۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
افزایش ۳ برابری صادرات کالا از استان مرکزی در بهار امسال/ ۲۵ درصد از برنامه صادرات محقق شد
استاندار مرکزی خبرداد،

افزایش ۳ برابری صادرات کالا از استان مرکزی در بهار امسال/ ۲۵ درصد از برنامه صادرات محقق شد

اراک-- استاندار استان مرکزی گفت: میزان صادرات کالای غیر نفتی از استان در بهار سال جاری نسب به مدت مشابه سال قبل حدود ۳ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، سید علی آقازاده در کار گروه توسعه صادرات استان مرکزی اظهار کرد: ۲۵ در صد از برنامه صادرات استان با یک میلیاردو ۵۵ میلیون دلار کالاهای غیر نفتی امسال در سه ماه نخست سال جاری تحقق یافت.

وی با اشاره به اینکه گمرک استان مرکزی وظیفه دارد با نظارت گسترده اجازه ثبت کالاهای صادراتی استان از دیگر استان های کشور را ندهد، افزود: با توجه به اینکه عمده صادرات استان مرکزی در نیمه دوم سال اتفاق می افتد، پیش بینی می شود که رکورد بی سابقه در این حوزه برای استان مرکزی به ثبت برسد.

آقازاده بیان کرد: تمامی ظرفیت‌های استان مرکزی و دستگاه‌های اجرایی در سال رونق تولید باید در مسیر حل مشکلات تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی به کار گرفته شود.

استاندار مرکزی، رمز موفقیت در جذب بازارهای هدف تولیدات باکیفیت و قیمت‌های رقابتی است و استان مرکزی به عنوان قطب صنعت ایران برنامه‌های هدفمندی را در این راستا عنوان  کردو گفت: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعدادهای بالقوه دارد که از جمله آن می‌توان به محصولات صادراتی در بخش‌های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد. که در صورت معرفی این ظرفیت های ارزشمند دستیابی به بازارهای منطقه به‌راحتی امکان پذیر است.

صادرات ۲۵۴ میلیون دلاری استان مرکزی به ۱۵ کشور جهان
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: ۲۵۴ میلیون دلار صادرات از استان مرکزی در سه ماه نخست امسال به ۱۵ کشور هم.سایه انجام شده است و ۲۶ درصد از مسیر تعیین شده را در حوزه صادرات طی کرده ایم.

سعید جعفری کرهرودی در  کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی در اراک، اظهارکرد: میزان صادرات استان مرکزی در سال گذشته بالغ بر ۹۱۵ میلیون دلار بوده است.

وی واردات استان مرکزی را در سال گذشته بالغ بر ۴۷۳ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان از نظر و زنی ۱۵ درصد کاهش واز نظر اذرزش ریالی یک در صد افزایش را نشان میدهد.

وی در خصوص سفارشات ثبت شده در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته ۷۳۴۸ مورد ثبت سفارش به ارز ۱۶۴۵ میلیون یورو در استان انجام شده که ۶۸۱۸ مورد تایید و در واقع ۹۳ درصد ثبت سفارشات انجام شد و باقی ثبت سفارشات رد شده به سمت خرید از تولیدات داخل هدایت شد.

رییس سازمان صمت استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۰، هدف تعیین شده در استان در بخش صادرات یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار است و سهم استان مرکزی ۲.۶ درصد از کل صادرات کشور خواهد بود.

وی اهداف صادراتی استان مرکزی را ۹۵۴ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه و ۱۱ میلیون دلار به هند و چین و ۹۰ میلیون دلار به سایر کشورها برشمرد.

جعفری کرهرودی افزود: آمارها در سه ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که تاکنون ۲۵۴ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه انجام شده است و ۲۶ درصد هدف تعیین شده را طی کرده ایم. ۱۹ هزار تن صادرات به کشورهای اوراسیا با ارزش صادراتی ۱۱ میلیون دلار انجام شده است در حالی که هدف تعیین شده ۱۸ میلیون دلار بوده است که ۶۳ درصد این هدف در بهار ۱۴۰۰ انجام گرفته است.

کد خبر: ۹۷٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha