۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
کاهش قیمت فلزات تا کجا ادامه دارد؟
افت قیمت فلزات اساسی در هفته ای که گذشت؛

کاهش قیمت فلزات تا کجا ادامه دارد؟

در هفته گذشته قیمت فلزات اساسی به خصوص مس و فولاد کاهش یافت. سوال این است که ایا می توان انتظار داشت در نیمه دوم امسال قیمتها به شرایط سال ۲۰۱۹ (پیش از همه گیری کرونا) بازگردد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در نیمه اول سال جاری قیمت انواع فلزات در بازار جهانی  افزایش پیدا کرد و این سیر افزایشی تا هفته گذشته ادامه پیدا کرد ولی بعد از جلسه فدرال رزرو امریکا در روز ۱۷ ژوین و انتشار گزارشهایی در مورد فروش ذخایر فلزی استراتژیک در کشور چین  که یکی از اصلی ترین و بزرگترین کشورهای فعال در اقتصاد دنیا است، سبب شد تا ورق در بازار فلزات دنیا بازگردد.

البته این وضعیت تنها در بازار فلزات مشاهده نمی شود بلکه  قیمت اغلب کالاهای اساسی در دنیا روند کاهشی به خود گرفته است. روزنامه ایندیا تایمز در مورد وضعیتی که این روزها در بازار کالاهای اساسی مشاهده می شود نوشت: «به نظر می رسد روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی پایان یافته است و دنیا به سمت تجربه روزهای ارام تری حرکت می کند. روزهایی که فعالیت اقتصادی پر رونق است و تامین کالاهای اساسی چه برای غذا و چه برای فعالیتهای صنعتی هزینه معقولی در بر دارد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه از دومین هفته ماه ژوین روند کاهشی قیمت تمامی کالاهای اساسی در دنیا شروع شده است نوشت: «تنها کالایی که در این روزها ما شاهد افزایش قیمت آن هستیم، نفت است. نکته مهم این است که قیمت نفت در این روزها رشد کرده است و تا انتهای امسال هم روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت. پیش بینی می شود در صورتیکه اوپک پلاس در جلسه ماه جولای خود تصمیم به افزایش حجم تولید نگیرد، ما شاهد سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار باشیم ولی اگر تولید اوپاک پلاس افزایش یابد در فصل سوم قیمت هر بشکه نفت در بازه ۷۵ تا ۸۰  دلار خواهد بود.»

قیمت مس هم در دنیا کاهش یافت
در گزارش اخیر دولت چین، خبرها از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین حکایت دارد. از طرف دیگر نرخ تورم در چین و در اغلب دنیا رشد کرد و اغلب کشورها در مورد کاهش تدریجی سیاستهای حمایتی از اقتصاد خبر دادند. انتشار این خبرها در مورد اقتصاد امریکا و چین باعث شد تا بازارهای مهم دنیا تحت تاثیر قرار بگیرد.

متال بولتن در گزارش خود نوشت: «در ماه می سال جاری میزان فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دنیا کمتر از انتظار بود و همین مساله سبب شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان بازارهای مالی در مورد اوضاع بازارهای فلزی و اقتصاد دنیا نگران شوند و انتظار افت ارزش کالاهای اساسی به خصوص فلزات صنعتی را داشته باشند.»

یکی از فلزاتی که در این روزها گزارشهای زیادی در مورد آن منتشر می شود، مس است. این فلز پر مصرف به خصوص در صنعت نیرو در یک هفته اخیر افت شدید قیمت را تجربه کرده است. در در اخرین روزهای دهه دوم ماه ژوین قیمت هر  تن مس در بازار جهانی به ۹۲۸۹ دلار رسید در حالیکه یک هفته قبل از ان هر تن مس در بازار با قیمت ۹۹۷۵ دلار مبادله می شد و  ماه گذشته هر تن مس قیمتی برابر با ۱۰۳۷۶ دلار داشت.

تا انتهای امسال قیمت فولاد به وضعیت قبل از کرونا باز نمی گردد
 متال بولتن در مورد پیش بینی قیمت مس در بازار جهانی نوشت: «ما انتظار داریم کاهش قیمت مس در بازار جهانی ادامه داشته باشد و در فصل سوم امسال هر تن مس در بازار جهان با قیمت ۸۷۰۰ دلار مبادله شود. این شرایط در بازار فولاد هم وجود خواهد داشت. قیمت فولاد هم در فصل اتی کاهش خواهد یافت و دلیل این مساله رشد عرضه این فلز پر مصرف صنعتی است.»

البته در یک سال گذشته قیمت فولاد افزایش زیادی پیدا کرده است و بازگشت به وضعیتی که قبل از کرونا وجود داشت در ماه های باقی مانده سال جاری غیر محتمل است. گزارشها نشان می دهد قیمت هر تن ورق نورد گرم در بازار امریکا در سپتامبر سال ۲۰۲۰ بابر با ۵۵۰ دلار بود در حالیکه در نیمه اول ماه جاری با قیمت ۱۵۰۰ دلار به فروش رسید. در بازار اروپا سرعت افزایش قیمت این فراورده فلزی کمتر بود و از ۵۰۰ دلار به ۱۰۵۰ دلار رسید. انتظار می رود در فصل اتی قیمت فراورده های فولادی ۱۰ تا ۱۷ درصد کاهش پیدا کند.»

نکته مهم این است که با وجود روند کاهشی قیمت فلزات اساسی به خصوص فولاد در این روزها، انتظار تجربه شرایطی مشابه سال ۲۰۱۹ در بازار فلزات اساسی، انتظاری نادرست است. متال بولتن در این مورد نوشت: «برای بازگشت اوضاع اقتصادی دنیا به وضعیت قبل از کرونا باید تا سال ۲۰۲۳ منتظر باشیم و تا همین زمان هم رسیدن قیمت فلزات به وضعیت قبل از کرونا طول می کشد. این پیش بینی در صورتی محقق می شود که سرمایه گذاری برای تامین واکسن مورد نیاز تمامی کشورهای دنیا انجام شود و توزیع واکسن در دنیا عادلانه باشد.»

کد خبر: ۹۴٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha