۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۲
واردات کنسرو زیتون صحت ندارد| درخواست اعطای سوبسید از محل واردات دخانیات به روغن زیتون
رئیس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با «بازار»:

واردات کنسرو زیتون صحت ندارد| درخواست اعطای سوبسید از محل واردات دخانیات به روغن زیتون

عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران با تکذیب خبر واردات کنسرو زیتون گفت: کنسرو زیتون ارزش غذایی بالایی ندارد و لذا دولت بایستی با اعطای سوبسید از محل واردات دخانیات به روغن زیتون، قیمت آن را کاهش دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: زیتون از جمله محصولات تولیدی در کشور است که به شکلهای مختلف از جمله تازه خوری، فرآوری شده و کنسروی مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود اصلی ترین کاربرد زیتون در دنیا برای استحصال روغن آن است و تاکید بسیاری بر مصرف این محصول وجود دارد.  اما در ایران اینگونه نیست و بر خلاف تاکیداتی که از سوی مراکز و سازمانهای مربوطه صورت می گیرد هنوز هم حساسیتی بر مصرف آن وجود ندارد و هیچ گاه از سوی دولت فعلی و دولت های گذشته تمهیداتی برای در دسترس بودن این محصول اندیشیده نشده است. به همین دلیل روغن زیتون گرانترین محصول تولیدی در این حوزه محسوب می شود و بخش کمی از جمعیت کشور توان خرید آن را دارا هستند و جزو مصرف کنندگان همیشگی این محصول هستند. با این وجود کنسرو زیتون از محصولات ارزان محسوب می شود که میزان مصرف بالایی نیز دارد و اخیرا شایعاتی مبنی بر واردات کنسرو زیتون در بازار پیچیده است که خود می تواند زنگ خطری برای تولید کنندگان این بخش باشد.

واردات کنسرو زیتون غالبا از کشورهایی مانند ترکیه، اسپانیا و ایتالیا صورت می گیرد اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر شاهد تخلفات زیادی در واردات کنسرو زیتون بوده ایم دولت واردات آن را ممنوع کرده است

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران با تکذیب این خبر به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: واردات کنسرو زیتون غالبا از کشورهایی مانند ترکیه، اسپانیا و ایتالیا صورت می گیرد اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر شاهد تخلفات زیادی در واردات کنسرو زیتون بوده ایم دولت واردات آن را ممنوع کرده است.

عباسی افزود: وقتی شایعه واردات کنسرو زیتون در بازار پیچید این موضوع را از دستگاه های مربوطه پیگیری کردیم که خوشبختانه اعلام کردند این خبر صحت ندارد.

وی ادامه داد: در حقیقت مسئولان امر اظهار داشتند که یکسری از وارد کنندگان درخواست واردات داده اند اما وزارت جهاد کشاورزی با این درخواست موافقت نکرده است.

شایعه واردات کنسرو زیتون؛ ترفندی برای کاهش قیمت این محصول در بازار
این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی این امر است به ما اعلام داشتند که در حال برنامه ریزی و جمع آوری آمار تولید هستند تا مشخص شود آیا در این حوزه کمبود داریم یا خیر.

 وی ادامه داد: همچنین به گفته وزارت جهاد کشاورزی اگر کمبودی داشته باشیم اواخر ۱۴۰۰ بحث واردات مطرح می شود.

عباسی تصریح کرد: چون هنوز در مخازن زیتون کشور موجودی هست، همچنین صنایع تبدیلی مان زیتون دارند و از سوی دیگر وضعیت باغات امسال بهتر از سال گذشته است لذا خبر واردات کنسرو زیتون در حقیقت جنگ روانی است که از سوی برخی راه افتاده است تا کاهش قیمت کنسرو زیتون را رقم بزنند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران در خصوص سابقه واردات کنسرو زیتون نیز گفت: چندین سال قبل واردات انجام می شد اما با توجه به اینکه کنسرو زیتون ارزش غذایی آنچنانی ندارد بعید می دانیم دولت ایران بخواهد بابت واردات آن ارز تخصیص بدهد.

میانگین مصرف کنسرو زیتون در ایران ۲ و نیم برابر میانگین مصرف جهانی است و چون ارزش غذایی کمی دارد باید دولت تمهیداتی برای جایگزینی روغن زیتون با این محصول بیندیشد

میانگین مصرف کنسرو زیتون در ایران ۲ و نیم برابر میانگین مصرف جهانی است
عباسی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر با کمبود ارز هم مواجه هستیم، باید روغن زیتون را در اولویت قرار بدهیم. به خصوص اینکه میانگین مصرف کنسرو زیتون در ایران ۲ و نیم برابر میانگین جهانی است!

وی ادامه داد: اینکه میانگین مصرف کنسرو زیتون در ایران دو نیم برابر میانگین جهانی است اصلا خوشایند نیست چرا که فاقد ارزش غذایی است و لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود که مانند دیگر کشورها، در ایران نیز مصرف کنسرو این محصول کاهش یابد و در عوض مصرف روغن زیتون افزایش یابد.

واردات کنسرو زیتون صحت ندارد| درخواست اعطای سوبسید از محل واردات دخانیات به روغن زیتون

تخصیص یارانه به روغن زیتون از محل گمرک واردات دخانیات
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در دنیا اصولا زیتون را با هدف استحصال روغن زیتون کشت و  برداشت می کنند اما در ایران اینگونه نیست.

عباسی افزود: متاسفانه بالا بودن آمار مصرف کنسرو زیتون در ایران به دلیل پایین بودن قیمت آن در مقایسه با روغن زیتون است بنابراین اگر دولت با یافتن راهکارهایی به جز اعمال فشار بر تولید کننده، قیمت روغن زیتون را کاهش دهد تا توان خرید آن برای قشر عظیمی مهیا شود قطعا میزان مصرف آن افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که خود شما به عنوان رئیس شورای ملی زیتون ایران چه راهکاری برای کاهش قیمت روغن زیتون پیشنهاد می دهید، گفت: در دنیا این رویه مرسوم است که از محل واردات گمرک سیگار به روغن زیتون سوبسید داده می شود.

عباسی افزود: در حقیقت با توجه به اینکه دخانیات عامل مشکل ساز در سیستم گوارشی انسان است و از آن طرف روغن زیتون ترمیم کننده این صدمات است به همین دلیل از این قسمت برای روغن زیتون یارانه تخصیص داده می شود.

در حالی که سال گذشته تولید زیتون کشور حدود ۱۲۰ هزار تن بوده امسال پیش بینی می شود حدود ۱۴۵ هزار تن تولید داشته باشیم

پیش بینی تولید ۱۴۵ هزار تن زیتون در سال جاری
رئیس شورای ملی زیتون ایران در خصوص وضعیت تولید زیتون در سال جاری نیز گفت: تولید زیتون به اصطلاح OFF و ON دارد  به این معنا که یکسال تولید خوب است و سال بعد چندان خوب نیست و امسال جزو سالهای پر محصول ما خواهد بود. اگرچه در مورد کلیه محصولات کشاورزی از جمله زیتون همیشه یکسری حوادث پیش بینی نشده در بحث شرایط تولید موثر خواهد بود.

عباسی افزود: با این تفاسیر بر اساس آماری که از سازمان جهاد کشاورزی استان های و روسای انجمن های سراسر کشور دریافت کرده ایم پیش بینی می شود امسال تولیدی حدود ۱۴۵ هزار تن داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته میزان تولید زیتون حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است.  

دولت سیزدهم صدور مجوزهای تولید را تسهیل و اخذ مالیات از بخش واسطه گری را افزایش دهد
این مقام مسئول در خصوص اصلی ترین چالش ها و مشکلات اقتصادی بخش کشاورزی که انتظار می رود دولت سیزدهم روی آنها تمرکز کند، گفت: در کشاورزی ایران مشکلاتی که زیاد تاثیر گذار هستند در حوزه صدور مجوزها، و عدم سختگیری در اخذ مالیات از بخش های واسطه گری است که انتظار می رود دولت در این بخش اقدامات موثری انجام بدهد.

عباسی افزود: متاسفانه امسال رویه به این صورت بود که خود دولت واسطه گری انجام می داد و زمانی که دولت وارد واسطه گری می شود بخش خصوصی نیز تشویق می شود و سیاست گذاری اش به این سمت و سو می رود که واسطه گری انجام دهد. لذا افزایش تورم در کشور رقم می خورد.  

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر اگر دولت بحث اخذ مالیات از واسطه گری ها را با سختگیری بیشتری دنبال کند و از آن طرف در صدور مجوزهای بخش تولید را تسهیل سازد، قطعا سرمایه گذاری ها به سمت تولید جاری می شود و بالطبع شاهد خروج سرمایه از بخش هایی مثل بازار دلار و ارز خواهیم بود.

عباسی گفت: به خصوص اینکه الان همه به این آگاهی رسیده اند که بازار سرمایه وضعیت خوبی نداشته و نخواهد داشت و در واقع جکم بازارهای کاذبی برای تامین یکسری اعتبارات و جبران کسری ها بر پا شده است.

کد خبر: ۹۶٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha