۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
دوکاتی با چهره اسپرت‌تر می‌تازد
دو چرخی بی رقیب از ایتالیا

دوکاتی با چهره اسپرت‌تر می‌تازد

سوپراسپرت  ۹۵۰S نسخه ۲۰۲۱ توسط دوکاتی معرفی شد که یک موتورسیکلت با ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و عملکرد بالا برای حرکت در جاده‌ها است.

بازار؛ گروه خودرو: لذت و هیجان حرکت با سرعت بالا را فقط می‌توان در رانندگی با موتورسیکلت تجربه کرد. موتور سیلکت به عنوان یک وسیله نقلیه اقتصادی و البته پر کاربرد تلقی می‌شود. یکی از موتورسیکلت‌سازان مطرح در دنیا که شهرت چشمگیری برای تولید اسپرت بایک دارد، شرکت موتورسازی دوکاتی است. این موتورساز ایتالیایی همواره به ساخت بهترین موتورسیکلت‌های اسپرت به لحاظ تناسب وزن به قدرت مشهور بوده است.
 اسپرت‌بایک این شرکت که با نام سوپراسپرت معرفی می‌شود در نسخه‌ ۲۰۲۱ با ویژگی‌های خاصی مواجه شده است. سوپراسپرت در دو نسخه ۹۵۰ و ۹۵۰S به بازار عرضه می‌شود.
 ۹۵۰S اواخر سال ۲۰۲۰ دستخوش تغییرات طراحان دوکاتی قرار گرفت. نسبت به نسل قبلی خود پویاتر و تنومندتر به نظر می‌رسد. استایل بدنه باتوجه به فلاپ‌های یکپارچه عضلانی کارکتر خاص و نافذی دارد. چهره خودرو به واسطه چراغ‌های به فرم مثلث و LED وی‌شکل که دماغه این اسپرت‌بایک را در بر می‌گیرد، تهاجمی و اسپرت به نظر می‌رسد. فلاپ کروی شکل در عقب با چراغ‌ مستطیل شکل حس اسپرت بودن این اسپرت‌بایک را دوچندان می‌کند.

دوکاتی با چهره اسپرت‌تر می‌تازد


 اگرچه سوپراسپرت ۹۵۰S همانند نیکدبایک یا کلاس استاندارد از راحتی پایین‌تری برای راکب برخوردار است. اما طراحان و مهندسان دوکاتی باتوجه به فرم طراحی فرمان و زاویه نشیمنگاه ۲۴ درجه‌ی بالاترین سطح راحتی را برای راکب و سرنشین خود فراهم کرده است.
نکته جالب‌تر اینکه اگزوزهای دوتایی مشابه لوله تنفگ با همان زاویه خاص در نسخه ۲۰۲۱ سوپراسپرت ۹۵۰S حفظ شده است تا هیجان بیشتری را به هر بیننده‌ی القا کند. همچنین یک نمایشگر تمام رنگی دیجیتالی TFT برای کیلومترشمار تعبیه شده تا مدرن بودن این اسپرت‌بایک را به رخ بکشد.
اگر از ظاهر تنومند و زیبا ۹۵۰S صرف نظر کنیم، باید به مهم‌ترین بخش این اسپرت‌بایک یعنی پیشرانه آن اشاره کرد. قلب تپنده سوپراسپرت ۹۵۰S را یک موتور دوسیلندر L شکل تشکیل می‌دهد. حجم این موتور ۹۳۷ سی‌سی است، این موتور در هر سیلندر چهارسوپاپ دارد و ۸ سوپاپ روی دومیل بادامک طراحی شده است. این پیشرانه حداکثر می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۹۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می کند.

دوکاتی با چهره اسپرت‌تر می‌تازد


 این قدرت و گشتاور بالا را باید به دلیل طراحی سیستم زمان‌بندی متغیرسوپاپ‌ها، نسبت تراکم ۱۲.۶ به یک و نسبت کورس به قطر پیستون ۹۴ میلی‌متر در ۶۷.۵ میلی‌متر دانست. همچنین دو انژکتور به ازای هر سیلندر برای پاشش سوخت تعبیه شده که روی دریچه‌های ورودی هوا ۵۳ میلی‌متر قرار گرفته است.
 در زمان قرارگیری پشت فرمان سوپراسپرت ۹۵۰S و بالابردن دور موتور آن صدای مهیجی از اگزوزهای دوبل این موتورسیکلت خارج می‌شود. طراحی مافلر و مانیفولد تیتانیومی سبب خروج چنین صدای مهیجی می‌شود.
گیربکس ۶ سرعته با مکانیزم تسریع تعویض دنده دوکاتی با زنجیرنسل جدید با اورینگ X شکل قدرت را به چرخ عقب منتقل می‌کند. مکانیزم تسریع تعویض دنده دوکاتی باتوجه به نیروی هیدرولیکی که ایجاد می‌کند، تعویض دنده‌ها در کمترین زمان انجام و در نهایت شتاب را تسریع می‌بخشد. همچنین صفحات چندصفحه‌ی کلاچ با مکانیزم هیدرومکانیکی کمترین استهلاک ناشی از قطع و وصل پی در پی کلاچ خواهد داشت.
 شاسی این موتورسیکلت از نوع آلومینیوم بوده و مجموع وزن را به ۲۱۰ کیلوگرم رسانده است. برای کیفیت سواری از سیستم تعلیق هیدرولیکی قابل تنظیم استفاده شده است. به طوری که در محور جلو دو کمک فنر هیدرولیکی قابل تنظیم ساخت کمپانی Öhlins  با قطر ۴۸ میلی‌متری است.

دوکاتی با چهره اسپرت‌تر می‌تازد


 همچنین در محور عقب از ساختار مونوشوک با کمک فنر هیدروپنوماتیکی ساخت Öhlins  است که با اهرم‌های آلومینیومی وی شکل در طرفین سواری را باکیفیتی را به سرنشینان ارائه می‌دهد.   در همین زمینه سایز تایر در جلو ۷۰/۱۲۰ با رینگ‌ ۱۷ اینچی سه پره Y شکل و در عقب ۵۵/۱۸۰ با رینگ ۱۷ اینچی سه پره Y شکل نصب شده است. تایرهای پیرلی pirelli diablo rosso است که کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد. سیستم ترمز نیز در جلو دو دیسک ۳۲۰ میلی‌متر با کالیپر چهارپیستونه و در عقب تک دیسک ۲۴۵ میلی‌متر با کالیپر دوپیستونه تعبیه شده است. این مسائل سبب شده در زمان حرکت با سرعت بالا ایمنی راکب برای کاهش و حفظ تعادل حفظ شود.

کد خبر: ۹۴٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha