۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
بازار تایر آمریکا در قبضه تولیدکنندگان خارجی| ایرانی‌ها با حذف ارز ارزان جلوی واردات ایستادند
«بازار» گزارش می دهد

بازار تایر آمریکا در قبضه تولیدکنندگان خارجی| ایرانی‌ها با حذف ارز ارزان جلوی واردات ایستادند

واردات بی‌رویه لاستیک ارزان از کره، تایوان، تایلند و چین به صنعت تایرسازی ایالات متحده آسیب رساند.

بازار؛ گروه خودرو: ۴.۴ میلیارد دلار لاستیک خودروهای سواری و سنگین در سال ۲۰۲۰ از کره، تایوان، تایلند و چین وارد آمریکا شده و صنعت این تایرسازی این بخش را دچار آسیب کرده است.

در این راستا کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که تولیدکنندگان آمریکایی با واردات لاستیک های خودروی سواری و کامیون های سبک از کره، تایوان و تایلند صدمات اساسی دیده‌اند. بر اساس اعلام و بررسی این کمیسیون لاستیک‌های سواری یارانه‌ای ویتنام بیشترین آسیب را به تولیدکنندگان داخلی آمریکا وارد کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا در مورد واردات این محصولات از کره، تایوان و تایلند دستورات ضد دامپینگ «فروش یک کالا در بازار خارجی با قیمتی پایین‌تر از هزینه نهایی تولید آن کالا در کشور عرضه‌کننده» صادر کرد

در این راستا وزارت بازرگانی آمریکا در مورد واردات این محصولات از کره، تایوان و تایلند دستورات ضد دامپینگ «فروش یک کالا در بازار خارجی با قیمتی پایین‌تر از هزینه نهایی تولید آن کالا در کشور عرضه‌کننده» صادر کرد. البته این سازمان آمریکایی در مورد واردات این محصولات از ویتنام دستور وظیفه خنثی صادر و از اظهار نظر در خصوص تصمیمی که گرفته شده خودداری کرد.

هرچند گفته می‌شود براساس بررسی‌های وزارت بازرگانی آمریکا مقدار محصولات لاستیکی که از ویتنام در ایالات متحده فروخته می شود ناچیز است و در این رابطه به نسبت به خاتمه تحقیقات مربوط به عوارض ضد دامپینگ در مورد ویتنام رأی داده است؛ اما همچنان تولیدکنندگان داخلی نسبت به ورود این محصولات معترض هستند.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۰، وزارت بازرگانی، تحقیقاتی را در مورد واردات لاستیک خودرو از کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام را در پاسخ به دادخواست های ارائه شده توسط کارگران تایر USW به نمایندگی از کارگران کارخانه های تایر ایالات متحده آغاز کرد.

واردات کالاهای ارزان‌تر از بازار آمریکا
کوین جانسن، رئیس کنفرانس صنعت لاستیک و پلاستیک USW در این باره با اشاره به اینکه کارگران آمریکایی از واردات بی‌رویه تایر رنج می‌برند، بیان کرد: قبل از اینکه بتوانیم راه حل های درمانی پیدا کنیم، باید آسیب هایی را به عنوان شغل از دست رفته و کاهش سهم بازار نشان دهیم.

لازم به ذکر است که USW نماینده کارگران تایر میشلن، گودیر، کوپر، سومیتومو و یوکوهاما در اوهایو، آرکانزاس، کارولینای شمالی، کانزاس، ایندیانا، ویرجینیا، نیویورک و آلاباما است.

بر اساس اطلاعات موجود حجم واردات ایالات متحده در سال ۲۰۲۰،  ۴.۴ میلیارد دلار تایر از چهار کشور مذکور است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که مقدار واردات از سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۱۹ به ۸۵.۳ میلیون حلقه تایر رسیده است.

همانطور که در بالا اشاره شد؛ واردات لاستیک‌های ارزان‌تر از بازار تولیدی آمریکا موضوع تازه‌ای نیست و ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ نیز خبرگزاری فرانسه در خصوص واردات لاستیک از چین و متهم شدن بیش از دوازده نفر و یک شرکت تگزاسی در ارتباط با یک طرح ۱۰ ساله برای فرار از تعرفه واردات لاستیک های ساخت چین گزارش داده بود.

مقامات ایالات متحده برای مقابله با محصولات وارداتی مدتهاست در تلاش هستند با ریختن محصول به بازار آمریکا با قیمت های کمتر از تایرهای وارداتی، ‌ مقابله کنند که این امر به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب بیشتری وارد کرده است

فرار چینی‌ها از پرداخت مالیات
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده بود، عده‌ای با استفاده از کاغذبازی های تولیدکنندگان چینی مشمول پرداخت عوارض نیستند و فاکتورهای جعلی برای کم ارزش جلوی واردات برای پرداخت عوارض کمتر ارائه می‌دهند.

ارزش لاستیک‌های وارداتی در آن سال بیش از ۲۱ میلیون دلار برآورد شده بود که ایالات متحده قادر به دریافت بیش از ۶.۵ میلیون دلار حقوق ورودی از این حجم از واردات نبود.

طی بررسی‌های انجام شده از تخلفات انجام شده در سال ۲۰۲۰ چند نفر از متخلفان در آمریکا دستگیر و شش نفر دیگر که قرار دستگیر برای آن‌ها صادر شده بود، فراری محسوب می‌شوند.

گفتنی است مقامات تجاری ایالات متحده برای مقابله با محصولات وارداتی مدتهاست در تلاش هستند با ریختن محصول به بازار آمریکا با قیمت های کمتر از وارداتی‌ها مقابله کنند که این امر به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب بیشتری وارد کرده است.

مقامات ایرانی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهایی همچون لاستیک خودروهای سواری و سنگین از ابتدای سال گذشته اقدام به حذف ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای حمایت از تولید داخلی کردند

تجربه‌ای که در ایران ختم به خیر شد
نکته قابل توجه این است که تولیدکنندگان ایرانی نیز چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشتند و مقامات ایرانی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهایی همچون لاستیک خودروهای سواری و سنگین از ابتدای سال گذشته اقدام به حذف ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای حمایت از تولید داخلی کردند.

هرچند در ابتدا بازار داخلی ایران برای مدتی مشتنج و قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفت و برخی از سایزهای تایر کم یاب شد اما در نهایت با توجه به افزایش تولید تولیدکنندگان داخلی و ادامه واردات با ارز نیمایی معضل واردات بی‌رویه و مخرب به پایان رسید.

البته به اعتقاد کارشناسان تنها نقطه ضعف در این بخش، واردات تایر خودروهای کار و تجاری که نمونه داخلی ندارند با ارز نیمایی است؛ عدم توجه به نداشتن نسخه داخلی ارزان تایر برای حمل و نقل عمومی منجر به این شده که ۶۵ میلیون تومان به هزینه‌های سالانه حمل و نقل جاده‌ای کشور افزوده شود. مساله‌ای که احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور طی گفت و گویی با بازار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال جاری به آن اشاره کرده است.

شایان ذکر است که بررسی آمار منتشره، عملکرد کارخانه‌های تایرسازی ایران نشان دهنده تولید ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن انواع تایر در سال ۹۹ و رشد ۱۸ درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است. این حجم از تولید شامل ۲۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۷ حلقه تایر می‌شود.

کد خبر: ۹۵٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha