۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
رواج آرایشگاه‌های زیرزمینی در یزد| آفت‌های کار در دوران کرونا
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رواج آرایشگاه‌های زیرزمینی در یزد| آفت‌های کار در دوران کرونا

یزد- یکی از موضوعاتی که آرایشگری زنانه در استان یزد طی دوران کرونا با آن روبرو بود، رواج آرایشگاه‌های زیرزمینی و غیرمجاز بود که یکی از دلایل آن دشواری‌های معیشت و گرفتاری‌های این پیشه محسوب می‌شود.

ثریا آسایش؛ بازار: تورم افسار گسیخته از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر صنف آرایشگران زنانه را تحت فشار قرار داده است. با توجه به اینکه این حرفه در ارتباط مستقیم با مردم است، در دوران بحران کرونا بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته است. در شرایط کنونی شغل آرایشگری فارغ از منظر زیباشناسی و آراستگی، دغدغه‌ها و آسیب‌های بسیاری برای فعالان این حرفه ایجاد کرده؛ به گونه‌ای که بانوان آرایشگر تنگناها و محدودیت های مضاعفی متحمل شدند.

در نبود سازوکارهای حمایتی، بسیاری از آرایشگران یزدی عطای این حرفه را به لقایش بخشیدند و مجبور به بستن سالن‌های خود شدند؛ چراکه افزایش قیمت اقلام مصرفی و میزان اجاره‌بها به تنهایی این پتانسیل را داشت که آرایشگران را دچار ورشکستگی کند.

گرانی‌ها، کرونا و متناسب نبودن هزینه‌ها با درآمدها در کنار مشکلات عدیده‌ای که این حرفه برای سلامت آرایشگران ایجاد می‌کند منجر به غیرفعال شدن برخی آرایشگاه‌های استان شد و این معضل در کنار نبود بیمه و بازنشستگی برای این قشر، انگیزه ادامه فعالیت را از برخی آرایشگران سلب کرد. در چنین شرایطی آنچه مرهمی بر درد این قشر می‌شود، اقدامات حمایتی و تسهیلات‌دهی برای رونق آرایشگاه‌های نیمه فعال و غیرفعال و همچنین کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی در این حوزه است. بر همین اساس پای صحبت‌های رضیه مکتبی، رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران بانوان استان یزد نشستیم.

* کرونا بر تمام مشاغل اثرگذار بوده، تاثیر آن بر حرفه بانوان آرایشگر یزدی چگونه است؟
کرونا باعث شد آرایشگران در گروه سه دسته بندی مشاغل قرار گیرند. در همین راستا  آرایشگران به طور پیوسته تعطیل می‌شدند. رایزنی‌هایی برای بازگشایی آرایشگاه‌ها با اتاق اصناف، فرمانداری، استانداری و تمام ارگان‌های مربوطه انجام شد، اما در زمان بازگشایی  همراه با اوج گیری مجدد بیماری کرونا دوباره آرایشگاه‌ها بسته می‌شد.

تعطیلی‌ها و مشکل پرداخت اجاره بها، بیمه و حقوق پرسنل کسانی که از عهده هزینه‌ها بر نیامدند موجب ورشکستگی و تعطیلی آرایشگاه‌ها شد و آرایشگران زیادی که تامین کننده مخارج زندگی خانواده بودند شغل خود را از دست دادند؛ در نتیجه آرایشگاه‌های زیرزمینی آغاز به فعالیت گسترده کردند؛ این در حالی است که آرایشگران دارای پروانه کسب که باعث کارآفرینی و اشتغال‌زایی می‌شدند به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سالن های خود را بستند.

تعطیلی‌های پی در پی و تورم در دوران کرونا موجب بیکاری گسترده در صنف بانوان آرایشگر شده است

* تورم چگونه بر عملکرد آرایشگران تاثیرگذار بوده است؟
اقلام مصرفی آرایشگاه‌ها دچار افزایش قیمت چند برابری نسبت به گذشته شد حتی در برخی موارد با گرانی صد برابری مواجه شد؛ تورم صدبرابری اجناس موجب شد تا آرایشگران توان اجرای کار منصفانه و شایسته را نداشته باشند. گرانی بر روی آرایشگران دارای پروانه که اجاره پرداخت می‌کنند بیشترین اثر را داشته است؛ چون در زمان تعطیلی آرایشگاه، موجر درخواست اجاره کرده و مستاجر توان پرداخت نداشته، در نتیجه آرایشگر مجبور به تخلیه واحد صنفی شده که حتی در مواردی مشاجرات شدیدی بین موجر و مستاجر در گرفته که کاری از دست اتحادیه بر نمی‌آید.

واحدهای صنفی بسیاری به علت از عهده بر نیامدن مخارج، پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند. در برخی موارد دیده شده که افراد موجه و کاربلد سالن‌های خود را می‌بندند. دلیل عمده آن، تعطیلی‌های پی‌درپی بوده که موجب ورشکستگی و بدهی زیاد آرایشگران شده است. با این حال تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا آرایشگران در گروه دو لیست بندی مشاغل قرار گیرند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

* گلایه‌هایی نسبت به دستمزد بالای برخی از بانوان آرایشگر در استان وجود دارد
بله؛  پایه نرخ گذاری در آرایشگاه‌های زنانه از اساس دچار ایراد است و اجرت‌ها با توجه به خدمات آرایشگران بسیار پایین در نظر گرفته شده است؛ اما نمی‌توان امتیازاتی از قبیل رفاه، امکانات و تجهیزات را که برخی ارایشگاه‌ها در حد مطلوب ارائه می‌کنند نادیده گرفت. برخی افراد تمایل به صرف هزینه‌های بالا برای دریافت خدمات بهتر دارند و خدمات خوب را در پرداخت وجه زیاد می‌بینند؛

با این حال اتحادیه آرایشگران اعتقادی به نرخ گذاری‌های سنگین بر اساس سلایق شخصی ندارد. واحدهای زیادی وجود دارند که کارهای خدماتی خوب را با  نرخ  متعارف ارائه می‌دهند. از سوی دیگر واحدهای صنفی انگشت شماری نرخشان را تصاعدی محاسبه می‌کنند در اینجا باید به مردم متذکر شد که واحد صنفی که نرخ متعارف دریافت می‌کند دلیل بر بی کیفیتی کار آن نیست و با توجه به شرایط اقتصادی و بیماری کرونا باید مراعات حال یکدیگر را کرد.

* نرخ گذاری در آرایشگاه‌های زنانه به چه صورت انجام می‌گیرد؟
اتحادیه آرایشگران زنانه یک نرخ پیشنهادی به اتاق اصناف ارائه می‌دهد و پیشنهاد ارائه شده مورد بررسی کمیسیون های اتاق اصناف قرار می‌گیرد و حتی در مواردی نرخ پیشنهادی اتحادیه رد می‌شود چون بیش از درصد در نظر گرفته شده قابل پذیرش نیست و پس از آن نرخ پیشنهادی در کمیسیون نظارتی بررسی مجدد شده و در نهایت، مصوب می شود.

وجود بیماری‌های متعدد در حرفه آرایشگری و اختصاص ندادن بیمه برای این قشر از مهمترین مشکلات آرایشگران است

مشکل نرخ گذاری این است که قبل از تفکیک اتحادیه آرایشگری زنانه، نرخ‌های آرایش و پیرایش بانوان چندین سال افزوده نشده و درصدی درنرخ گذاری آرایشگاهها برای بانوان در نظر گرفته نشده است و نرخ های دستمزد بانوان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و باید در آن تجدید نظر جدی صورت گیرد .

* عمده مشکل بانوان آرایشگر یزدی چیست؟
اقلام شیمیایی در آرایشگری باعث بیماری آسم شده و یا آرایشگر را دچار واریس، کمردرد و پادرد می‌کند. از این رو بخش زیادی از پس انداز آرایشگران خرج درمان می‌شود. بیماری برخی از آرایشگران منجر به تعطیلی سالن‌های آنان شده و جای تاسف است که افراد کار سخت آرایشگری را بدون بیمه و بازنشستگی انجام می‌دهند و فقط درآمد اولیه آنان دیده می‌شود.

با احتساب اجاره بها، هزینه آب، برق، مالیات و عوارض، درآمد کمی نصیب آنان می‌شود. آرایشگر، کارمند یک اداره با فضای مشخص نیست که بیمه، بازنشستگی، حق مسکن و اولاد داشته باشد و بیمه آزاد تنها بیمه ای آرایشگران است.

* چه اقداماتی در راستای ترغیب بانوان یزدی برای ورود به این حرفه انجام داده‌اید؟
همه چیز بستگی به کارآموز و علاقه شخصی  وی دارد. در صورت وجود علاقه شخصی، آینده حرفه ای فرد تضمین است. موفقیت هر فرد با توجه به اشتیاق وی مانند یک نردبان عمل می‌کند. شایان ذکر است نباید به آرایشگری فقط به عنوان یک شغل پر درآمد نگاه کرد و واقعا علاقه حرفه ارایشگری باشد تا به درجات عالی  برسد.

کد خبر: ۹۶٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha