۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
ضرورت تمرکز آینده اقتصاد ایران بر اقتصاد دانش‌بنیان | رشد ۸۳ درصدی ظرفیت محصولات فولادی
معاون طرح و برنامه وزارت صمت تاکید کرد

ضرورت تمرکز آینده اقتصاد ایران بر اقتصاد دانش‌بنیان | رشد ۸۳ درصدی ظرفیت محصولات فولادی

زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به دستاوردهای حوزه تولید و صنعت در کشور، از ظرفیت‌سازی در بخش‌های مختلف صنعتی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سعید زرندی ضمن تقسیم بندی اقدامات وزارت صمت در راستای حذف موانع از حوزه تولید، به ۲ بخش درون سازمانی و برون سازمانی گفت: بر اساس نظرسنجی که در ابتدای سال از تولیدکنندگان انجام شد، موانع این حوزه احصاء شد؛ در داخل وزارتخانه مواردی که با دستور وزیر و یا معاونین وزارتخانه قابل رفع بود شناسایی و اقدامات لازم برای حل آن‌ها انجام شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گام دوم رفع موانع تولید را مربوط به موضوعات برون سازمانی اعلام کرد و افزود: علاوه شناسایی موانع در درون وزارتخانه، با هماهنگی همه فعالان بخش صنعت، موضوعات را در بخش‌های مختلف برون سازمانی مانند بیمه، گمرک، امور مالیاتی که مربوط به دستگاه‌های دیگر است شناسایی شدند و در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفت که امید داریم که تا پایان دولت در این بخش نیز به نتیجه برسیم.

سهم ۷۵درصدی صنعت از صادرات غیرنفتی
زرندی در بخش دیگر این گفت‌وگو به اهم اقدامات وزارت متبوع خود در سال‌های اخیر اشاره کرد و با تاکید بر رویکرد برنامه محور وزارت صمت در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری گفت: بر اساس گزارشات بانک مرکزی و مرکز آمار، رشد صنعتی در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل آن، ۸.۱ درصد بوده است و با توجه به اینکه ۷۵ درصد. صادرات غیرنفتی کشور مربوط به حوزه صنعت است، بنابراین علی رغم همه مشکلات و محدودیت‌های تحریمی و کرونایی، رشد تولید را در سال گذشته داشتیم.

افزایش ۸۳ درصدی ظرفیت محصولات فولادی
وی در ادامه از استمرار رشد تولید در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در زمینه ظرفیت سازی، اقدامات خوبی انجام شده است، به عنوان مثال در بخش زنجیره فولاد، به طور متوسط ۷۷ تا ۸۳ درصد ظرفیت‌سازی انجام شده است به این معنی که ظرفیت فولاد خام ایران از ۲۲ میلیون تن، به حدود ۴۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است، برای محصولات فولادی نیز از ۳۰ میلیون تن، با رشد ۸۳ درصدی، به ۵۶ میلیون تن ارتقاء پیدا کرده است و این رشد و افزایش ظرفیت در اکثر حوزه‌ها اتفاق افتاده است.

معاون طرح و برنامه با تاکید بر مدیریت اقتصاد کشور در سال ۹۹ توسط بخش صنعت و معدن گفت: می‌توان ادعا کرد در سال گذشته با کمک صنایع معدنی و پتروشیمی کشور و بدون حضور نفت، توانستیم بحث تامین ارز، را مدیریت کنیم و فشارهای سنگینی را که به اقتصاد ایران تحمیل شد، به همت فعالان اقتصادی، پشت سر بگذاریم.

وی میزان کاهش درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را تا یک دهم برآورد کرد و افزود: نیاز کشور به ارز سالانه ۴۰ میلیارد دلار است و در سال گذشته، ارز مورد نیاز برای تامین منابع مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی از طریق بخش صنعت و سیاست‌هایی که در تجارت بین‌المللی اِعمال شد، تامین کردیم.

هدایت سرمایه‌های کلان و خُرد کشور به حوزه تولید
بر اساس توضیحات زرندی، برای حفظ اقتصاد کشور لازم میزان سرمایه‌گذاری به دوبرابر افزایش پیدا کند، که با توجه به شرایط فعلی، جذب سرمایه خارجی به راحتی امکان‌پذیر نیست، از همین رو وزارت صمت سعی کرد تا از طریق بهبود فضای کسب‌وکار، بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و کار مهمی که انجام شد و نتایج مثبتی را به دنبال داشت استفاده از ظرفیت‌ سرمایه‌های شرکت‌های برتر بود.

زرندی به همکاری و تفاهم با ۲۰ شرکت برتر در زمینه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد، قرارداد با ۱۰ شرکت برای سرمایه‌گذاری جدید به ارزش ۴۶۲ هزار میلیارد تومان در ۱۶۲ پروژه منعقد شده است و تعدادی نیز در حال تکمیل است و به زودی مرحله سوم اجرای این طرح را خواهیم داشت.

به گفته زرندی، اقتصاد ایران را می‌توان با کمک شرکت‌های بزرگ اقتصادی که در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند، مدیریت کرد و در کنار آن هدایت سرمایه‌های خُرد به حوزه تولید نیز مورد توجه وزارت صمت قرار داشت که برای این موضوع طرح تامین مالی جمعی در دستور کار گرفت و بعد از چند سال مطالعه و بررسی، از ابتدای سال جاری این مدل با مجموعه بورس کشوری در حال اجراست.

زرندی در پایان نوآوری را موضوع گمشده در اقتصاد ایران توصیف کرد و گفت: تمرکز برنامه‌های آینده اقتصاد ایران باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یا تولید های‌تک برود.

کد خبر: ۹۷٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha