۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپ در آبادان گسترش یابد| اثربخشی مثبت در مناطق مرزی
یادداشت؛

کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپ در آبادان گسترش یابد| اثربخشی مثبت در مناطق مرزی

آبادان- اثربخشی اقتصادی فعالیت‌های استارت آپی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در مناطق مرزی نکته‌ای غیر قابل انکار است، این مطلب بخشی از یادداشت احسان بینا، مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی آبادان است.

احسان بینا؛ بازار: شرکت دانش بنیان یعنی نیروی فکر و خلاقیت فرد یا گروهی و به هیچ رو نباید معادل یک ساختار کارخانه‌ای قرار گیرد.

شرکت‌های بزرگ و دانش بنیان دنیا هرگز کارخانه و خط تولید ندارند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز به مقوله دانش بنیان به عنوان تولید و خط تولید نگاه می‌شود.

دانش بنیان بودن یعنی تولید خلاقیت بیشتر و ایجاد مدل‌های کسب و کاری که تا پیش از این وجود نداشته‌اند.

متدولوژی و روش شناسی‌های موجود در زمینه اقتصاد و فعالیت‌های مبتنی بر ایده‌ها و شرکت‌های نوپا باید تغییر اساسی کند.

خلق ارزش افزوده
شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها، از طریق ایجاد محیط کسب و کار بستر خلق ارزش افزوده اقتصادی را از کانال فناوری و نوآوری فراهم می‌کنند.

ایران نیز از جمله کشورهای در حال توسعه است که درصدد دست یافتن به یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار است؛ چرا که رسیدن به نرخ رشد اقتصادی بالا یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف هر نظام اقتصادی به شمار می‌آید.

به تبع رشد اقتصادی برنامه‌ریزان، نظریه‌پردازان اقتصادی و سیاستگذاران درصدد شناخت هر چه بیشتر عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی و موانع پیش روی ایجاد کسب و کار برای برنامه‌ریزی صحیح در سطح ملی، دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب و در نهایت افزایش رفاه اجتماعی، کاهش فقر، بهبود روند تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و بیکاری مخصوصاً در مناطق مرزی از جمله آبادان خواهند بود

به تبع رشد اقتصادی برنامه‌ریزان، نظریه‌پردازان اقتصادی و سیاستگذاران درصدد شناخت هر چه بیشتر عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی و موانع پیش روی ایجاد کسب و کار برای برنامه‌ریزی صحیح در سطح ملی، دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب و در نهایت افزایش رفاه اجتماعی، کاهش فقر، بهبود روند تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و بیکاری مخصوصاً در مناطق مرزی از جمله آبادان خواهند بود.

کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپ در آبادان گسترش یابد| اثربخشی مثبت در مناطق مرزی

اقتصاد دانش محور
از این رو حرکت از یک اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور، مستلزم تقویت بنیان‌های استارت آپی و طراحی کسب و کار مبتنی بر نوآوری و فناوری است.

به طور حتم در فرآیند جذب سرمایه برای استارت‌ آپ‌ها باید یک راهکار مناسب اتخاذ شود؛ درحال ‌حاضر پیشکسوتان کارآفرینی از بخش سنتی کسب‌ و کارها که محصولاتشان مطابق با تکنولوژی روز نبوده و گاه با کسادی بازار مواجه هستند، گزینه‌های قابل ‌توجهی برای سرمایه‌گذاری روی استارت ‌آپ‌ها به‌شمار می‌روند.

این کارآفرینان قدیمی چون کسب ‌و کارشان رونق سابق را ندارد، سرمایه‌های خود را به حوزه‌هایی چون بازار مسکن، رمزارز، بازار طلا و جواهر و... برده‌اند.

تشکیل کارگروه در آبادان
به ‌نظر می‎ رسد این گروه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری روی استارت ‌آپ‌ها محسوب می‌شوند. چون چنین افرادی قبلا مسیر کارآفرینی را طی کرده‌اند؛ بنابراین معنا و مفهوم ریسک‌پذیری و شکست را می‌دانند و شرایط صاحبان ایده و بنیان‌گذاران استارت ‌آپی را هضم می‌کنند.

آنها همچنین درک درستی از شرایط فعلی کشور داشته و در صورت شکست استارت ‌آپ‌ها، نه تنها امکان تامین سرمایه مورد نیاز آنها را دارند بلکه به ‌واسطه سال‌ها حضور در بازار و اعتباری که کسب کرده‌اند، تسهیلات دیگری را که به پشتوانه ارزش‌های معنوی کسب و کارشان به ‌دست آورده‌اند نیز به استارت ‌آپ‌ها تزریق می‌کنند و در نتیجه می‌توانند شرکای تجاری خوبی باشند.

از آنجا که هنوز فضای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همچنین استارت‌ آپی برای این دسته از سرمایه‌داران به خوبی مشخص و روشن نیست، باید یک کارگروه در آبادان با این محوریت تشکیل شود

از آنجا که هنوز فضای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همچنین استارت‌ آپی برای این دسته از سرمایه‌داران به خوبی مشخص و روشن نیست، باید یک کارگروه در آبادان با این محوریت تشکیل شود.

برگزاری جلسات B۲B
این کارگروه می‌تواند در مقام یک واسطه عمل کرده و با تشکیل مداوم جلسات B۲B، این امکان را برای جوانان فراهم کند که طرح‌های خود را ارائه دهند و کارآفرینان پیشکسوت کشور نیز مخاطب ارائه‌ها قرار گیرد.

اثربخشی اقتصادی فعالیت‌های استارت آپی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در مناطق مرزی نکته‌ای غیر قابل انکار است و باید در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شود.

قطعا یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات فعلی اقتصادی آبادان توجه به تکنولوژی و فناوری است.

کد خبر: ۹۸٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha