۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
اثر تورم بر قیمت زالو؛ حکایت حشراتی که دلار تولید می‌کنند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اثر تورم بر قیمت زالو؛ حکایت حشراتی که دلار تولید می‌کنند

مشهد- درحالی‌که بسیاری از جوانان چشم‌انتظار دولت هستند تا کار و یا اشتغالی برای آن‌ها فراهم کند اما در مقابل افرادی هستند که آستین همت را بالا زده و با اقداماتی مانند پرورش زالو دلار پارو می‌کنند!

بازار؛ گروه استان‌ها:  در حال حاضر اشتغال به یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه تبدیل‌شده است اما در همین وادی مشکلات بیکاری برخی از افراد مانند خانم آسیه موسوی نه‌تنها توانسته برای خودش ایجاد اشتغال کند بلکه افزون بر ۵۰ زن سرپرست خانوار دیگر را نیز به کار مشغول کرده است.

این بانوی کارآفرین باوجود سه فرزند است اما توانسته در خارج از خانه نیز موفقیت‌های چشمگیری را کسب کند چنان‌که از وی در حال حاضر به‌عنوان کارآفرین برتر و هم‌چنین یکی از معین‌های اقتصادی در شهرستان تربت‌حیدریه  یاد می‌شود و حتی اقدام وی از طرف سازمان یونسکو نیز موردتقدیر قرارگرفته است.

این بانوی کارآفرین توانسته با پرورش زالو حتی محصولات خود را به کشورهای دیگری تولیدکننده زالو مانند فرانسه و آلمان صادر کند و لذا از این راه به اقتصاد خانواده و هم چنین کشورش کمک کند.

برای آشنایی با این شغل آسیه موسوی پرورش‌دهنده زالو به گفت‌وگو نشستیم تا با موانع پیش رو و مشکلاتی را که برای رسیدن به این جایگاه پشت سر گذاشته است آشنا شویم.

* کار پرورش زالو را از کجا آغاز کردید؟
زمینی داشتم که برای شروع کار در آن به روش فضای گلخانه‌ای روباز، صیفی‌جات می‌کاشتم  لذا این‌گونه شد که با فضای کشاورزی گلخانه‌ای آشنا شدم و درآمدزایی خوبی هم داشتم.

اثر تورم بر قیمت زالو؛ حکایت حشراتی که دلار تولید می‌کنند

از همین‌جا بود که کم‌کم با بحث پرورش زالو آشنا شدم و۷ سالی است که در این فضا به‌صورت علمی و جدی مشغول به کار و تولید آن هستم که ۴ سال پیش با کمیته امداد وارد گفت‌وگو شدم و کار را جدی‌تر شروع کردم .

* با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید؟
برای شروع ۲۰ میلیون تومان از کمیته امداد وام خوداشتغالی گرفتم و اولین پرورش زالو را در تربت حیدریه انجام دادم که در این راستا تعداد ۴ نفر هم با من همکاری می کردند و لذا بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

البته کمیته امداد به ازای به‌کارگیری هر نفربرای اشتغال‌زایی مبلغ  ۲۵ میلیون تومان تسهیلات می‌داد و این‌گونه کار را توسعه دادم.

* راز موفقیت شما چیست؟
چون من اولین طرح تلفیقی پرورش و تکثیر زالو برچسب دار را به کمیته امداد ارائه دادم و این طرح تلفیقی یا «آکواپونیک» یعنی تولیدهمزمان زالو و گیاهان آب مازاد درکل کشور برای نخستین بار به مرحله اجرا درآمد لذا بسیار موردتوجه قرارگرفت.

* این روش جدید یا همان «آکواپونیک» چیست؟
زالوها داخل استخر پرورش پیدا می‌کنند و آب آزاد وارد چرخه گل و گیاه  می‌شود یعنی بخشی از این آب برای کشت علوفه استفاده می شوکه علوفه انتخابی ما جو هست.

علی‌رغم آن‌که کشورهای دیگری تولیدکننده زالو هستند اما فرانسه و آلمان خریدار زالوی ایرانی است که می‌تواند ارزآوری خوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد

بخش دیگری از این آب مصرفی برای تولید توت‌فرنگی ارگانیک استفاده می‌شود و مجدد آب به دستگاه آب تصفیه کن برمی‌گردد و دوباره آب به حوضچه‌ها بازمی‌گردد.

* یعنی از آب مازاد برای کشت جو استفاده می‌کنید؟
بله. حدوددا ماهانه ۶۰ تن علوفه دامی تولید می‌شود که هر کیلو علوفه را حدود ۷ هزار تومان به فروش می‌رسانیم و این در حالی است که از یک کیلو جو حدود ۷ کیلو علوفه هر ده روز برداشت می‌شود و مشتریان ما دامداران هستند که به فکر توسعه آن نیز هستیم.

* خاصیت آبی که زالوها در آن پرورش پیدا می‌کنند چیست؟
ابتدا آب‌ها داخل حوضچه‌هاست زیرا زالوها هر سه روز یک‌بار پوست‌اندازی می‌کنند وهمان پوسته ۸۵ درصد پروتئین دارد و از طرفی زالوها برای آن‌که محیط امنی برای خودشان فراهم کنند، آمونیاک ترشح می‌کنند که برای رشد گیاهان بسیار کارایی دارد و این آب وارد چرخه تولید می‌شود و می توان میوه های کاملا ارگانیک تولید کرد.

* ظاهراً از درآمد آن راضی هستید؟
پرورش زالو چون درآمدزایی و اشتغال خوبی را رقم می زند لذا این موضوع موجب موفقیت من شده تا آن جا که به‌عنوان راهبر شغلی نیز انتخاب شدم.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟
در این طرح ۱۴ زن سرپرست خانوار با من همکاری دارند که به‌زودی در افتتاح فاز دوم کارخانه که داخل شهرک صنعتی تربت‌حیدریه است نیز در نیمه سال جاری ۳۵ بانوی دیگر به مجموعه ما افزوده خواهند شد.

برای ارتقاء کار و تشویق و ترغیب بانوان سرپرستی که با من مشغول به کار هستند آن‌ها نیز جزء آن سهامداران این طرح قرار داده‌شده‌اند که حداقل میزان درآمد ماهانه هر نفر ۲ میلیون و پانصد هزار تومان است .

* زالوها را از کجا خریداری می‌کنید؟
زالوها از شالی‌کاران شمال خریداری می‌کنیم که قیمت تمام‌شده آن را بر اساس سایز آن بین هزارتا ۳ هزار تومان است.

* آیا تورم بر روی قیمت زالوها هم تأثیر داشته است؟
مواد اولیه ما که همان زالوست از محیط طبیعت و ایران تهیه می‌شود که تأثیر کمی تورم و کرونا بر روی آن گذاشته است. البته قبلاً زالو مولد ۷ هزار تومان بود اما در حال حاضر پیش مولد ۱۵ هزار تومان برای خرید آن باید بپذیریم.

* پرورش زالو تخصص خاصی لازم دارد؟
متأسفانه زالو تلفات دارد و باید فرد پرورش‌دهنده، تخصص لازم را در بحث پرورش داشته باشد که خوشبختانه در این بحث به این مهم دست‌یافته‌ایم که کمترین آمار تلفات را در پرورش زالو داشته باشیم.

ما کار را زیر نظر دکتر داروساز و دامپزشک انجام می‌دهیم.

اثر تورم بر قیمت زالو؛ حکایت حشراتی که دلار تولید می‌کنند

* چقدر زالو در سال تولید می‌کنید؟
ما سالانه مجوز تولید ۹۰۰ هزار قطعه زالو را داریم که البته زالوهای نا دارای شناسنامه بوده و مانند یک دارو، دارای تاریخ تولید و انقضاء ، موارد مصرف ، موارد منع مصرف نیز هستند.

درواقع کاملاً مشخص‌شده است که زالوها آنزیم‌های موردنظر را دارد و هر زالویی برای چه بیماری دارای کارایی لازم را دارد؟ درواقع ما تنها کارخانه‌ای در ایران هستیم که می‌توانیم زالوهایمان را به داروخانه‌ها ،مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ارائه بدهیم.

* برای فروش زالوها مشکلی ندارید؟
خوشبختانه برای بازار فروش با مشکل مواجه نیستیم زیرا ما اولین و تنها تولیدکننده هستیم اما بحث صادرات به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای عربی را در برنامه داریم و این در حالی است که علی‌رغم آن‌که کشورهای دیگری تولیدکننده زالو هستند اما فرانسه و آلمان خریدار زالوی ایرانی است که می‌تواند ارزآوری خوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد .

خوشبختانه پیشنهادهای خوبی برای قراردادهای پیش‌فروش سه‌ساله نیز داریم.

* مهم‌ترین کاربرد زالوها چیست؟
مهم‌ترین کارایی درمانی زالوها برای گرفتگی رگ‌ها، واریس، سکته‌ها، دردهای مفاصل، سردردهای میگرنی، پادرد و  کمردرد است .

* آیا مصرف و یا فراورده دیگری هم این کار دارد؟
در بخش فرآوری نیز در تولید روغن، کرم و صابون، شامپو نیز مشغول کار هستیم که در مرحله گرفتن اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو هستیم .

* و اما مشکلات سد راه شما؟
من هم مانند بسیاری دیگر از تولیدکننده‌ها با مشکل نقدینگی و مصوبه‌هایی که برای مجوز تولید و صادرات باید اخذ کنیم درگیر هستم چون این مجوزها بسیار زمان‌بر است و دوندگی فراوان می‌خواهد.

کد خبر: ۹۳٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha