۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
بر روی سهام دلاری سرمایه گذاری کنید
تحلیل روزانه بورس؛

بر روی سهام دلاری سرمایه گذاری کنید

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه جو انتخاباتی بر بازار حاکم شده است، گفت: ابهام‌های بازار همچنان پابرجا مانده‌اند، اما باز هم باید برای جلب اعتماد سهامداران تلاش کرد.

بازار؛ گروه بورس: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل با روند مثبت آغاز به کار کرد و این روند صعودی را تا پایان معاملات حفظ کرد؛ به نحوی که نماگر اصلی بورس ۱۸ هزار و ۲۳۱ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات،  ۳ هزار و ۱۵۵ واحد افزایش داشت و رقم ۳۷۳ هزار و ۱۸۳ واحد را نشان داد که می‌تواند یک نکته مثبت برای بورس باشد چراکه این رشد نسبت به کل روزهای معاملاتی هفته گذشته، بهترین رشد بازار به حساب می‌آید.

بالاخره، دو روز از اعلان نتایج انتخابات می‌گذرد؛ مسئله‌ای که مدت‌ها بود سایه ابهام را بر سر بورس انداخته بود و معامله‌گران با وجود اینکه می‌توانستند نتیجه را حدس بزنند، به دنبال مشخص شدن اعلام این خبر بودند. به هر حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر شرایطی بودند تا پول‌های خود را از بازار سرمایه بیرون بکشند و یا به دنبال خبر مهمی بودند تا بتوانند سرمایه جدید خود را وارد بازار کنند.

علاه بر این، تغییرات بازار را می‌توان به تغییر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ربط داد چراکه امروز اکثر کامودیتی‌ها افزایش قیمت داشتند. مس هم در کنار دیگر فلزات گرانبها رشد قیمت را تجربه کرد؛ البته مس چندین روز به طور مداوم کاهش را در قیمت خود دید. قیمت نفت هم امروز افزایش پیدا کرد. به همین دلیل، می‌توان گفت که این تغییرات باعث رشد گروه‌های خودرو، پالایشی و فلزات اساسی شدند.

در معاملات روز جاری، نمادهای خودرویی بیشترین تراکنش را در بازار داشتند، اما نمادهای کوچک بازار هم توانستند رشد خوبی داشته باشند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، بانک‌ها و شیمیایی هم بالاترین ارزش معاملات را در بازار داشتند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات بورس اظهار کرد: بازار سرمایه همچنان در جو برگزاری و اعلام نتایج انتخابات است. انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور باعث شده است که انتظارات تورمی کمی افزایش پیدا کند که در نتیجه آن افزایش امروز در قیمت دلار را داشتیم، اما با توجه به ثبات این ارز در مرز ۲۴ هزار تومان باز هم این انتظار وجود دارد که بازار بتواند رشد داشته باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: با این حال، سران سه قوه قول داده‌اند که به زودی به وضعیت بازار رسیدگی کنند و کاری کنند که ضرر سهامداران این بازار به زودی به آن‌ها بازگردد و اعتماد را به این بازار  بازگردانند که این مهم نیازمند همکاری سه قوه در کنار تیم اقتصادی دولت است که تا زمان تحویل گرفتن دولت باید عملی شود. البته، مصوبات سازمان بورس نیز در این میان می‌تواند به سرعت بخشیدن به بهبود شرایط بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توان روند بازار را حدس زد، گفت: در حال حاضر، نمادهای زیادی برای معامله ارزنده هستند و اکنون، در فصل مجامع هستیم که می‌توان گفت بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در سهم‌هایی است که مجمع برگزار می‌کنند چراکه تقسیم سود سهام می‌تواند سهامداران آن‌ها را به سود خوبی برساند.

رضوانفر افزود: تعداد نمادهای سبز بورس در حال افزایش است و می‌تواند در روزهای آینده با توجه به افزایش حجم معاملات بیشتر هم بشود، اما بهتر است زیاد خوش‌بین نبود و تلاش‌های دولت فعلی روی کار برای کاهش قیمت ارز (به خصوص دلار) را هم نباید نادیده گرفت که می‌تواند مدتی شاخص بازار را پایین بکشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سهم‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی به دلیل دلاری بودن، می‌توانند در آینده سود خوبی را برای سهامداران خود به همراه خواهند داشت، اما در کوتاه‌مدت سهام خودرویی و بانکی هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

کد خبر: ۹۵٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha