۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

زنجان- قطعی برق این روزها در استان زنجان در حالی ۷۰۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی استان زنجان را دچار چالش جدی کرده است که وجود مشترکین پرمصرف و ماینرها بهانه ای برای تشدید این وضعیت شده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: طی چند سال اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی در سطح کشور و به تبع در استان زنجان بودیم که در این میان امسال با کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان شاهد اعلام خاموشی‌ها در استان از اول خرداد ماه بودیم که به تبع نارضایتی‌ها و مشکلاتی را هم در صنایع و صنوف مختلف ایجاد کرده است.

طبق جداول اعلام‌شده در استان زنجان هر منطقه حداکثر دو ساعت شاهد قطعی برق در روز خواهد بود که در این میان این قطعی برق طی روزهای اول به خوبی اطلاع رسانی نشد و نگرانی از آسیب دیدن احتمالی وسایل برقی منزل برای مشترکین برق در استان ایجاد کرده ولی در حال حاضر اطلاع رسانی از درگاه‌های مختلف بهتر شده است.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

همچنین قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی را دچار مشکل می‌کند که در این میان می‌طلبد مدیریت مصرف برق در استان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد قطعی برق در صنایع استان نباشیم.

کارگاه‌هایی به شکل غیرمجاز نسبت به زراعت بیت کوین اقدام کردند که در یک سال اخیر فعالیت این کارگاه‌ها در استان زیاد شده و این هم باعث افت انرژی برق شده است چرا که برق بسیاری مصرف می‌کنند.

مصرف برق در زنجان ۲۳ درصد افزایش یافته است
مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به خاموشی‌های اعمال شده برق در استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و افزایش دمای هوا مصرف انرژی باید در استان به خوبی مدیریت شود.

علیرضا علیزاده با بیان اینکه خاموشی‌های برق در استان روزانه اطلاع رسانی می‌شود، ابراز داشت: شهروندان زنجانی می‌توانند خاموشی و برنامه‌ها را در سایت شرکت توزیع برق، اپلیکیشن برق من و شماره ۱۲۱ که اطلاع رسانی می‌شود مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ششمین اقدام فراگیر با محوریت «عبور از پیک بار تابستان» در استان زنجان انجام شد و این مانور در قالب ۴۲ اکیپ عملیاتی در چهار بخش جمع آوری رمز ارزهای غیر مجاز، تست و کنترل آماده به کاری مولدهای اضطراری مراکز حساس، اصلاح و تعدیل روشنایی معابر و گسترش بهره مندی از سامانه موبایلی برق اجرا شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با بیان اینکه کاهش توان مصرفی روشنایی معابر، کاهش پیک، کاهش بار مصرفی شبکه و هم چنین افزایش هماهنگی بین اکیپ‌های عملیاتی از اهداف اجرای این مانور است، افزود: در صورت افزایش مصرف برق خاموشی در استان اعمال می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه مصرف برق استان زنجان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است، گفت: از تمام مشترکان برق استان درخواست می‌شود با صرفه جویی مصرف برق در ساعات پیک بار امسال از ساعت ۱۲ الی ۱۸ یاریگر صنعت برق باشند تا دیگر مجبور به قطعی برق در بخش‌های خانگی و صنعتی نباشیم و در این میان ۱۰ درصد از این میزان افزایش مصرف برق مربوط به ماینرها است.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

۳۲ درصد مشترکان برق در زنجان کم مصرف هستند
وی با بیان اینکه در استان زنجان از ۳۷۰ هزار مشترک خانگی حدود ۱۱۰ هزار مشترک شهری و روستایی معادل ۳۱ درصد جزو مشترکان کم مصرف هستند، ادامه داد: مشترکان خوش مصرف استان ۶۹ درصد و مشترکان پر مصرف برق در استان هشت درصد هستند.

تفاهم نامه‌ای با یک هزار واحد تولیدی و صنعتی استان انجام گرفته تا این واحدها دچار خاموشی اضطراری نشوند و از مزایای تفاهم نامه و پاداش استفاده کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با بیان اینکه بخش صنعت بیشترین مصرف برق در استان را دارد، گفت: تفاهم نامه‌ای با یک هزار واحد تولیدی و صنعتی استان انجام گرفته تا این واحدها دچار خاموشی اضطراری نشوند و از مزایای تفاهم نامه و پاداش استفاده کنند و در سال گذشته هم واحدهای تولیدی و صنعتی همکاری خوبی داشتند و پاداش دریافت کردند.

علیزاده با بیان اینکه اگر میزان مصرف برق استان زنجان کمتر از سقف سهمیه تعیین شده باشد شاهد خاموشی‌های بی برنامه در استان نخواهیم بود، گفت: اجرای طرح برق امید فرصت مناسبی برای مشترکان خانگی است و دولت به منظور مدیریت مصرف مشترکان خانگی این طرح را اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه بنا به اعلام شرکت توانیر به دلیل افزایش دما و به تبع آن افزایش مصرف برق در تمام بخش‌های مصرف و همچنین کاهش نزولات آسمانی و کم شدن میزان تولید نیروگاه‌های برق-آبی کشور، خاموشی‌های پراکنده در استان اعمال می‌شود، گفت: مدیریت مصرف برق در سطح کشور به صورت سراسری از مرکز کنترل برق کشور اعلام می‌شود.

استخراج غیر مجاز رمز ارز پایمال کردن حقوق آحاد مردم است
مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان ابراز داشت: در راستای پایداری شبکه بنا به دستور مرکز کنترل در برخی از نقاط شهر و روستا خاموشی‌های احتمالی و موردی به مدت ۱۵۰ دقیقه اعمال می‌شود.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

علیزاده از شناسایی سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ماینر در استان زنجان خبر داد و گفت: در شهرستان‌های زنجان و ابهر بیشترین دستگاه ماینر کشف شده است و در این میان استخراج غیر مجاز رمز ارز پایمال کردن حقوق آحاد مردم است و با آن دسته از افراد که به صورت غیر قانونی اقدام به استخراج رمز ارزها کنند به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: در صورت کشف فعالیت غیر قانونی استخراج رمز ارزها، جریان برق مشترک مربوطه قطع و علاوه بر معرفی افراد خاطی به مراجع قضائی نیز هزینه برق مصرفی با تعرفه رمز ارز و خسارت وارده به شبکه برق نیز از متخلفان دریافت می‌شود و برخورد با مرکزهای غیر مجاز از ابتدا با جدیت دنبال شده و از مردم هم درخواست شده در صورت اطلاع این نوع مراکز را معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با بیان اینکه تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها با تعرفه برق صادراتی (بدون یارانه) انجام می‌شود و این امر به یکی از دو طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید توسط متقاضی میسر است، ادامه داد: تاکنون ۳۳۰ مگاوات انشعاب برق از سوی وزارت نیرو برای استخراج رمز ارزها به صورت قانونی به مراکز مجوز دار فروخته شده است که از این میزان حدود ۲۰۰ مگاوات مشغول به فعالیت هستند و از شبکه سراسری برای تأمین برق استفاده می‌کنند.

علیزاده افزود: از مردم استان زنجان درخواست می‌شود در صورت شناسایی فعالیت استخراج کنندگان رمز ارزهای غیرمجاز آن را به شماره ۱۵۲۱ اطلاع دهند و استفاده از دستگاه‌های ماینر به منظور استخراج و تولید ارز دیجیتال مستلزم اخذ مجوزهای قانونی از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره برق است.

میزان تلفات در زنجان هفت درصد بوده و نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد

علیزاده با بیان اینکه الگوی مصرف تعریف شده که در صورت فرسوده بودن شبکه میزان مصرف افزایش می‌یابد، گفت: در زنجان میزان تلفات هفت درصد بوده و نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد.

وی با بیان اینکه همه تجهیزاتی که توسط مردم خریداری می‌شود باید دارای برچسب انرژی باشد که برخی مردم بدون توجه به این موضوع وسایل بدون استاندارد برقی را خریداری می‌کنند، ابراز داشت: تمام افزایش برق برای بیت کوئین نیست و بیت کوئین یک عامل تأثیرگذار است و مصرف برق در بخش خانگی و صنعتی در حال افزایش است.

مدیرعامل شرکت توزیع زنجان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در استان زنجان باید ۵۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشند و بانک‌ها و اداراتی که همکاری نمی‌کنند برق آنها قطع می‌شود و طی هفته جاری هشت دستگاه دولتی و پنج بانک برق شأن قطع شد.

علیزاده با بیان اینکه جاده‌ها و معابر اصلی ۵۰ درصد تعدیل روشنایی شدند و از امروز نیز به نماهای ساختمان‌ها اخطار داده می‌شود تا در صورت عدم رعایت چراغ‌های عمومی آن ساختمان‌ها خاموش می‌شوند، ادامه داد: شهروندان مصرف برق را حق الناس بدانند تا همه از نعمت برق بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان سال گذشته در بخش صنعت بیش از ۲۷ میلیارد ریال در مصرف برق به واحدهای صنعتی استان پاداش پرداخت شد، افزود: شرکت توزیع برق زنجان زیرساخت‌های شبکه‌های توزیع و ظرفیت دو برابری پست‌های توزیع برق را دارد و با توجه به داشتن چنین پتانسیل‌هایی در شرکت توزیع برق استان مشکل خاصی در تأمین برق پایدار و مطمئن واحدهای تولیدی و صنعتی در استان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با بیان اینکه کشاورزی در استان زنجان یکی از صنایع اصلی و مادر است، گفت: بیش از هفت هزار چاه آب کشاورزی و صنعتی در استان برق‌دار شدند و در این میان صنعت برق زیربنای پیشرفت‌های مختلف است و بیش از ۷۰ درصد از برق استان در دو زمینه زیربنایی صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.

قطعی برق از کانال‌های مختلف به شهروندان زنجانی اطلاع رسانی شود
استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از انرژی برق استان زنجان در بخش صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در این استان ۱۷ مشترک صنعتی بزرگ و ۹ شهرک صنعتی با ظرفیت حدود ۹۴۵ مگاوات مشغول فعالیت است.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه طرح برق امید کمک حال اقشار نیازمند است، ادامه داد: هدف اصلی طرح برق امید ایجاد فرهنگ صحیح مصرف و مدیریت مصرف برق در فصل‌های گرم و سرد سال است.

وی بر لزوم مدیریت مصرف برق در استان زنجان تاکید کرد و گفت: شهروندان مصرف بهینه برق را مد نظر قرار دهند.

استاندار زنجان با بیان اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما در استان قطعی برق در استان اعمال می‌شود، گفت: در این خصوص باید شرکت توزیع برق اطلاع رسانی لازم را از کانال‌های مختلف را مد نظر قرار دهد.

حقیقی بر لزوم همکاری گسترده مشترکین برق در بخش‌های مختلف در استان تاکید کرد و ابراز داشت: شهروندان زنجانی مصرف برق را مدیریت کنند تا شاهد فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در استان باشیم.

سهم میزان صرفه جویی برق استان زنجان عدد قابل توجهی است
‌معاون امور هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان اینکه امسال شاهد کاهش نزولات آسمانی در استان زنجان هستیم، گفت: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و مواجهه نیروگاههای برق و آبی با آن باید مدیریت مصرق برق در استان به جد مورد توجه قرار گیرد و در تابستان سال جاری در حد ممکن نباید واحدهای تولیدی و صنعتی خاموشی برق در استان داشته باشند.

محمدرضا آبی پور با بیان اینکه اگر قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی در استان زنجان در برنامه است باید با اطلاع قبلی باشد، ابراز داشت: قطع برق بدون اطلاع قبلی واحدهای تولیدی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و نباید این قطعی برق آسیبی به ماشین آلات و تجهیزات تولیدی واحدها بزند.

وی با بیان اینکه باید شرکت توزیع برق استان طی ۲۴ ساعت قبل میزان صرفه جویی را از مرکز استعلام کند تا براساس آن امکان برنامه ریزی برای صنایع و واحدهای تولید فراهم شود، ادامه داد: سهم میزان صرفه جویی برق استان زنجان عدد قابل توجهی است و در این زمینه باید مدیریت لازم مد نظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه استان زنجان ۳۴۳ هزار مشترک خانگی دارد، افزود: از این تعداد ۳۲ درصد با ۱۱۰ هزار مشترک جزو مشترکان کم مصرف استان هستند و باید تعداد مشترکین کم مصرف در استان به عدد قابل توجهی برسد.

ماینرهای مجاز مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق را دارند و با ماینرهای غیرمجاز هم برخورد قانونی انجام می‌شود

افشین آشوری در گفتگو با خبرنگار بازار به سهم استخراج رمز ارز در خاموشی‌ها اشاره کرد و گفت: این مشکلات ناشی از کاهش تولید نیروگاه‌هاست و ربطی به مصرف ماینرها ندارد و فرسودگی تجهیزات شبکه برق از عوامل مؤثر در خاموشی‌ها است.

وی با بیان اینکه ماینرهای مجاز مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق را دارند، اظهار کرد: با ماینرهای غیرمجاز هم برخورد قانونی انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان با بیان اینکه حجم مصرف ماینرهای غیرمجاز هم آنقدر نیست که سبب قطعی برق شود، گفت: غیرمجازها حداکثر ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و نمی‌توان کمبود برق را به مصرف ماینرها ربط داد.

آشوری تاکید کرد: حتی ماینرهایی که مجوز استفاده از ۳۰۰ مگاوات برق را هم دریافت کردند این میزان مصرف برق ندارند.

زنجان از استان‌های پیشروی کشور در صنعت استخراج رمز ارز است و در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۸۵ مورد جواز تأسیس استخراج رمز ارز در استان زنجان صادر شده است، ابراز داشت: با این حال تعداد واحدهای فعال در این حوزه به ۱۰ مورد هم نمی‌رسد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان با بیان اینکه زنجان از استان‌های پیشروی کشور در صنعت استخراج رمز ارز است، گفت: در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود.

آشوری با بیان اینکه به دلیل فرسودگی صنعت برق از ۲۶ تا ۳۰ درصد در فرآیند تولید تلفات نیرو رخ می‌دهد، تصریح کرد: طبق قانون برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود سالانه پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در کشور افزوده شود ولی در این خصوص کوتاهی شده است.

وی گفت: تأمین برق مورد نیاز صنعت استخراج رمز ارز را می‌توان از طریق اختصاص گاز و تولید برق از گاز انجام داد.

عضو کمیسیون بلاکچین ورمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه چهار درصد استخراج کنندگان رمز ارز در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: در کشور ما تعرفه‌های مرتبط با این صنعت نسبت به صنایع دیگر چند برابر است و در برخی کشورهای توسعه یافته حمایت‌های قابل توجهی در این خصوص وجود دارد.

آشوری به صنعت استخراج رمز ارز در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی این صنعت مظلوم واقع شده و متأسفانه رسانه‌های معاند بر روی این موضوع تمرکز زیادی دارند و آن را برجسته می‌کنند ولی با توجه به گفته مسئولان مصرف صنعت استخراج رمز ارز در کشور به ۶۰۰ مگاوات هم نمی‌رسد.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

وی با بیان اینکه وضعیت شبکه برق استان زنجان مطلوب است، افزود: میزان تلفات نیز در مقایسه با کشور بسیار پایین است.

بیشترین افزایش مصرف برق در استان زنجان مربوط به بخش صنعت است
‌مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مصرف انرژی در حوزه شرکت برق منطقه‌ای زنجان در اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است، گفت: در استان زنجان شهرستان ماهنشان و در بین شهرستان‌های استان قزوین هم شهرستان قزوین بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص دادند.

بیشترین افزایش مصرف برق در استان زنجان مربوط به بخش صنعت است و علت این امر هم افزایش تولید صنایع و برق دار شدن صنایع بوده است

علی خلجی با بیان اینکه بیشترین افزایش مصرف برق در استان زنجان مربوط به بخش صنعت است، ادامه داد: علت این امر هم افزایش تولید صنایع و برق دار شدن صنایع بوده است.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت بسیار سختی را به لحاظ تأمین انرژی برق در استان زنجان پیش رو داریم، ابراز داشت: نیازمند مدیریت بار بیشتری هستیم و در این میان مدیریت تأمین بار از اولویت‌های مهم شرکت برق منطقه‌ای در سالجاری است و ضریب بار شرکت برق منطقه‌ای بسیار بالا است.

۷۰۰ واحد کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی استان زنجان برای قطعی برق نیاز به یک برنامه مشخص دارند
‌محسن حمیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش صنعت مشکلات ناشی از فشار بر شبکه برق را درک و با تعامل سعی داشته تا از مشکلات کاسته شود، گفت: برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از قطع برق واحدهای صنعتی نیاز به یک برنامه ریزی از پیش مشخص شده وجود دارد تا به تناسب آن واحدهای صنعتی بتوانند برنامه ریزی لازم را در واحدهای تولیدی خود انجام دهند.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

حمیدی با بیان اینکه خاموشی‌های برق در بازه‌های زمانی معین شده به صنعت اعلام شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه قطعی برق با توجه به شرایط موجود در بازه زمانی بلند مدتی اجرا خواهد شد ۷۰۰ واحد کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی استان زنجان نیاز به یک برنامه مشخص دارند تا قادر به برنامه ریزی لازم برای مدیریت واحدهای خود باشند.

وی با بیان اینکه قطعی برق به ماشین آلات و برنامه ریزی تولید واحدها خسارات جدی وارد می‌کند، گفت: متأسفانه در اکثر موارد قطعی برق با برنامه پیش نمی‌رود و در ساعاتی که اعلام شده برق در جریان بوده و به یکباره در ساعاتی دیگر قطع می‌شود، این ناهماهنگی و بی برنامگی واحدهای صنعتی را دچار مشکلات جدی کرده است.

شرکت توانیر برای مشکل کمبود برق طرح‌های متنوعی دارد و تنها قطعی برق راه حل عبور از این بحران نیست

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه عبور از این مشکل نیازمند یک تعامل بین صنعت استان و شرکت توزیع نیروی برق بوده تا خسارت به حداقل ممکن رسد، افزود: جاده تعامل دو طرفه بوده و عبور از مشکل فعلی نیازمند همکاری مشترک شرکت توزیع برق است، تعدیل میزان مصرف و یا خاموشی واحدهای صنعتی باید از پیش تعیین شده و دقیق اجرایی شود تا با کمترین میزان لطمه به واحدهای صنعتی از مشکل کمبود برق عبور کرد.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار ابراز داشت: به دنبال استفاده از همه ظرفیت شبکه برق در راستای به حداقل رساندن قطعی‌ها و خسارات به واحدهای صنعتی هستیم.

عبدالله نثار با بیان اینکه مشکل کمبود برق وجود دارد اما به دنبال تعامل برای به حداقل رساندن لطمات ناشی از قطعی برق به واحدهای صنعتی و عبور از این بحران با کمترین عارضه هستیم، گفت: شرکت توانیر برای مشکل کمبود برق طرح‌های متنوعی دارد و تنها قطعی برق راه حل عبور از این بحران نیست.

وی با بیان اینکه در زمان پیک مصرف برق شبکه با کمبود ۳۰ الی ۳۵ درصدی برق مواجه می‌شود، ادامه داد: باید این نسبت متعادل باشد تا به تجهیزات زیربنایی و اساسی شبکه تولید برق آسیب وارد نشود.

چالش کمبود برق در زنجان؛ از بهانه پرمصرف‌ها تا ماینرهایی که قارچی رشد می‌کنند

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گرمای زودهنگام را یکی از مؤلفه‌های اساسی در مشکلات ناشی از مصرف برق اعلام کرد و گفت: به تعامل جدی و با برنامه با بخش صنعت استان با محوریت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان وارد خواهیم شد تا مشکلات ناشی از قطع و کمبود برق برای این بخش به حداقل رسیده و صنعت دچار مشکل نشود.

باید میزان مصرف و ظرفیت توزیع برق فیدرهای بخش صنعت استان زنجان مشخص و به کمیسیون صنعت اتاق اعلام شود تا با یک برنامه ریزی مشخص با کمترین میزان خسارت برای واحدهای صنعتی، از بحران کمبود برق در استان زنجان عبور شود.

کد خبر: ۹۳٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha