۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
همه چیز درباره بندر خشک گرمسار| اختصاص زمین ۳۳۰ هکتاری برای توسعه حمل و نقل
در میزگرد بازار مطرح شد؛

همه چیز درباره بندر خشک گرمسار| اختصاص زمین ۳۳۰ هکتاری برای توسعه حمل و نقل

گرمسار- شستا و شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند تامین سرمایه امین قرار است که در پروژه بندر خشک سه هزار میلیارد تومانی گرمسار به صورت مدل تامین مالی مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری مستقیم حضور داشته باشند.

بازار، گروه استان‌ها: گرمسار دارای یک منطقه ویژه اقتصادی و چندین شهرک صنعتی است که نیمی از کل صنعت استان سمنان را در درون خود جای داده و نزدیکی به تهران باعث شده تا در این شهرستان سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه صنعت شکل بگیرد.

از طرف دیگر مسئولان این شهرستان پیگیر ایجاد یک بندر خشک برای تبادلات نزدیکی پایتخت در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند که محور آن ریل راه آهن و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باشد تا بتواند در زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک شایانی به منطقه کند.

بندر خشک با محوریت حمل و نقل
بندر خشک با نیاز مالی سه هزار میلیارد تومانی میسر نمی‌شود جز در سایه سرمایه گذاری، معرفی ظرفیت‌های گرمسار، تبدیل داشته‌ها به فرصت‌ها و … که در روزهای اخیر به نظر می‌رسد اقدامات خوبی از سوی مسئولان این شهرستان در راستای تحقق بندر خشک شکل گرفته است.

قرار است بندر خشک به گفته مسئولان طی سه الی چهار سال آینده در دل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار راه اندازی شود و مردم در تأمین مالی آن نیز مشارکت داشته باشند. از سوی دیگر شستا یک طرح بزرگ دیگر شامل گاوداری شش هزار راسی را نیز در گرمسار آغاز کرده و می‌بایست دید که چه میزان در توسعه منطقه مؤثر خواهد بود.

بندر خشک با نیاز مالی سه هزار میلیارد تومانی میسر نمی‌شود جز در سایه سرمایه گذاری، معرفی ظرفیت‌های گرمسار، تبدیل داشته‌ها به فرصت‌ها

مدیرعامل‌های چند شرکت بزرگ سرمایه گذاری از جمله شستا به گرمسار آمدند تا بتوانند شرایط این بندر خشک را مورد بررسی قرار دهند این سفر فرصتی دست داد تا در میزگردی با حضور خادم المله مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین از شرکت‌های زیر مجموعه شستا، فتوتی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و مطهری نماینده این شهرستان در مجلس به گفتگو بنشینیم.

حضور شستا کنار پروژه
خادم المله:
از هشت الی ۹ ماه پیش کار مطالعاتی در حوزه بند خشک گرمسار را آغاز کردیم و طرح توجیهی خوبی برای آن تهیه شده است از سوی دیگر نشان داده شد که می‌تواند بندر خشک توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد و با پیگیری نماینده گرمسار و آرادان بازدیدهایی از گرمسار و منطقه ویژه اقتصادی و شرایط بندر خشک صورت گرفت.

همچنین ما شاهد حضور شرکت سابیر که پیمانکار خوبی در سطح ایران و در منطقه است و پروژه‌های خوبی را انجام داده، برای اجرایی کردن بندر خشک در گرمسار بودیم که خوشبختانه بازدید خوبی نیز از منطقه انجام دادند و در نهایت مقرر شد تا در پایان تمام این بازدیدها و حضورها زمین ۳۳۰ هکتاری به شرکتی منتقل شود که برای تأسیس بندر خشک می‌خواهد کار انجام دهد.

مقرر شد تا در پایان تمام این بازدیدها و حضورها زمین ۳۳۰ هکتاری به شرکتی منتقل شود

در ماه‌های آتی کار نقل و انتقال سند زمین و اخذ مجوزهای مربوطه انجام می‌شود و نیاز است که شرکت سابیر به عنوان پیمانکار بزرگ مجموعه شستا وارد مجموعه شود و سرمایه گذاری اولیه‌ای را صورت دهد و در نهایت کار را برای تأمین مالی بزرگ‌تر برای اجرای پروژه صورت دهند.

استفاده از تجربه گذشته
تجربه خوبی در این زمینه وجود دارد و ما با هدف مشارکت دادن مردم در تأمین مالی بندر خشک، مدلی از سوی شرکت سرمایه امین، طراحی شده و می‌توان اگر کار با سرعت پیش برود، ظرف سه الی چهار سال آتی بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار راه اندازی شود.

برخی موارد در حوزه بین‌المللی نیز وجود دارد که از جمله آن باید گفت منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک در تفاهم نامه‌های بلند مدتی که ایران در حوزه بین الملل خواهد بست، نقش مهمی ایفا خواهد کرد و این پروژه و پروسه توسعه اقتصادی، در حقیقت تکمیل تر خواهد شد.

موقعیت استراتژیک گرمسار
مطهری: پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد که آن هم بزرگترین هلدینگ کشور به نام شستا است که منطقه گرمسار واقعاً از این پتانسیل بی بهره بود اما خوشبختانه توانستیم با مجموعه شستا در راستای موقعیت ارزشمند و استراتژیک منطقه گرمسار، تعاملات خوبی را برقرار کنیم.

در زمینه پیگیری امور بندر خشک به واسطه موقعیت استراتژیک گرمسار جذب سرمایه گذاری و زمینه سازی بازی برد برد برای مردم، لحاظ شد و نخستین پروژه مجتمع دامداری شش هزار راسی شیری مولد بود که خوشبختانه همه مقدمات کار ظرف سه ماه انجام شد و اجرای این طرح توسط شستا، اجرای خوب و نمونه‌ای بود که فرایندها و مانع‌ها برداشته شده است و خوشبختانه این طرح سبب شد تا شستا استقبال و در حوزه‌های دیگر هم به ما اعتماد کند.

تجربه خوبی در این زمینه وجود دارد و ما با هدف مشارکت دادن مردم در تأمین مالی بندر خشک، مدلی از سوی شرکت سرمایه امین، طراحی شده و می‌توان اگر کار با سرعت پیش برود، ظرف سه الی چهار سال آتی بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار راه اندازی شود

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین به عنوان امینت شستا وارد کار شده و خوشبختانه پتانسیل صنعتی منطقه گرمسار شامل ۹ شهرک و ناحیه صنعتی سبب شد تا استقبال خوبی نیز از دومین طرح قابل سرمایه گذاری با حضور شستا یعنی بندر خشک گرمسار نیز صورت گیرد.

برگزاری جلسات برای رفع موانع
جلسات مرتبط با بندر خشک گرمسار در تهران و گرمسار برگزار شده و مشاور کار خود را به دستور مدیرعامل هلدینگ شستا شروع کرده و حدود پنج ماه مطالعات بندر خشک گرمسار انجام شد همچنین مطالعات درباره بنادر خشک در داخل و خارج از کشور بررسی شدند و مجموعه مشاور با محوریت شرکت تأمین و جذب سرمایه گذاری امین به این نتیجه رسیدند که بندر خشک در گرمسار، بهترین نتیجه را خواهد داد.

موقعیت خوبی که گرمسار دارد شامل نزدیکی به پایتخت، دسترسی به شمال و جنوب و شرق و غرب در کنار جاده و خط ریلی و … سبب شد تا استقبال بیش از پیش در مجموعه شستا از ایجاد بندر خشک در گرمسار صورت گرفته است. این بندر همچنین در ابعاد مختلف تأثیرگذاری خودش را خواهد داشت و ما هم سعی کرده‌ایم تا با سرعت دادن به امور، بسترها را بهتر فراهم آوریم.

بحث اصلی زمین بود که در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل و شرکت سابیز توانست خوشبختانه امور را در دست بگیرد و ان شالله سریع‌تر به نتیجه‌ای قطعی در رابطه با جانمایی بندرخشک برسیم از سوی دیگر تعامل با منطقه ویژه اقتصادی گرمسار که می‌تواند حامی بندر خشک باشد، نیز در دست اقدام است.

۳هزار میلیارد تومان نیاز است
طی روزهای اخیر اقدامات انجام خواهد شد و سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شستا در این حوزه انجام خواهد شد که برای منطقه ما بی نظیر است و اشتغال حدود ۶۰۰ نفر در فاز انبار داری و ستادی بندر خشک به صورت مستقیم، در زمره ویژگی‌های این طرح است.

یکی از مشکلات پروژه دامداری در گرمسار چاه آب بود که موانع آن را مورد بررسی قرار داده ایم و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است از سوی دیگر برای دسترسی به آب مشکلاتی داشتند که این موانع نیز با حضور آبفای استان سمنان رفع شد.

طی روزهای اخیر اقدامات انجام خواهد شد و سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شستا در این حوزه انجام خواهد شد که برای منطقه ما بی نظیر است

تاکید شستا این است که نباید صبر کرد و هر سوله ای که احداث شد ۲۰۰ راس دام در آن جابجا و کار شروع شود تا زمانی که خاتمه کار به هدفگذاری اصلی برسد و من معتقد هستم که با این نگاه وجود خیلی زود، طرح مذکور به نتیجه خواهد رسید.

مطالعات انجام شد
فتوتی: یکی از پروژه‌هایی که قبلاً مطالعه اما نیاز به تامین سرمایه و نیاز به تعیین مشخصات آن بود، بندر خشک در منطقه اقتصادی گرمسار است که نشست‌های خوبی برای این منظور برگزار شده است.

بندر خشک نیاز داشت تا با سرمایه گذار برای اقدامات اجرایی مذاکراتی صورت گیرد زیرا می‌بایست برنامه ریزی ها به صمتی برود که منطقه ویژه اقتصادی گرمسار مرکز و هاب حمل و نقل کریدور شمال به جنوب کشور و از ظرفیت حمل و نقل و صنایع وابسته به آن برای توسعه منطقه استفاده کنیم.

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و ارتقای صنعت شرق کشور دارد و ما برنامه ریزی هایی برای مرکز هوشمند حمل و نقل در منطقه ویژه گرمسار را داشته باشیم تا این منطقه به یک منطقه ویژه هوشمند بدل شود. این طرح در دستور کار قرار دارد و در مرحله نخست هم مباحث گمرکی آن را اغاز کرده ایم.

جنبه بین المللی طرح
با پیگیری و اجرای این طرح‌ها، هرکاری که در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار انجام شود، می‌بایست به صورت دیجیتال صورت گیرد این مزیت اصلی منطقه ویژه خواهد بود و بعد روی برند سازی و … کار خواهد شد تا بتوانیم خدمات خوبی را به منطقه ویژه اقتصادی گرمسار داشته باشیم.

در تفاهم نامه ایران و چین هم مواردی مشخصاً درباره کریدور جنوب به شمال و حمل نقل و حضور ایران در جاده ابریشم مطرح شده و ما بر اساس آن عناوین، اقدام به ایجاد بندرخشک گرمسار می‌کنیم. درست است که توافق ایران و چین در ظرف همین چند ماهه صورت گرفته اما مطالعات بندر خشک گرمسار بر اساس پیش بینی و براورد های آتی صورت گرفته است بنابراین تفاهم نامه‌های بین المللی در این طرح دیده شده است.

در تفاهم نامه ایران و چین هم مواردی مشخصاً درباره کریدور جنوب به شمال و حمل نقل و حضور ایران در جاده ابریشم مطرح شده و ما بر اساس آن عناوین، اقدام به ایجاد بندرخشک گرمسار می‌کنیم

از ۹ صنعت تائید شده و محوری برای بنادر خشک، حمل و نقل در گرمسار، مزیت اصلی منطقه اقتصادی و بندر خشک محسوب خواهد شد. این طرح همچنین مطالعات خود را با اعتبار ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان (از سوی شرکت سرمایه گذاری امین وابسته به شستا) طی هشت ماه گذشته انجام داده و امروز مطالعات اف اس این طرح مصوب شده است از سوی دیگر مشکلات مکان جانمایی شده با مشارکت منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و مدیران استانی رفع شود تا شاهد ایجاد بندر خشک در گرمسار باشیم.

شستا و مدل جدید تامین مالی
شرکت تأمین سرمایه امین وابسته به شستا یک نوع مدل تامین سرمایه را برای بندر خشک گرمسار طراحی کرده که مبتنی بر بورس است و ۲۰ درصد چرخه عملیاتی خواهد داشت بنابراین طی ماه‌های آتی اختصاص به تضامین، تامین مالی و … خواهد یافت و اطمینان شستا را نیز جلب خواهیم کرد.

در نهایت باید گفت کل این پروژه حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که برای شستا عدد بزرگی نیست اما برای گرمسار رقم درشتی است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن را شرکت سرمایه گذاری نقدا پرداخت می‌کند و مابقی آن از طریق فراخوان بازار سرمایه و مشارکت مردم تامین می‌شود.

کد خبر: ۹۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha