۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
کاهش ۱۵ درصدی کیفیت خودروها| خودروسازان از قطعه سازان خارجی تسمه خریداری می‌کنند
تولید کننده تسمه در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

کاهش ۱۵ درصدی کیفیت خودروها| خودروسازان از قطعه سازان خارجی تسمه خریداری می‌کنند

صمدی، تولید کننده تسمه خودرو به بازار گفت: خودروسازان بزرگ کشور اقدام به واردات و خرید تسمه‌های چینی می‌کنند و با توجه به عدم همکاری با سورس‌های بزرگ دنیا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کیفیت را شاهد هستیم.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان به دلیل عدم مدیریت اصولی در بخش تولید و هزینه‌ها، همواره با زیان‌های انباشته مواجه بودند که برای تامین آن دست به افزایش قیمت محصول می‌زنند. موضوعی که نه تنها به دلیل عدم افزایش کیفیت اجحاف در حق مشتریان است، بلکه به زنجیره تامین و برخی از قطعه سازان نیز سیاست‌های سلیقه‌ای خود را تحمیل می‌کنند. علیرغم این که تولید کنندگان تلاش می‌کنند محصولات با کیفیت را عرضه کنند، اما محدودیت منابع مالی که از سوی خودروسازان تحمیل می‌شود، منجر به تقلیل کیفیت‌ها خواهد شد.
در این میان شاهد هستیم که برخی از قطعات تولید داخل نه تنها در بازار آزاد بلکه در خودروسازی‌ها هم اقبال چندانی ندارد، تسمه‌های تولید داخل یکی از این موضوعات هستند. تسمه به عنوان انتقال دهنده قدرت در موتور خودرو اهمیت به ویژه‌ای دارد که متاسفانه برخی از افراد سودجو به این مساله دقت کافی نداشته و با انتخاب محصول بی کیفیت زمینه لازم جهت خرابی خودرو و نارضایتی مشتریان را فراهم می‌کنند. با این بهانه به سراغ محمود رضا صمدی مدیرعامل یک واحد تولیدی انواع تسمه خودرو رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

* به عنوان تولید کننده تسمه‌های خودرو با چه چالش‌هایی در سال جدید مواجه هستید و آیا توان تامین نیاز کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی برای این قطعه وجود دارد؟
دو چالش اصلی تولیدکنندگان قطعات را همواره در تولید با مشکل مواجه می‌کند که ما از این موضوع مستثنی نیستیم، نخست اینکه مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان پرداخت نمی‌شود. دوم اینکه، برای تامین مواد اولیه همواره با سختی به دلیل عدم نقدینگی کافی مواجه هستیم. با اینکه در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها قرار داریم، اما هیچ حمایتی از تولید داخل وجود ندارد. همچنان می‌بینیم که خودروسازان بزرگ کشور نیز اقدام به واردات و خرید تسمه‌های چینی می‌کنند.

مشکلی در تامین مواد اولیه از منابع نداریم بلکه مشکل اصلی تامین منابع ریالی جهت تولید است. پرداخت مطالبات ما از ایران‌خودرو و سایپا به دلایلی قفل شده است، تامین کننده مواداولیه نیز اعلام می‌کند به صورت نقدی فروش داریم، از سوی نبود نقدینگی سبب افت تیراژ تولید و کاهش نیرو انسانی می‌شود

* باتوجه به اینکه برای تولید تسمه نیاز به مواد پلیمری برای تولید دارد، ارتباط شما با صنایع مادر جهت تامین مواد چگونه است؟
مشکلی در تامین مواد اولیه از منابع نداریم بلکه مشکل اصلی تامین منابع ریالی جهت تولید است. پرداخت مطالبات ما از ایران‌ خودرو و سایپا به دلایلی قفل شده است، تامین کننده مواد اولیه نیز اعلام می‌کند به صورت نقدی فروش داریم، از سویی نبود نقدینگی سبب افت تیراژ تولید و کاهش نیروی انسانی می‌شود.

* به پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان اشاره کردید، آیا این موضوع صحت دارد که در پرداخت مطالبات برای برخی از قطعه سازان خاص نسبت به سایر زنجیره تامین تفاوت وجود دارد؟ حجم مطالبات شما از خودروسازان چقدر است؟
اگر پاسخ دهم که اینگونه نیست، واقعیت ندارد. زیرا برخی از خودروسازان به دلیل شرایط و نفوذ برخی از قطعه‌سازان مطالبات آن‌ها را زودتر پرداخت می‌کنند. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان مطالبه داریم.

می‌توانیم قطعه‌ای تولید کنیم که استانداردهای اروپایی و آمریکایی داشته باشد، اما قیمت آن معادل محصول چینی باشد. قطعه چینی را در بازار شاهد هستیم که پنج ساعت نیز روی موتور خودرو نمی‌تواند کار کند و متاسفانه در این میان نیز مصرف کننده نهایی دچار تضرر می‌شود

* در بازار شاهد هستیم که تسمه‌ها با تعدد برند با کیفیت‌های نازل در بازار وجود دارد، این درحالی هست که تولید این قطعه در داخل کشور انجام می‌شود اما در بازار جایگاه چندانی پیدا نکرده، دلیل چیست؟
در دنیا یک فرآیند کامل برای مراودات اقتصادی ایجاد شده، اما در کشور ما سعی داریم آن چرخه را خودمان بسازیم. به عنوان مثال برای یک قطعه قالبی را می‌خواستیم به چین ارسال کنیم، از آنجایی که این قطعه تامین کننده داخلی مشابه ما داشت بیش از ۹۰ درصد عوارض ورودی از ما دریافت کردند. اما در کشور، هر ماه وزارت صمت چهارنامه برای ما ارسال می‌کند که آیا این قطعه در کشور تولید می‌شود؟ ما پاسخ مثبت می‌دهیم. ولی در زمان مراجعه به بازار آزاد متوجه می‌شویم که تسمه‌های چینی با لوگوهای آمریکایی یا اروپایی وارد کشور می‌شود. اگر بخواهیم به عنوان تولیدکننده با محصولات وارداتی رقابت کنیم، باید کیفیت را کاهش دهیم. در این صورت نیز بازار پاسخ منفی به تولیدات ما می‌دهند. نمی‌توانیم قطعه‌ای تولید کنیم که استانداردهای اروپایی و آمریکایی داشته باشد، اما قیمت آن معادل محصول چینی باشد. قطعه چینی را در بازار شاهد هستیم که پنج ساعت نیز روی موتور خودرو نمی‌تواند کار کند. متاسفانه در این میان نیز مصرف کننده نهایی دچار تضرر می‌شود.

* چه راهکاری برای حل این موضوع پیشنهاد می‌دهید؟
خودروسازان بزرگ کشور اگر به تولید داخل احترام بگذارند و اقدام به خرید از واسطه‌گران نکنند، کمک قابل توجهی به موضوع مطرح شده خواهد کرد. حتی به خودروسازان پیشنهاد دادیم، هر قیمتی که دارید ما زیر آن قیمت را مشروط بر پرداخت مطالبات تامین می‌کنیم. شاهد هستیم که خودروسازان پیش پرداخت یا نقد همکاری می‌کنند که قطعه را برای آن‌ها تامین کنند.

* باتوجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، تسمه‌ها را امسال چه مقدار افزایش قیمت دادید؟
قطعه‌ای که در سال ۱۳۹۷ با نرخ ارز حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تولید و با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌کردیم، اکنون با نرخ ارز فعلی همان قطعه ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سود قطعه را در تیراژ انبوه آن می‌بینیم. همچنین باید اشاره کنم روی قطعه تسمه در قیاس با سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ درصد کاهش تولید داشتیم. زیرا در سال ۱۳۹۷ قیمت تولید داخل ارزان‌تر از محصولات وارداتی اصلی بود.

باتوجه به اینکه برخی از سورس‌های بزرگ دنیا برای تامین قطعات موتوری با صنعت خودرو داخل همکاری ندارند، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کیفیت را داشته است. هرچند در این میان نیز خودروسازان پیشرفتی داشته‌اند

* به عنوان یک تولید کننده در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کیفیت قطعات موتوری خودروها با توجه به شیوه رفتاری از خودروسازان چه مقدار کاهش پیدا کرده است؟
باتوجه به اینکه برخی از سورس‌های بزرگ دنیا برای تامین قطعات موتوری با صنعت خودرو داخل همکاری ندارند، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کیفیت را داشته است. هرچند در این میان نیز خودروسازان پیشرفتی داشته‌اند، به عنوان مثال سایپا برای خودرو شاهین سعی کردند برای کیفیت از قطعات خوب استفاده کند و در آینده ممکن هست از نظر کیفی بهتر از سایر خودروها باشد. اما این موضوع برای خودروهای پژو ۲۰۶ و سمند و پژو ۴۰۵ وجود ندارد.

کد خبر: ۹۴٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha