۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
بودجه ۱۴۰۰ به راحتی اصلاح نمی‌شود| دامی که دولت دوازدهم جلوی دولت جدید پهن کرد
کارشناس مسائل اقتصادی:

بودجه ۱۴۰۰ به راحتی اصلاح نمی‌شود| دامی که دولت دوازدهم جلوی دولت جدید پهن کرد

سعدوندی، کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه بودجه ۱۴۰۰ حتی با تصویب متمم اصلاح نمی‌شود، گفت: تا زمانی که به بهانه درآمد ارزی، سعی در ایجاد پایه پولی داریم این مشکلات پابرجا خواهد بود.

به گزارش بازار، علی سعدوندی به بیان راهکارهای دولت سیزدهم در زمینه اصلاح بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: زمانی که لایحه در دست تثبیت بود، شخصا هشدارهایی دادم ولی متاسفانه نکات مطرح شده پذیرفته نشد و لایحه پیشنهادی دولت با کمترین اصلاحات به تصویب رسید.

به گفته این تحلیلگر حوزه اقتصاد، بودجه ۱۴۰۰ انبساطی بوده و تورم زاست و لذا اگر قرار بود چنین لایحه ی تنظیم شود، نباید درآمدهای مالیاتی در همین ابتدای سال هزینه شود و دولت بعدی را به مشکل بیاندازد.

سعدوندی معتقد است خودداری مجلس از اصلاح جدیِ لایحه بودجه موجب شده است که امروز بودجه ۱۴۰۰، حتی با متمم هم اصلاح نشود. بنابراین حداقل برای مدت زمان ۷ماه، باید لایحه بودجه جدیدی آماده شود؛ والا عواقب تورمی شدیدی پیش می آید.

وی همچنین تاکید کرد اجرای بودجه‌ی فعلی، کشور را با مشکل جدی رو به رو می کند و افزود: برداشت بنده این است که دولت جدید هنوز متوجه عمق مشکلات کشور نیست. دولت مستقر هم در ۸ سال گذشته به صورت جدی مشکلات را تعلیق کرد و امروز چاره ای نداریم جز اینکه عواقب سنگین سیاست های گذشته را بپردازیم.

سعدوندی گفت: ما حتی الامکان سرمایه گذاری در صنعت برق را به تعویق انداختیم و اصلاح قیمتی را بی توجه گذاشتیم. حتی طی دوسه ماه گذشته از تمام ظرفیت منابع آبی برای تامین برق استفاده کردیم و امروز به جایی رسیده ایم که باید اظهار شرمندگی کنیم. ولی همین را هم به تعویق می اندازیم.

وی ابراز امیدواری کرد کار دولت جدید هم به جایی نرسد که چیزی جز شرمندگی باقی بماند.

سعدوندی ضمن جواب دادن به این سوال که اصلاح بودجه نویسی را تا چه حد در اصلاح روند بودجه نویسی کمک کننده می داند، اظهار کرد: ما در تاریخ بشریت، طولانی ترین دوره تورمی را پشت سر گذاشتیم. آلمان، آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و مجارستان هم مشکلات ابر تورمی داشتند ولی از آن درس گرفتند.

این اقتصاددان ادامه داد: این کشورها به تجربه بشری و علم روز روی آوردند. امروز حتی همسایگان ما هم تورم را به خوبی کنترل می کنند و من امیدوارم روزی برسد که در این زمینه به پای روسیه و عراق برسیم.

سعدوندی همچنین در رابطه با چگونگی نجات از شر شرکت های زیان ده دولتی گفت: در این زمینه باید بررسی های دقیق انجام شود. اندازه این شرکت ها مساوی نیست و شرکت های بزرگ، زیان به مراتب بیشتری دارند. از طرفی برخی شرکت های زیان ده، نقشی حاکمیتی دارند.

کد خبر: ۹۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha