۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
خشکسالی و عواقب ۴۰ هزار میلیارد ریالی آن در اردبیل/ نگران تداوم خشکسالی هستیم
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

خشکسالی و عواقب ۴۰ هزار میلیارد ریالی آن در اردبیل/ نگران تداوم خشکسالی هستیم

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت را متوجه بخش کشاورزی استان کرده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه شرایط بحرانی را در سال زراعی جاری به‌ویژه فصل بهار سپری می‌کنیم اظهار کرد:‌ در تابستان نیز اکثر کشت و زرع‌ها با توقف و یا تنش‌های کم‌آبی روبه‌رو هستند.

وی تصریح کرد: در دشت اردبیل تنها یک‌بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات به وجود آمده و امکان تداوم آبیاری با توجه به شرایط بحرانی وجود ندارد و در شمال استان اردبیل نیز تنش‌های آبی بیشترین خسارت‌ها را متوجه تولید بهاره کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با کاهش منابع آب پشت سدها در مناطق مختلف استان نظیر سد سبلان، احمدبیگلو، سد گیوی و سدهای دیگر استان امکان آبیاری مزارع بسیار محدود بوده و در روزهای اخیر از طریق رهاسازی آب سبلان و احمدبیگلو تا هشت مترمکعب امکان آبیاری در زمین‌های زراعی این منطقه به وجود آمده است.

نیکشاد با ابراز نگرانی از تشدید و ادامه این خشک‌سالی در پاییز و زمستان امسال افزود: هرچند به رحمت الهی امیدواریم اما نگران سال زراعی آینده هستیم که در صورت تداوم این شرایط، بخش عظیمی از کشت و زرع در استان دچار توقف و یا دچار خسارت خواهد شد.

وی پیش‌بینی اولیه میزان خسارت وارده به کشاورزی را در سال زراعی جاری، ۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران بخشی از خسارت در حال پیگیری است و تمام تلاش ما بر این است تا حق‌وحقوق کشاورزان در بخش‌های زراعی و باغی و دامی احیا شود.

نیکشاد رتبه اول استان را در پوشش بیمه محصولات کشاورزی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۵۶ هزار هکتار و در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

وی ضرورت سازگاری بیشتر با کم‌آبی و جلوگیری از تنش‌های آبی را در کشت و زرع‌ها یادآور شد و اضافه کرد: در این شرایط خشک‌سالی بهتر است کشاورزان به کشت محصولات کم آب‌بر به‌ویژه غلات روی بیاورند و در کنار آن از سیستم آبیاری مدرن استفاده کرده و راندمان آبیاری را افزایش دهند.

نیکشاد استفاده از لوازم و تجهیزات کشاورزی حفاظتی را با کشت مستقیم و روش خاک‌ورزی یادآور شد و بیان کرد: در شهرستان نمین ۵۰۰ هکتار کشت نوین به شکل حفاظتی انجام‌شده که در سطح استان می‌تواند الگویی مناسب باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توجه به تنوع کشت، نگهداری مواد مغذی خاک، مراقبت از محصولات باارزش خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه نظام گلخانه‌ای و کشت پنبه را از دیگر توصیه‌ها به کشاورزان اعلام کرد و گفت: ضرورت دارد در سال زراعی جاری فعالان این بخش به توصیه‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی دقت کنند تا کشت و زرع مناسبی را در سطح استان شاهد باشیم.

کد خبر: ۹۶٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha