۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
امریکا از ارز دیجیتال واهمه دارد|رمزارزها باعث تضعیف دلار شده است
استاد دانشگاه پومانا آمریکا در گفتگو با بازار:

امریکا از ارز دیجیتال واهمه دارد|رمزارزها باعث تضعیف دلار شده است

«تام لی» معتقد است که ارز دیجیتال باعث تضعیف دلار شده لذا ایالات متحده امریکا از تقویت ارز دیجیتال واهمه دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: ارز دیجیتال به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل برپایهٔ اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد. پول‌های مجازی و ارز رمزی هر دو از نمونه‌های پول‌های دیجیتال هستند اما برعکس این عبارت صحیح نیست. در واقع نمی‌توان پول دیجیتال را به این دو گروه محدود کرد.

درباره اینکه ارز دیجیتال چه مزایایی دارد باید گفت اصولا امنیت پرداخت ها را برای مشترکان به دنبال خواهد داشت. لازم نیست کاربران در موقع پرداخت به اینترنت متصل باشند، همچنین برای دسترسی به وجوه خود به حساب های بانکی احتیاج ندارند. لذا شمار زیادی از کاربران این ارز بی آنکه حساب بانکی داشته باشند می توانند از این ارز بهره بگیرند و این مهم می‌تواند هزینه ها را برای آنان کاهش دهد که برای اقشار آسیب پذیرتر جامعه بسیار مورد مهمی است.

همچین استفاده از ارز دیجیتال باعث جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی از جمله پولشویی، جعل پول، تأمین مالی غیرقانونی و فرارهای مالیاتی می شود. در واقع فناوری بلاکچین این امکان را فراهم می‌کند افزون بر این هزینه چاپ اسکناس نیز بتدریج کاهش خواهد یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، اخیرا دوباره بیت کوین را مورد انتقاد قرار داد. وی اخیرا در شبکه تلویزیونی فاکس بیزنس (Fox Business) گفت: بیت کوین، به نظر می رسد که کلاهبرداری است. من از بیت کوین خوشم نمی‌آید چون ارز دیگری است که در رقابت با دلار است. بیت کوین اساساً ارزی است که در حال رقابت با دلار است. من می‌خواهم دلار ارز جهانی باشد، این چیزی است که همیشه گفته‌ام.

این اظهارات ترامپ هم‌راستا با نظرات قبلی او درباره بیت کوین است. او در ژوئیه سال ۲۰۱۹ که هنوز در مقام ریاست جمهوری آمریکا بود، گفت که طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری کنونی آمریکا این سیاست دوران ترامپ را گسترش داده است و سرویس درآمد داخلی این کشور نیز به دنبال بستن خلاءهای قانونی مالیات مربوط به ارزهای دیجیتال است.

این در حالی است که چین در حال حاضر جهان را در معاملات دیجیتال رهبری می‌کند و ۴۴ درصد از کل ارزش معاملات پرداخت های دیجیتال جهانی را به خود اختصاص داده است.
در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور «تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*ارزهای دیجیتال با استقبال خوبی در جهان مواجه شده است. دلیل این استقبال چیست؟
یکی از دلایل استقبال از ازر دیجیتال افزایش قیمت آن است. از طرفی ارز دیجیتال تحت حاکمیت دولتها قرار نداشته و دارنده آن موظف به پرداخت مالیات نیست. با این وجود تعداد بسیار اندکی از مردم در سراسر جهان با ارز دیجیتال کار می کنند و از عملکرد آن آگاه هستند این در حالی است که نمی توان در آینده ای نزدیک ارز دیجیتال مانند بیت کوین را نادیده گرفت.

*یکی از عوامل استقبال از ارزهای دیجیتال «تحت کنترل دولت نبودن» آن است. این در حالی است که برخی دولتها درصدد هستند تا کنترلی بر این ارزها داشته باشند. اگر چنین سیاستی اتخاذ شود آیا این ارزها باز هم مورد استقبال خواهد بود؟
تا کنون کشورهای مختلف مانند روسیه تصمیم گرفته بر ارز دیجیتال نظارت داشته باشند اما هنوز نتوانسته اند درصحنه داخلی قانونی در این زمینه به تصویب رسانند. طبیعی است که تحت کنترل در آوردن ارز دیجیتال و اعمال قانون و مقرارت بر عملکرد آن مشکل است.

یکی از دلایل استقبال از ارز دیجیتال فرار از مالیات بوده بنابراین تحت کنترل در آوردن ارز دیجیتال از محبوبیت آن می کاهد.

*یکی از مخالفان اصلی رمز ارزها کشور آمریکاست. دلیل مخالفت اصلی آمریکا با رمز ارزها چیست؟
دولت آمریکا از تقویت ارزهای دیجیتال واهمه دارد زیرا این ارز می‌تواند موجب ضعف استیلای دلار در اقتصاد جهانی شود. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا از امتیاز تسلط دلار بر اقتصاد دنیا بهره می‌برد و کشورهای دنیا از این واحد پول به‌عنوان پولی استاندارد و معیاری برای سامان‌دادن به معاملات خارجی‌شان استفاده می کنند.

*آیا گسترش رمز ارزها می تواند تهدیدی بر سیستم تجاری دلار محور باشد که آمریکا سود از آن می برد؟
در پاسخ به سوال قبل توضیح دادم که امریکا از تقویت ارز دیجیتال واهمه دارد و در جهت تقویت دلار می کوشد. اما با توجه به علمکرد اقتصادی امریکا و کاهش ارزش دلار و همچنین تقویت ارز دیجیتال توسط چین در آینده ای نزدیک امریکا چاره ای جز پذیرش پول دیجیتال نداشته و باید با آن کنار بیاید.

کد خبر: ۹۴٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha