۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱
رشد ۱۸۰ درصدی معوقات مشکوک بانک ایران زمین| بی خیال رشد ۷۸ درصدی هزینه های اداری به تیرک بکوبید!
بررسی صوت مالی بانک بنفش!

رشد ۱۸۰ درصدی معوقات مشکوک بانک ایران زمین| بی خیال رشد ۷۸ درصدی هزینه های اداری به تیرک بکوبید!

بانک ایران زمین به جای جایزه دادن به کسانی که گل نمی زنند وبه تیرک دروازه می زنند بهتر است تا دسته گل های به آب داده اش را که در صورت مالی مشهود است سریعتر جبران کند وگرنه ...

گروه بانک و بیمه؛ بازار: بانک ایران‌زمین، از جمله بانک هایی که همچنان وضعیت قرمز مالی وی ادامه دارد هر چند که در تلاش است تا برای نشان دادن بهبود وضعیت سرمایه اولیه ۴۰۰ میلیاردی خود را به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد اما به نظر می رسد با روند افزایش زیان انباشته که در  صورت مالی ۹ ماهه پارسال رقم ۱۱ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومانی  را به ثبت رسانده و در برخی رسانه ها برای پایان سال مال منتهی به ۱۳۹۹ این رقم ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده وضعیت خوبی را ندارد  وطبق نامه های موجود بر رو ی سامانه های بورس  این افزایش سرمایه یا باید بیشتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان باشد یا محل معرفی شده از سوی بانک برای افزایش سرمایه دارای ابهاماتی است!

زیان انباشته بانک ایران زمین در پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰۷۰ میلیارد تومان بوده که با رشدی ۶۰ درصدی مواجه بوده و اگر  گزارش برخی رسانه  مبنی بر زیان انباشته ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای کل سال ۱۳۹۹ را در نظر بگیریم، در عمل  رشد زیان انباشته برای یک سال در این بانک بنفش حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

طبق گزارشاتی که در رسانه های متعدد و به استناد صورت مالی ۹ ماهه ۱۳۹۹ منتشر شده این بانک در حدود ۲۸ تا ۳۰ برابر برابر سرمایه ثبت شده  زیان انباشته دارد  که معادل بیش از سه ماه یارانه کل کشور است. با این حال همچنان برگزاری مجمع عمومی آن به استناد صورت وضعیت این بانک در سامانه کدال از سال ۱۳۹۶ تاکنون برگزار نشده و سهامداران ۴ سال است که از صورت های مالی آن بی اطلاع هستند.

 برخی این بی توجهی به صورت های مالی تایید نشده از سال ۹۶ را کم کاری محض بانک مرکزی در حوزه نظارتی و چشم پوشی عامدانه در بررسی و برخورد جدی با صورت وضعیت مالی این بانک عنوان می کنند و برخی دیگر نیز با توجه به افزایش ۱۸۰ درصد معوقات مشکوک الوصول نفوذ صاحبان سرمایه را  در این تعلل دخیل می دانند. در مقابل  کارشناسان بانکی و مستقل نگران تکرار تجربه تلخ بانک های حاشیه دار در این بانک هستند.

رشد ۱۸۰ درصدی مطالبات مشکوک الوصول
در حالی که بر اساس آخرین صورت سود و زیان تلفیقی حسابرسی نشده دوره منتهی به اسفند ۹۹ که بر روی خروجی کدال قرار گرفته مطالبات مشکوک الوصول  از ۴۰ میلیارد تومان به ۱۳۳ میلیارد تومان افزایش یافته  زیان خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری با ۲۷ درصد افزایش از ۴۹۱ میلیارد تومان به ۸۷۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد ۷۸ درصدی هزینه های اداری و عمومی
اما این تمام ماجرا  نیست زیرا بانک با صورت وضعت مالی نامناسب و قرمز به جای این که با مدیریت منابع مالی به دنبال بهبود شرایط باشد طبق آمار اعلامی روی کدال هزینه های اداری و عمومی با  افزایش ۷۸ درصدی  ( ۷۷.۹۶)   از ۴۹۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۸۷۵ میلیارد تومان  در سال ۹۹ رسیده است که نشان می دهد این بانک  دستکم  برای بخش اداری بیشتر ازدو برابر نرخ تورم سالانه  جبران مافات کرده و هزینه های اداری افزایش قابل توجهی داشته و ترجیح داده  به جای اصلاح وضعیت نسبت کفایت سرمایه و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت(قانون ورشکستگی)   وبه جای هدف قرار دادن مدیریت منابع و مصارف،  جشنواره «بازی پلاس» راه بیاندازد که مردم به جای گل زدن به تیرک دروازه بکوبند!

طرح توجیهی افزایش سرمایه ابهام دارد سهامداران مراقب باشند!
شاید با دیدن وضعیت مالی این بانک و راه انداختن از این دست بازی ها بوده که مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به  بانک ایران زمین با یاد آوری دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور بهبود سرمایه نظارتی و در نهایت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت او را مکلف به افزایش سرمایه کرده و دراین رابطه در نامه ای در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به تهیه طرح توجیهی افزایش سرمایه و اخذ نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی و افشای آن تاکید کرده است.

  این نهاد نظارتی خطاب  به فعالان بازار سرمایه تاکید کرده که:«آخرین صورت های مالی حسابرسی شده بدون تاخیر زمانی شرکت، به منظور بررسی حساب حقوق صاحبان سهام، زیان انباشته و تاثیر افزایش سرمایه بر آن و همچنین ضرورت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت از یک سو و آخرین صورت های مالی حسابرسی شده مربوط به عملکرد منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ از سوی دیگر ایجاب می کند که طرح توجیهی افزایش سرمایه افشاء شده حتی المقدور تا زمان رسیدگی به ابهامات حوزه های نظارتی (بانک مرکزی و سازمان بورس) ملاک تصمیم گیری سهامداران محترم قرار نگیرد.»

رشد 180 درصدی معوقات مشکوک بانک ایران زمین| بی خیال رشد 78 درصدی هزینه های اداری به تیرک بکوبید!

همچنین در نامه ای که درهمین تاریخ بر روی خروجی کدال بارگذاری شده نشان می دهد که فروش  بخشی از اموال این بانک  که مد نظر مسئولان بانکی است، نمی تواند نسبت کفایت سرمایه را به حد استاندارد تعریف شده بانک مرکزی برساند و برای این بانک خروج از شمول ماده ۱۴۱  قانون تجارت  را به ارمغان بیاورد.

رشد 180 درصدی معوقات مشکوک بانک ایران زمین| بی خیال رشد 78 درصدی هزینه های اداری به تیرک بکوبید!

برخی شایعات غیر رسمی در فضای مجازی  دلیل این موضوع را بیش اظهاری در برخی املاک و اموال عنوان کرده اند و حتی برخی رسانه ها نیز نام اموال و املاک مشکوک را نام برده اند.

 اکنون این سئوال مطرح می شود که با توجه به تغییر دولت و مدیریت بانک مرکزی چه سرنوشتی در انتظار این بانک است، آیا با  بازی مجازی زدن به تیرک دروازه و گل نزدن در بهبود وضعیت این بانک اثر داشته و تکرار خواهد شد؟ آیا عدم اعلام صورت های مالی حسابرسی شده در مجمع عمومی و... ادامه می یابد تا همچنان  زیان انباشته آن در امسال هم افزایش خواهد یافت یا با نظارت و مدیریت جدید ترمز این بانک کشیده خواهد شد، پیش از آن که به سرنوشت بانک های حاشیه دار مبتلا شود!

کد خبر: ۹۵٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha