۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کشت پنبه در اردبیل توسعه پیدا می‌کند/ تولید ۶۰ هزار تن در گام احیا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل

کشت پنبه در اردبیل توسعه پیدا می‌کند/ تولید ۶۰ هزار تن در گام احیا

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: کشت محصول استراتژیک پنبه به عنوان طلای سفید در مناطق شمالی استان توسعه پیدا می‌کند.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: به عنوان الگوی کشت مناسب در اراضی حاصلخیز مغان بعد از یک دهه سیر نزولی تولید پنبه، کشت این محصول در مرحله احیاست.

وی تصریح کرد: در گام اول در دو سال اخیر سطح زیر کشت این محصول دو برابر رشد پیدا کرده و هم اکنون به بیش از ۱۵ هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: علاوه در پارس‌آباد در بیله‌سوار نیز برای اولین بار دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به زیر کشت پنبه رفته تا ۶۰ هزار تن وش پنبه تولید و روانه بازار مصرف شود.

نیکشاد نیاز جدی کارخانه‌های نساجی را به تولید پنبه با ارزش و محلوج شده یادآور شد و گفت: پنبه‌کاران با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی سعی در تولید محصول با کیفیت دارند تا با ارزش افزوده بیشتری این محصول را بدون واسطه و دلال با عقد قرارداد به کارخانه‌های نساجی به ویژه سبلان پارچه بفروشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: قطعا در سال‌های آینده ظرفیت تولید سه تا چهار برابر افزایش خواهد یافت تا یک گام جدیدی را در توسعه کشت محصول پنبه در مغان شاهد باشیم.

نیکشاد به اقدامات خوب این سازمان در تغییر الگوی کشت اشاره کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو، پنبه، دانه‌های روغنی و سیب‌زمینی افزایش یافته و ما ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش سیب‌زمینی را نیز سامان دادیم.

وی به راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این ایستگاه وظیفه ما را در تولید بذر و به زراعی و اصلاح ژنتیکی این محصول افزایش داده تا ۲۲ استان کشور را در یک تعامل مناسب از یافته‌های جدید علمی در بخش سیب‌زمینی بهره‌مند کنیم.

نیکشاد استفاده از سامانه‌های هوشمند و بهره‌گیری از شبکه‌های عصبی را در تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر غلات دانه ریز و دانه درشت و حبوبات یادآور شد و اضافه کرد: با رعایت عوامل خسارت‌زا و توجه به تغییرات اقلیمی و تغییر رفتار کشاورزان سعی بر این است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آب و خاک و فاکتورهای تولید هوشمندانه این محصولات کشاورزی و همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌ها و عوامل خسارت‌زا بتوانیم به تقویت تولید در این بخش کمک کنیم.

وی نگاه جامع به صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات زراعی را یادآور شد و بیان کرد: در بخش سیب‌زمینی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و سایر صنایع غیرغذایی به ویژه تولید چوب، چسب و داروهای گیاهی و الکل‌های قطره‌ای می‌تواند منشأ اثر و تحول این بخش باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در میز تحقیقاتی سیب‌زمینی بهتر است به تنوع فرآوری این محصولات و عرضه محصول با ارزشی همچون پوره، پولک، نشاسته و... توجه کرده و منطبق بر اکوسیستم کشوری از ظرفیت تحقیقات و صنایع تبدیلی و تکمیلی در تحول‌آفرینی این بخش کمک کنیم.

کد خبر: ۹۶٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha