مراقب «اپلیکیشن های» گردآوری کننده اطلاعات شخصی باشید
«بازار» گزارش می دهد

مراقب «اپلیکیشن های» گردآوری کننده اطلاعات شخصی باشید

نتایج تحلیلی سایت «Surfshark» حاکی از این است که شبکه های اجتماعی و وب سایت های خرید و سفارش آنلاین، اطلاعات کاربران را گردآوری کرده و به سایت های تبلیغاتی می فروشند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: امروزه تمامی گجت های کاربران با انواع مختلفی از اپلیکیشن های چند منظوره احاطه شده اند که در پس زمینه خود تهدیدات بالقوه ای برای امنیت کاربر محسوب می شوند؛ ما این ابزارها را با رضایت کامل خود نصب می کنیم و تمامی اطلاعات مورد نیاز و در عین حال کاملا شخصی خود را در اختیار آنها قرار می دهیم؛ اما با این وجود آیا از تهدیدات و مخاطرات بعدی این تصمیمات آگاهی داریم!

بر اساس نتایج تحلیلی سایت Surfshark  از هر پنج نفر، چهار نفر هیچگونه تمایلی به گردآوری شدن اطلاعاتشان توسط این اپلیکیشن‌ها و اشتراک بدون اجازه این اطلاعات به دیگر شرکت‌ها ندارند؛ اما باز هم توسعه دهندگان اپلیکیشن ها بر این امر پای فشاری می کنند.

نتایج به دست آمده حاکی از این است که اکثر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های سفارش غذا و خرید آنلاین  بیشترین اطلاعات را از کاربران خود گردآوری کرده و به شرکت های فعال در حوزه تبلیغات می فروشند

نتایج به دست آمده حاکی از این است که اکثر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های سفارش غذا و خرید آنلاین بیشترین اطلاعات را از کاربران خود گردآوری کرده و به شرکت های فعال در حوزه تبلیغات می فروشند. در میان این موضوعات اطلاعاتی از  قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات سوابق وبگردی، اطلاعات سلامتی، اطلاعات لوکیشن، اطلاعات خرید، اطلاعات مالی و غیر به چشم می خورند که مجموعا امنیت یک شخص را در شبکه های مجازی به خطر می اندازند.

بر اساس این تحلیل ها اپلیکیشن‌های فیسبوک، اینستاگرام و مسنجر که هر سه تحت نظر یک شرکت مادر یعنی فیسبوک فعالیت دارند، بیشترین اطلاعات را از کاربران خود جمع‌ آوری می‌کنند. در این بین، پیام رسان تازه از راه رسیده «کلاب‌هاوس» به نسبت دیگر اپلیکیشن‌ها، کمترین اطلاعات را از کاربران خود دریافت کرده و هیچ گونه برنامه راهبردی برای جمع آوری این اطلاعات ندارد؛ برای جایگزینی این موارد گزینه های همانند Cisco Webex Meetings و Dust وجود دارند و مهم تر اینکه در بررسی‌ها  انجام شده توسط Surfshark  مشخص شد که این موارد هیچ اطلاعاتی را از کاربران خود جمع‌ آوری نمی‌کنند.

اما در مورد موتورهای جستجو نیز نگرانی های زیادی وجود دارد پس اگر به دنبال حفاظت از حریم شخصی خود در حین وب گردی، خواندن ایمیل و یا پخش زنده ویدیوها هستید، محصولات گوگل جز گزینه های مورد اطمینان نخواهند بود؛ در واقع تمامی مشتقات گوگل ید طولانی در گردآوری اطلاعات کاربران داشته هرچند بارها این اقدام وی مورد بازخواست قرار گرفته است، اما هیچگاه پاسخ قانع کننده ای از سوی این غول فناوری اعلام نشده است.

اپلیکیشن‌های فیسبوک، اینستاگرام و مسنجر که هر سه تحت نظر یک شرکت مادر یعنی فیسبوک فعالیت دارند، بیشترین اطلاعات را از کاربران خود جمع‌ آوری می کنند در این بین، پیام رسان تازه از راه رسیده کلاب‌هاوس به نسبت دیگر اپلیکیشن‌ها، کمترین اطلاعات را از کاربران دریافت و هیچ گونه برنامه راهبردی  برای جمع آوری این اطلاعات ندارد

به طور کلی، کروم، جیمیل و یوتیوب اطلاعات زیادی را از کاربران خود گردآوری می‌کنند، اما خوشبختانه این موارد یکه تاز دنیای خود نیستند و  اپلیکیشن‌های دیگری را می‌توان به عنوان جایگزین انتخاب کرد که شامل Brave و Firefox Focus برای مرور صفحات وب، سرویس Spike برای ایمیل و Popcornflix و Kanopy برای استریم ویدیو، هستند.

در میان اپلیکیشن های مالی نیز PayPal  و Mint  بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها نسبت به گردآوری اطلاعات از کاربران خود علاقمند می باشند که می توان از گزینه Mvelopes که هیچ رویه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران خود ندارد استفاده نمود.  
اگر نوبتی هم باشد، نوبت اپلیکیشن های استفاده شده توسط ماینرهای رمزارز">رمزارز است که می بایست حریم سایبری خود را به شدت تقویت کنند؛ این افراد باید به کلی  قید اپلیکیشن‌هایی چون Coinbase را بزنند و در عوض از اپلیکیشن  Crypto Pro که به کاربران خود بسیار وفادار است، استفاده کنند.

اپلیکیشن‌های سفارش غذا و خرید آنلاین نیز نقش زیادی در جمع‌آوری و اشتراک اطلاعات کاربران به شرکت‌های خریدار این داده‌ها دارند؛ تمامی سیستم های تجارت آنلاین از سیستم های واحدی  استفاده می کنند که به صورت بالقوه اطلاعات کاملا شخصی افراد را مرحله به مرحله جمع آوری می کنند که نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره کارت های بانکی و حداقل دو شماره تماس می باشد.

لازم به ذکر است، که بسیاری از  اپلیکیشن های خرید اینترنتی و  سفارش غذای ایرانی تا حدودی زیادی از سیستم های اپلیکشین های خارجی کپی برداری نموده اند که هر کدام بنا به سیستم بک گراند خود اطلاعات تکمیلی را از کاربران جمع آوری می کنند و هیچ گونه اقدامات امنیتی در خصوص حفظ حریم شخصی مشتری ها خود نداشته و در این راستا کسب اطمینان در مورد مراکز مورد نظر یک امر الزامی است.

کد خبر: ۹۶٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha