۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
شباهت‌های مافیای اقتصادی در کنکور و خودروسازی/ لابی قوی در برابر مردم
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

شباهت‌های مافیای اقتصادی در کنکور و خودروسازی/ لابی قوی در برابر مردم

سمنان- اسلامی، کارشناس اقتصادی گفت: یکی از موانع بزرگ ساماندهی وضعیت کنکور در حقیقت مافیای اقتصادی است که نمونه آن را در زمینه استانداردسازی و همچنین مقابله با خودروسازان مشاهده می‌کنیم.

محمد تقی اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کنکور سراسری و مزیت‌های اقتصادی که برای گروهی از قبل آن پدید آمده بیان کرد: کنکور در سال‌های اخیر به واسطه ساختار نادرست آموزشی در حقیقت به یک بازار گسترده از نشر و سوالات کنکور بدل شده است.

وی افزود: کنکور در واقع بازی است که حجم تبادلات مالی آن بنا به آمار غیر رسمی تا سالانه سه هزار میلیارد تومان می‌رسد هرچند کسی بر روی آن نظارت و رصد ندارد و در حقیقت این میزان برآورد هم از روی فروش و نشر آثار آنها انجام گرفته و نحوه برگزاری کلاس آن از سوی دیگر چنین بازار بی سر و سامانی می‌تواند جولانگاه سو استفاده گران اقتصادی نیز باشد کسانی که قصد کاسبی و نه کمک کردن به دانش‌آموزان را دارند و کنکور را مفری برای پولدار شدن خود می‌بینند.

گردش مالی خیره کننده
این کارشناس اقتصادی گفت: گردش مالی مؤسسات کنکوری امروز به آنجا رسیده که رشد قارچ‌گونه آنها در تمام شهرها و روستاهای ایران دیده می‌شود و دیگر این نهادها آنقدر قدرتمند شدند که نمی‌توان در برابر آنها ایستاد و عجیب‌تر اینکه با لابی، تصمیماتی را نیز اخذ می‌کنند و دولت را مجبور به تبعیت از آن می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه هر گاه مسئولان خواستند برای مقابله با مافیای کنکور کاری انجام دهند هرگز موفق نشدند، تاکید کرد: دلیل آن این است که همیشه لابی‌های پولساز و قدرتمند نگذاشتند که کنکور حذف و یا ساماندهی شود.

وی گفت: در واقع حذف کنکور به معنای حذف بازار کاذب درآمد میلیاردها تومانی است و این آن چیزی نیست که انتشارات مرتبط با کنکور می‌خواهند؛ از طرف دیگر ساختار غلط آموزشی سبب شده تا کنکور در مرکز قرار گرفته و یک بار روانی عجیب بر روی مردم جامعه و خانواده‌ها ایجاد کند در نتیجه خانواده شهدا از قشر ضعیف سعی می‌کند از دیگر مخارج خود کاسته تا به جیب موسسات واریز کند تا فرزندشان آینده‌ای بهتر داشته باشد.

شباهت با خودروسازی
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظام آسیب دیده آموزشی که «کنکور» محور آن است، باعث شده تا رانت فساد و سوء استفاده از خانواده‌ها گسترده شود، بیان داشت: هر بار که مجلس قصد دارد با حذف کنکور دست این سو استفاده گران را جیب و اقتصاد خانواده بیرون بکشد لابی‌های قدرتمند نمی‌گذارند مثال این امر در زمینه خودروسازی است مجلس بارها سعی کرده تا با بازنشسته کردن پراید یا مجبور کردن کارخانه‌های خودروسازی به رعایت استانداردها و حتی با تصویب طرح ممنوعیت خروج پراید از شهرها امنیت سفرهای جاده‌ای را برای مردم افزایش دهد اما هر بار این طرح و لوایح با لابی قدرتمند اقتصادی ملقا می‌شود.

اسلامی افزود: این نشان می‌دهد که شباهت‌های بسیاری بین کنکور و خودروسازی وجود دارد و هر کجا که قرار است با این دو پدیده مقابل شود در واقع لابی سبب می‌شود تا نمایندگان هم حتی نتوانند برای مردم کاری را صورت دهند. برای مثال باید گفت نماینده ای که خودروی دنای ۳۰۰ میلیون تومانی از ایران خودرو گرفته مگر می‌تواند مثلاً تولید یک خودروی بی کیفیت یا کاهش قیمت تمام شده آن را مصوب کند؟

وی با بیان اینکه ترس از حذف کنکور در واقع ترس از حذف بازار میلیاردها تومانی است، گفت: دولت و مجلس یک بار برای همیشه باید در برابر این سوء استفاده مالی از خانواده‌ها بایستند.

کد خبر: ۹۶٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha