشکل تأمین آب روبرو هستند.

گفتنی است کمبود آب البته تنها مختص باغ داران و صاحبان ویلاهای مجلل نیست بلکه بسیاری از گاوداری‌ها و روستائیان و هم‌چنین برخی مراکز گردشگری به دلیل قطعی آب در طول شبانه‌روز به‌اجبار بخشی از نیاز خود را از طریق خریداری آب تأمین می‌کنند که حالا سوء استفاده از نیاز مردم موجب شده تا قیمت یک تانکر آب به ۳۰۰ هزار تومان برسد.

باغداری گران تمام می‌شود
غلامرضا پودینه یکی از همین صاحبان باغ ویلاهایی که در منطقه گوهردشت نسبت به تولید میوه و پرورش بوقلمون فعالیت دارد در این رابطه به ما می‌گوید: در این منطقه که از سال‌ها قبل و با مجوز نسبت به ایجاد باغ‌های میوه اقدام شده است  توسط تانکر آب آن‌ها تأمین می‌شود که متأسفانه با افزایش قیمت آب به ازای هر تانکر ۳۰۰ هزار تومان لذا امکان ادامه باغداری و اشتغال وجود ندارد.

«آب» از سر گرانی گذشت؛ بهای تانکر آب به ۳۰۰ هزار تومان رسید

وی بابیان اینکه خرید سهم آب از چاه موتور نیز از ۷ میلیون در طول سال به رقم ۲۰ میلیون افزایش‌یافته است بیان می‌کند:  من در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد نسبت به ایجاد شغل برای چند خانواده با پرورش بوقلمون اقدام کردم که با این افزایش قیمت آب باید قید آن را بزنم.

این باغدار به خبرنگار ما می‌گوید: برای آبیاری همین ۱۰۰ درخت باید هر هفته ۱۰ هزار لیتر آب مصرف کرد و این در حالی است که هر هفته پرداخت ۶۰۰ هزار آب بهاء برای من و سایر باغداران به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه این موضوع موجب شده تا برخی از باغداران به حفر غیرمجاز چاه دست بزنند بیان می‌کند: اگر وضعیت به این شکل پیش برود نیمی از باغات منطقه به دلیل گرانی آب از بین می‌رود.

قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب
در همین راستا رامین عزتی یکی از باغداران بخش «ناظریه» مشهد نیز به ما می‌گوید: تانکر آب تا ماه گذشته ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت اما به‌یک‌باره همین هفته که گرما افزایش یافت لذا سودجویان هم بیکار ننشسته و قیمت را دو برابر کردند.

وی در این رابطه می‌افزاید: ظاهراً دستگاه‌های نظارتی بر روی این مقوله هیچ نظارتی ندارند.

این باغدار ابراز می‌کند: بالاخره آبی که از چاه موتور خارج می‌شود و به فروش می‌رسد آیا نباید نظارتی بر آن حاکم شود و آیا هر شخصی به میزان که دلش خواست می‌تواند بر روی آن نرخ بگذارد؟

وی اظهار می‌کند: تانکرهای فروش آب ازآنجایی‌که می‌دانند دست باغداران و گاوداری‌ها زیر سنگ است لذا مصرف‌کننده را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

عزتی می‌گوید: تانکرهای آب سیار تقصیر را به گردن صاحبان چاه موتور انداخته و ادعا می‌کنند که تانکر آب از ۱۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان افزایش‌یافته است و لذا آن‌ها بابت حمل آن تا باغات ۱۵۰ هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند که ظاهراً این موضوع بدون حساب‌کتاب و نظارت است.

کمبود آب
بنا بر آمار رسمی و تصاویر هوایی تعداد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم مشهد قرارگرفته که اغلب به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده‌اند.

بیشتر باغ ویلاهای غیرمجاز به شبکه آب شرب روستایی متصل نیستند و آب مورداستفاده در استخرهای آن‌ها از طریق تانکر و با هزینه شخصی مالکان تأمین می‌شود، تأمین این‌گونه منابع آب نیز به‌صورت مجاز و غیرمجاز است و آب استخرها نیز از روان آب‌های دائمی و موقت اطراف تأمین می‌شود و لذا دولتی‌ها نه توان تخریب این تعداد ویلا رادارند و نه سفره‌های زیرزمینی کشش تأمین آب این باغ‌ها را دارد لذا باید چاره‌ای اساسی در این رابطه اندیشید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار احداث باغ ویلاهای غیرمجاز و تکثر آن‌ها را یکی از مشکلات جدی بر سر راه تأمین  و عطش روستاها عنوان می‌کند.

«آب» از سر گرانی گذشت؛ بهای تانکر آب به ۳۰۰ هزار تومان رسید

حسین  اسماعیلیان در این رابطه اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های اساسی ما در بحث تأمین آب همین باغ ویلاهایی است که متأسفانه برخی از آن با دستبرد زدن به شبکه توزیع مانع توزیع آب  در روستاها می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص کمبود آب و شرایط ناپایدار در روستاهای مشهد به ما می گوید: کمبود آب و وضعیت منابع آب در روستاها حادتر است زیرا منابع آب موجود در  روستاها منابع ناپایدارتری هستند لذا پیش‌بینی می‌شود تا در روستاها شرایط سخت‌تری وجود داشته  باشد.

تأمین آب شرب دام‌ها
وی بابیان اینکه شرکت آب و فاضلاب ،مسئولیت تأمین آب شرب دام را ندارد اظهار می کند: متأسفانه در سال‌هایی که خشک‌سالی اتفاق می‌افتد و با محدودیت آب مواجه هستیم لذا نیاز دام‌ها از طریق آب شرب تأمین می‌شود که این موضوع خود مشکل‌ساز است.

اسماعیلیان به ما می‌گوید: برای مثال در سال گذشته به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کردیم آمادگی داریم از محل‌های دیگر تأمین آب دام  وجود دارد و به‌صورت تانکری از آب‌های دیگر برای دام بدهیم نه آن‌که به‌صورت مستقیم آب دام‌ها  از شبکه آب تأمین شود و مردم با مشکل مواجه شوند اما خیلی اتفاق خاصی نیفتاد!

وی مصرف آب برای دام‌ها، انشعابات غیرمجاز و مصرف باغ ویلاها را به‌عنوان اصلی‌ترین مشکلات و عوامل مصرف آب می‌داند و می‌افزاید:  در بحث بحران آب روستایی برخورد با انشعابات غیرمجاز باغ ویل که پرمصرف نیز هستند به طور جدی دنبال می شود زیرا آبیاری درختان، فضای سبز، استخر و سایر مصرف بی‌رویه را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم‌چنین در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا صاحبان چاه موتورها اجازه دارند که آب را به قیمت‌های دلخواه و به سایر نقاط مختلف حمل کنند نیز پاسخ می‌دهد: پاسخ این  سؤال را باید آب منطقه‌ای که متولی مسئولیت حفاظت و صدور مجوز منابع آب را می‌دهند جویا شد.

اسماعیلیان ادامه می‌دهد: اما به‌عنوان یک شهروند پاسخ من این است که خیر؛ زیرا چاهی که حفر می‌شود محل آن مشخص است و آن چاه می‌تواند صنعتی  باشد و با کاربری مشخص و چاه کشاورزی باشد و زمین‌هایی که آبیاری می‌شود دور خود همان چاه قرار دارند وب طور قطع  اگر آب را به‌صورت تانکری برداشت داشته باشند و محل دیگری برده شود کار غیرقانونی و غیرمجاز  است.

ممنوعیت فروش آب
این در حالی است که مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب مشهد در این رابطه اعتقاد دارد که رشد و توسعه باغات و بدون ضابطه در اطراف مشهد برای منابع آبی تهدیدکننده است.

غلامرضا ممدوحی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: صاحبان این باغات در سال اول که نهال می‌کارند با بطری آب دهی می‌کنند، سال دوم با بشکه‌های ۲۰ لیتری، سال سوم با تانکر و درنهایت در سال چهارم که هزینه آبیاری با تانکر برای آن‌ها سنگین می‌شود به حفر چاه غیرمجاز اقدام می‌کنند

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه برخی مجوزها که برای تغییر اراضی به افراد جهت احداث باغات داده می‌شود در ادامه منجر به حفر چاه‌های غیرمجاز یا تغذیه آب به‌صورت تانکری می‌شود ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی کاملاً با فروش آب به‌صورت تانکری مخالف است، زیرا این امر خلاف مقررات و قوانین بوده و همچنین بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، کسی حق فروش آب اراضی را ندارد، چراکه آب متعلق به همان اراضی بوده است.

کد خبر: ۹۸٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha