۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل
پشت پرده خاموشی‌ها رو شد؛

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

اردبیل- روزهای گرم تابستان و کاهش بارندگی‌ها به قطعی‌های مکرر برق منجر شده در حالی که کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق یکی از عوامل اصلی در خاموشی‌های اخیر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که سرمایه‌گذاری در صنعت برق یکی از ضرورت‌ها و الزامات در پایداری شبکه است، ‌در سال‌های اخیر با سقوط آزاد در سرمایه‌گذاری بخش صنعت برق فعالیت‌ها در این حوزه محدود به استفاده از نیروگاه‌های موجود شده و حتی توان به کارگیری و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی نیز کاهش یافته است به طوری که در استان اردبیل نیز نمود و نشانه‌هایی از این کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق و عدم ورود بخش خصوصی را به این حوزه شاهد هستیم.

هر چند مسئولان در سال‌های اخیر وعده دادند که در بخش تولید انرژی پاک به ویژه تولید برق از خورشید و خود تأمین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده اما در شرایط سخت تابستان و در تأمین و پایداری برق از این ظرفیت‌ها چندان استفاده نشده و به نظر می‌رسد بهره‌برداری منوط به نیروگاه‌های قدیمی و گاه فرسوده بوده که در استان اردبیل نیز محدودیت سرمایه‌گذاری در این بخش اتفاق افتاده است.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

در حالی که در سال‌های اخیر شعارهای رنگارنگی مبنی بر فعال کردن نیروگاه بخار و ژئوترمال در دامنه‌های سبلان در مشگین‌شهر داده شده ولی هنوز خبری از وارد مدار شدن این نیروگاه به اتمام نرسیده نیست و همچنان سایر نیروگاه‌های برق آبی این استان نیز دچار مشکلات و چالش‌هایی هستند.

غیرفعال بودن تنها نیروگاه برق آبی استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار با عذرخواهی از مشترکان به دلیل قطعی‌های مکرر در روزهای اخیر اظهار کرد: هر چند به نسبت سال‌های گذشته در بخش توسعه نیروگاه‌های خود تأمین و انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری‌های محدودی انجام شده اما بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در حدی نیست که بتوان انرژی پایداری را در استان از طریق این نیروگاه‌ها تأمین کرد.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

حسین قدیمی به غیرفعال بودن تنها نیروگاه برق آبی استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها در شمال استان اشاره کرد و گفت: با ورود نیروگاه سیکل ترکیبی به مدار در فازهای مختلف و سایر نیروگاه‌ها ما بیشتر از ظرفیت مصرف استان تولید داریم اما از طریق شبکه سراسری سقف اعلام شده به استان کمتر از ۳۸۰ مگاوات در طول روز است.

وی تصریح کرد: با کاهش دمای هوا در روزهای اخیر از شدت مصرف برق نیز کاسته شده ولی برای هفته‌های آینده باید تدبیری مناسب‌تر بیندیشیم تا خاموشی‌ها به کمترین میزان برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل یکی از این راهکارها را کاهش مصرف برق در بخش صنایع به ویژه صنعت فولاد اعلام کرد و افزود: ما از صاحبان صنایع به ویژه صنایع فولادی خواسته‌ایم تا در ساعات پیک مصرف حداقل مصارف خود را به صفر برسانند و در بحث تعمیرات و تعطیلی‌ها نیز این ایام را برای انجام این کارها در نظر بگیرند.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

قدیمی به تعطیلی ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی در روزهای پنجشنبه و کاهش مصرف برق در معابر و روشنایی سطح شهر اشاره کرد و ادامه داد: ساختمان‌هایی که بیشترین مصرف برق را داشته باشند، قطعا با اعمال قوانین و مقررات بازدارنده‌ای روبه‌رو خواهند شد تا بیشتر از این در مصرف برق صرفه‌جویی‌ها را شاهد باشیم.

خرید تضمینی انرژی خورشیدی در هاله‌ای از ابهام
سرمایه‌گذار بخش انرژی پاک خورشیدی در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما سال گذشته موفق شدیم تا نیروگاه کوچک مقیاس انرژی خورشیدی را راه‌اندازی کنیم ولی در عمل خرید تضمینی انرژی خورشیدی با مشکلات و چالش‌هایی روبرو شده است.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

بهروز پورسلیمان خاطرنشان کرد: ظرفیت این نیروگاه مگاوات است که سعی داریم در فازهای بعدی ظرفیت آن را تا ۶ مگاوات نیز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در مراحل اولیه حمایت خوبی را از سرمایه‌گذاران انجام داده اما در فرآیند فروش انرژی تولید شده با مشکلاتی روبرو هستیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی نیازمند حمایت‌های همه جانبه است تا فعالان این عرصه بتوانند امیدوار به ادامه اجرای فازهای بعدی باشند.

پورسلیمان با اشاره به اینکه اجرای چنین پروژه‌های بزرگ در کشور و استان‌های محرومی همچون اردبیل نیازمند حمایت جدی مسئولان است، گفت: ما در اجرای این نیروگاه خورشیدی از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکردیم و تمامی ۲ هزار میلیارد اعتبار آن آورده بخش خصوصی است.

وی گفت: نیروگاه خورشیدی حاضر در ۴ هکتار راه‌اندازی شده که نیاز اصلی و استراتژیک برای تمامی جوانب توسعه‌ای در استان است.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق اردبیل

در حالی که در استان اردبیل نیروگاه‌های با مقیاس کوچک در سال‌های گذشته برای تقویت شبکه سراسری اجرایی و عملیاتی شده اما چندان اقدامی برای خرید تضمینی محصول تولید شده و حمایت از سرمایه‌گذاران کلان در این بخش انجام نشده در حالی که روز به روز افزایش ظرفیت مصرف انرژی را در بخش صنعت و مشترکان خانگی شاهد هستیم.

کد خبر: ۹۷٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha