۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
تداوم روند افزایشی قیمت فلزات در بازار جهانی
روند افزایش قیمت فلزات تا کجا ادامه پیدا می کند؟

تداوم روند افزایشی قیمت فلزات در بازار جهانی

در پنجمین ماه سال جاری قیمت فلزات اساسی در دنیا رشد کرد. رشد تقاضا در کنار عدم سرمایه گذاری در رشد تولید معادل عامل اصلی این روند افزایشی قیمت بود.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته های اخیر قیمت کالاهای اساسی فلزی در دنیا رشد کرده است و شمار زیادی از فلزات با بالاترین قیمت طی سه ماه اخیر مبادله می شوند. البته این رشد با نوساناتی هم همراه بود ولی برایند روند تغییرات قیمت حکایت از روند افزایشی دارد.

وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود با اشاره به این وضعیت در بازار فلزات نوشت: «با وجود اینکه قیمت فلزات و کالاهای اساسی در دنیا افزایش یافته است ولی معادن بزرگ و شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری در صنایع معدنی اقدام به اجرای پروژه های تازه یا سرمایه گذاری جدید برای افزایش تولید نکرده اند. این سیاست سبب می شود تا در ماه های آتی که تقاضا در دنیا رشد کند، عرضه همسو با تقاضا رشد نکند و در نهایت قیمت انها همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.»

 وال استریت ژورنال تاکید کرد روند رشد قیمت فلزاتی که در ساخت تجهیزات و زیر ساختهای مورد نیاز برای اقتصاد کم کربن با تکنولوژی های مرتبط با آن استفاده می شود، بیش از دیگر فلزات خواهد بود.

از جمله این فلزات می توان به مس، کبالت یا به تعبیر صحیح تری فلزات مورد استفاده در دنیای تکنولوژی اشاره کرد که در ماه های آتی ما با کسری عرضه در آنها روبرو خواهیم بود. این فلزات برای ساخت باتری های خودروهای الکتریکی، توربین های بادی و بخش های مختلف خودروهای الکتریکی استفاده می شوند ولی سرمایه گذاری کافی برای تامین بیشتر آنها متناسب با نیاز بازار انجام نشده است.

به عنوان مثال طی یک سال گذشته قیمت مس در بازار جهانی دو برابر شد و اواسط  ماه جاری میلادی به ۱۰ هزار و ۷۶۲ دلار به ازای هر تن رسید. این فلز که در صنعت تولید برق و ساختمان کاربرد زیادی دارد، در ماه های آتی هم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. وال استریت ژورنال پیش بینی کرد روند افزایش قیمت فلزات تا انتهای امسال ادامه خواهد داشت.

 این رسانه امریکایی تاکید کرد برای اینکه عرضه فلزات دردنیا متناسب با میزان تقاضا باشد، باید به طور مداوم در پروژه های استخراج از معادن و تولید فلزات اساسی سرمایه گذاری شود و هر زمانی که توقفی در این روند ایجاد شود، بازار با اختلال روبرو خواهد شد. در سال جاری سرمایه گذاری در معادن  دنیا ۶ درصد و سرمایه گذاری در معادن مس ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر بود و باید منتظر شرایط سختی در بازارهای فلزی بود.

رشد قیمت فلزات در ماه قبل
رشد قیمت انواع فلزات در بازارهای جهانی در پنجمین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. برخی دلیل این رشد را تاثیر تزریق های کلان به اقتصاد دنیا در جریان همه گیری و رشد تورم در نتیجه افزایش نقدینگی می دانند و برخی دیگر رشد تقاضا در کشورهای صنعتی را عامل افزایش قیمتها می دانند زیرا رشد تقاضا در شرایطی اتفاق افتاده است که کشورهای در حال توسعه همچنان درگیر کرونا هستند و  عرضه فلزات در این کشورها افزایش پیدا نکرده  است.

طبق گزارش ماهانه بانک جهانی در ماه می امسال متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در دنیا برابر با ۲۴۳۴ دلار بود در حالیکه در ماه آوریل هر تن آلومینیوم قیمتی برابر با ۲۳۱۹ دلار داشت.

متوسط قیمت هر تن مس در ماه می برابر با ۱۰ هزار و ۱۶۲ دلار و متوسط قیمت هر تن سنگ اهن برابر با ۲۰۷.۷ دلار بود. در این ماه هر تن سرب با قیمت ۲۱۸۲ دلار و هر تن نیکل با قیمت ۱۷هزار و ۵۷۷ دلار به فروش رسید این در حالیست که متوسط قیمت هر تن مس در ماه آوریل امسال برابر با ۹ هزار و ۳۲۵ دلار بود و هر تن سرب با قیمت ۲ هزارو ۱۲ دلار به فروش رسیده بود.

رکورد شکنی قیمت مس در بازار
بر طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی متوسط قیمت هر تن الومینیوم در فصل اول امسال برابر با ۲۰۹۱ دلار بود و هر تن مس در این بازه زمانی قیمتی برابر با ۸ هزار و ۴۷۷ دلار داشت.

قیمت هر تن سنگ اهن  ۱۶۷.۲ دلار و هر تن سرب در فصل اول امسال برابر با ۲ هزار و ۱۴ دلار بود.بررسی گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد هر تن مس در سال ۲۰۱۸ قیمتی برابر با ۶ هزار و ۵۳۰ دلار داشت و در سال ۲۰۲۰ هر تن از این فلز پر مصرف صنعتی با قیمت ۶ هزار و ۱۷۴ دلار به فروش رسید.

در فصل اول سال ۲۰۲۰ که دنیا درگیر بحران کرونا بود قیمت مس در دنیا  به شدت سقوط کرد و با قیمت ۵ هز ار و ۶۳۴ دلار به فروش رسید.سنگ اهن که در سالهای اخیر با رشد سریع قیمت روبرو شده است و رشد قیمت ان تاثیر زیادی روی رشد قیمت فولاد در دنیا داشت، در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۶۹.۸ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۱۹ هر تن سنگ اهن قیمتی برابر با ۹۳.۸ دلار به فروش رسید. هر تن سنگ اهن در سال ۲۰۲۰ قیمتی معادل ۱۰۸.۹ دلار داشت و در ماه می امسال به ۲۰۷.۷ دلار رسید.

 مطالعه آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد از سال ۲۰۱۸ تا کنون روند افزایش قیمت فلزات اساسی در دنیا ادامه دارد ولی سرعت افزایش قیمتها در پنج ماه اول امسال  افزایش چشمگیری داشته است.

کد خبر: ۹۳٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha