۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
نقدینگی در ایران قابلیت کاهش و تعدیل ندارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

نقدینگی در ایران قابلیت کاهش و تعدیل ندارد

شیریجیان، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی در اقتصاد ما قابلیت کاهش و تعدیل ندارد گفت: با اصلاح نظام مالیاتی می توان این حجم از نقدینگی را به بخش تولید هدایت کرد.

به گزارش بازار، محمد شیریجیان گفت: قبل از هرگونه اقدام برای کنترل و مدیریت نقدینگی ابتدا باید ریشه این نقدینگی افسارگسیخته و روزافزون را پیدا کرد.

وی یکی از دلایل افزایش بی رویه نقدینگی را در عملکرد نظام بانکی دانست و افزود: عملکرد نظام بانکی منجر به خلق یک نقدینگی درون زا و بدون نظارت در اقتصاد می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه وظیفه نظام بانکی، تأمین مالی بخش تولید و تأمین سرمایه در گردش بنگاه هاست گفت: در حال حاضر نظام بانکی ما بنگاه محور شده به این معنا که هم در عرصه اقتصادی و شرکت داری ورود کرده و هم اینکه دارایی های اعتباری خود را به دارایی های غیرمولد تبدیل کرده است.

شیریجیان افزود: در حقیقت بانکها از تورمی که در بازارهای غیرمولد مانند املاک و مستغلات و بازار ارز و سکه ایجاد شده منتفع می شوند و بخش زیادی از سود آن ها از محل تجدید ارزیابی همین دارایی های غیرمولد است.

وی با اذعان به مدیریت صوری منابع بانکی گفت: نظام مدیریت منابع در بانکها به شکل صوری اداره می شود به این معنا که بانکها سود سپرده ها را ۱۸ درصد می پردازند اما تسهیلات را با سود ۲۴ درصد ارائه می کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی، کسری بودجه دولت را هم دلیل دیگر افزایش حجم نقدینگی عنوان کرد و افزود: ساختار معیوب بودجه دولت یکی از دلایل اصلی افزایش نقدینگی و تورم است.

شیریجیان درمورد راهکارهای مهار این حجم از نقدینگی بالا در اقتصاد ایران اظهارکرد: نقدینگی در اقتصاد ما قابلیت کاهش و تعدیل ندارد اما می توان همین تهدید را به فرصت تبدیل کرد؛ مثلاً با اصلاح نظام مالیاتی می توان این حجم از نقدینگی را به بخش تولید هدایت کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: دولت جدید برای مدیریت نقدینگی موجود باید اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بیمه ای و نظام بانکی را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سپرده های بانکی تا پایان سال ۹۷ فقط متعلق به ۱۰ درصد مردم بوده گفت: از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی به واسطه بهره بانکی عملاً ۲۴۰ هزار میلیارد تومان آن فقط متعلق به ۱۰ درصد مردم است.

شیریجیان تأکید کرد: دولت سیزدهم باید حساب های شخصی را از تجاری تفکیک کند تا مبدأ و منشأ گردش مالی حسابها مشخص شود.

کد خبر: ۹۳٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha