۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
تزریق دو میلیون دوز واکسن سابرینا در کوبا
آیا واکسن سابرینا ناجی قاره امریکا خواهد بود؟

تزریق دو میلیون دوز واکسن سابرینا در کوبا

تا کنون نزدیک به دو میلیون دوز واکسن سابرینا در کوبا تزریق شده است و مطالعه روی کودکان و نوجوانان نیز با جدیت پیگیری می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از واکسن های پیشگام دنیا، واکسن سابرینا تولید شده توسط کشور کوبا است که ایران هم در انجام سومین مرحله از ازمایشهای بالینی این واکسن همکاری داشت و  تولید مشترک این واکسن در ایران هم انجام خواهد شد.

طبق گزارشهای منتشر شده در نشریه های بین المللی این واکسن کارایی بالایی دارد و  در مقابل جهش های مختلف ویروس کارایی دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط روزنامه کوبا تایمز، تا کنون ۱ میلیون ۸۴۳ هزار دوز از این واکسن در کوبا تزریق شده است . این تزریق در شرایطی انجام شده است که هنوز نتیجه سومین مرحله از ازمایشهای بالینی این واکسن رسما منتشر نشده است و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید نکرده است.

در این روزنامه با اشاره به این مطلب که اطلاعات مربوط به اولین و دومین مرحله از مطالعات بالینی این واکسن ثبت شد، آمده است: «سازمان بهداشت جهانی اطلاعات رسمی دو مرحله اول ازمایش را در اختیار دارد و اطلاعات مربوط به سومین مرحله هم که در کوبا با مشارکت ۴۴ هزار نفر انجام شده است، بعد از مشخص شدن نتیجه قطعی در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد.

بر مبنای بررسی های اولیه و مطالعات انجام شده در کشور برزیل  این واکسن بالغ بر ۹۰ درصد کارایی دارد و در مقابل جهش های برزیلی و هندی ویروس هم مقاوم است ولی هنوز نمی توان در مورد کارایی این واکسن نظر قطعی ارایه داد.»

یک میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند
روزنامه کوبا تایمز در گزارش خود به طرح دولت کوبا مبنی بر واکسینه کردن تمامی مردم کشور تا انتهای ماه اوت امسال اشاره کرد و نوشت:« تا روز ۳۰می  امسال ۱ میلیون ۷۰ هزار نفر از ساکنان کوبا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده بودند و ۶۲۸ هزار نفر از این افراد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

طبق گزارش ارایه شده توسط دولت کوبا افراد برای اینکه در مقابل تمامی جهش ها مقاومت پیدا کنند، باید یک دوز واکسن یاداور را نیز در فاصله یک ماه بعد از دومین دوز واکسن خود دریافت کنند و بر مبنای گزارش رسمی  ۱۴۴ هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده اند.»

بر مبنای این گزارش در سومین مرحله از مطالعات بالینی ۴۴ هزار نفر شرکت کرده اند و برخی از گزارشها در مورد تزریق واکسن به بیش از یک میلیون نفر به عنوان چهارمین مرحله از مطالعات بالینی خبر می دهد و این کشور که ظرفیت تولید ده میلیون دوز واکسن در ماه را دارد می تواند ضمن تامین واکسن مورد نیاز خود در صادرات واکسن به کشورهای  امریکای لاتین نیز مشارکت کند.

کوبا در نظر دارد از نیمه دوم امسال یعنی زمانی که تمامی بزرگسالان را واکسینه کرد، طرح واکسیناسیون توریستها را نیز در دستور کار قرار دهد  و حتی امکان تزریق اولین دوز واکسن در داخل کوبا و خرید دو دوز دیگر و بازگشت توریستها به کشورشان و تزریق واکسن در داخل کشور خودشان را نیز ارایه داده است.

واکسن کوبا روی کودکان و نوجوانان هم آزمایش می شود
به دنبال موفقیت امیز بودن نتایج  ازمایشهای واکسن سابرینا، گزارشها در مورد شروع مطالعات روی نوجوانان و کودکان خبر می دهد. خبرهایی که می تواند نوید بخش شروع سال تحصیلی  عادی برای بسیاری از دانش اموزان در دنیا باشد.

طبق گزارشهای ارایه شده توسط خبرگزاری اسکای نیوز، مطالعات بالینی کوبا روی کودکان شروع شده است و هدف از این مطالعه شناسایی دوز مناسب تزریق واکسن روی این گروه سنی است. هم اکنون دوز مناسب برای بزرگسالان شناسایی شده است و مطالعه روی تعیین دوز مناسب و کارامد برای تزریق به کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

این رسانه در مورد نحوه انجام مطالعات نوشت:« از انجا که این واکسن کارامد و ایمن است، مطالعه روی کودکان و نوجوانان در سطح محدودی انجام می شود و تنها برای تعیین دوز مناسب تزریق خواهد بود.

کوبا یکی از قدرتمندترین کشورها در عرصه تولید واکسن است و ضمن تامین تمامی واکسن های مورد نیاز کشور سالانه حجم زیادی واکسن به کشور های دیگر صادر می کند از جمله  شرکای اصلی تجاری کوبا در حوزه واکسن و دارو می توان به امریکا اشاره کرد.

هم اکنون یکی از مهمترین پروژه های تولید واکسن در دنیا که ساخت واکسن مقابله با سرطان است توسط کوبا و یک شرکت امریکایی واقع در نیویورک پیگیری می شود.

کد خبر: ۹۴٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha