۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
۲۰ اقامتگاه بوم گردی در خراسان جنوبی در حال احداث است
معاون گردشگری خراسان‌جنوبی:

۲۰ اقامتگاه بوم گردی در خراسان جنوبی در حال احداث است

بیرجند- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۲۰ اقامتگاه بوم گردی در حال آماده سازی و تجهیز است.

مرتضی عربی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اقامتگاه بوم گردی جایی است که انتقال حس ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم‌ها و فرهنگ های مختلف گردشگر را به سمت خود می‌کشاند وگردشگر بر مهمان نوازی و مهر ورزی ایرانی تکیه می‌کند.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه احداث می‌شود و ضمن تعامل با جامعه محلی زمینه حضور و اقامت گردشگران را با کیفیتی قابل قبول فراهم می‌کند.

عربی افزود: مقوله بوم‌گردی فراتر از یک اقامت در محیط طبیعی یا روستا است و  در واقع کلیه فعالیت‌ها و خدماتی که از طرف جامعه میزبان به گردشگران ارائه می‌شود.

بوم‌گردی فراتر از یک اقامت در محیط طبیعی یا روستا است
وی افزود: این موارد شامل اقامت، پذیرایی، گشت و گذار در طبیعت و بازدید جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، پوشش و ارائه لباس محلی و ارائه صنایع دستی و بازدید از کارگاه های تولیدی زنده خانگی، ارائه غذاهای محلی و دمنوش، استفاده از سفره آرایی و ظروف بومی، موسیقی سنتی و رقص محلی، قصه گویی و شعر خوانی و .... با تأکید بر حفظ محیط زیست و داشته‌های فرهنگی است.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به نقش مکمل و تقویت کننده اقتصادی اقامتگاه­های بوم­گردی، بویژه در مناطق روســــتایی سه اصل مهم در بوم‌گری همسو با اصول کلی توسعه پایدار شامل حفظ محیط زیست،توجه به جامعه بومی و توجه به گردشگر و فرهنگ او در فعالیت‌های بوم گردی مد نظر قرار می‌گیرد.

عربی گفت: بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی با آوازه میهمان نوازی ایرانی و همچنین مردم خراسان‌جنوبی در اقامتگاه‌های بوم گردی این واحدها را در مقابل هتلها و سایر تأسیسات اقامتی انتخاب می‌کنند تا با پرداخت هزینه کمتر از تنوع فرهنگی واقلیمی و خدمات گردشگری مناسب نیز استفاده کنند.

بوم گردی سازگار با محیط زیست و  مانع تخریب بافت فرهنگی
وی اظهارکرد: اقامتگاه بوم‌گردی به عنوان یک راهکار پایدار و در عین حال ساده و ارزان و برطرف کننده برخی از نیازهای اقامتی کشور کارکرد هایی از قبیل عدم نیاز به تصدی گری دولت و امکان اجرا توسط مردم بومی، جلوگیری از تخریب بافت‌های تاریخی و فرهنگی و حفظ معماری ایرانی – اسلامی، حفاظت از محیط زیست و میراث ملموس و نا ملموس ، حفظ آبادانی و توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها دارد.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی یادآورشد: در همین راستا و با عنایت به سیاست‌های کلان سازمان میراث فرهنگی در خصوص حمایت از توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی در استان خراسان جنوبی نیز تاکنون تعداد ۷۲ واحد اقامتگاه بوم گردی، مجوز فعالیت دریافت نموده و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان مشغول به فعالیت هستند.

عربی یادآور شد: تعداد ۲۰ واحد دیگر نیز توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان در دست آماده سازی و تجهیز است.

کد خبر: ۹۳٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha