۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سموم وارداتی تا ۲۰ درصد گرانتر از سموم داخلی است
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی در گفتگو با بازار:

سموم وارداتی تا ۲۰ درصد گرانتر از سموم داخلی است

گیل آبادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: اینکه گفته می شود قیمت سموم داخلی با سموم وارداتی تفاوت ندارد کذب است چرا که قیمت سموم وارداتی تا ۲۰ درصد گرانتر از سموم داخلی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که قیمت انواع سموم و آفت کش های در طول سال گذشته افزایش چند باره ای داشت و همین امر موجب امتناع بسیاری از کشاورزان در استفاده از این محصولات شد و در برخی مناطق نیز کشاورزان رو به کشت محصولات جایگزین دیم آوردند تا مجبور به پرداخت چنین هزینه ای نشوند، وارد کنندگان سموم کشاورزی معتقدند سموم داخلی نه تنها کیفیت لازم را ندارد بلکه از نظر قیمتی نیز تفاوت چندانی با محصولات وارداتی ندارد. با این وجود تولیدکنندگان داخلی این ادعا را کذب می دانند به طوری که «مسعود گیل آبادی» رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با تاکید بر اینکه قیمت سموم و آفت کش های شیمیایی در طی یک سال گذشته ۵ تا ۶ برابر افزایش یافت به «بازار» گفت: اگرچه قیمت سموم از سوی اتحادیه مربوطه کارشناسی می شود اما قیمت ها ثابت نیست چون ارز نیمایی در طول خرید تکنیکال برای خریداران مختلف متفاوت می شود.

هر شرکت تولیدکننده ای قیمت مخصوص خود را دارد
گیل آبادی افزود: تفاوت قیمت ارز نیمایی باعث می شود هر شرکتی قیمت مخصوص خودش را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود قیمت سموم و آفت کش‌ های داخلی و وارداتی قطعا با هم تفاوت دارد. به طوری که سموم کشاورزی وارداتی تا ۲۰ درصد گرانتر از سموم داخلی است.

اگرچه قیمت ها مصوب نیست و عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می کند اما قیمت مصرف کننده با قیمت درب کارخانه ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاوت دارد

قیمت درب کارخانه سموم با قیمت مصرف کننده ۱۰ تا ۱۵ درصد تفاوت دارد
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در خصوص قیمت مصوب سموم کشاورزی نیز می گوید: زمانی که ارز ترجیحی و دولتی بود قیمت مصوب داشتیم که باز هم قیمت ها از سوی انجمن کارشناسی می شد و پس از ارسال به سازمان حمایت روی  سامانه ۱۲۴ بارگذاری می شد.

وی ادامه داد: با ان وجود الان چون ارز نیمایی است لذا قیمت مصوب نیست و در حقیقت عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می کند.

گیل آبادی گفت: چون قیمت ها بسیار بالا رفته کشاورز راغب به استفاده نیست بنابراین میزان مصرف سموم و آفت کش ها پایین آمده است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید سال گذشته همین ایام چون هنوز ارز رسمی بود و ارز ترجیحی را هم هنوز اعلام نکرده بودند برخی سموم تا ۶ برابر افزایش داشته است به عبارت دیگر ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داشته ایم.

گیل آبادی در خصوص میزان تفاوت قیمت درب کارخانه در مقایسه با قیمت مصرف کننده نیز گفت: قیمت مصرف کننده با قیمت درب کارخانه ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاوت دارد.

کد خبر: ۹۳٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha