۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
خسارت ۲۱۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت هتلداری گلستان
رییس جامعه هتل داران گلستان:

خسارت ۲۱۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت هتلداری گلستان

گرگان- تجری، رییس جامعه هتل داران گلستان گفت: با شیوع کرونا حدود ۲۱۰ میلیارد تومان به صنعت هتلداری گلستان خسارت وارد شده است.

باب‌الله تجری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان گلستان دارای ۴۰ واحد اقامتی و با سرمایه گذاری حداقل یک هزار میلیارد تومان و شرایط اشتغال مستقیم برای هزار نفر و غیر مستقیم پنج هزار نفر را فراهم کرده است.

وی افزود: بعد از سیل ۹۸ استان گلستان و پس از آن شیوع بیماری کوید ۱۹ در اسفند ماه سال ۹۸ خسارت سنگینی به صنعت هتلداری استان گلستان وارد شده است.

تجری ادامه داد: براساس آخرین ضریب اشغال اتاق ها قبل از شرایط به وجود آمده در استان ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است، اما با این شرایط امکان جذب گردشگر در هتل های استان به پنج الی ۱۰ درصد رسیده است و از اسفند سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹ حدود ۲۱۰ میلیارد تومان به صنعت هتل داری استان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه مسوولان با توجه به اینکه امکان جبران خسارت هتلداران را نداشته اند، هیجگاه اعلام نکردند در این زمان هتل ها بسته شود، گفت: عملا با شرایط به وجود آمده هیچ درآمدی وجود نداشته و هتلدارها بیشتر برای حفظ اموالشان مجبور بودند که فعال باشند تا شاید اینگونه خسارت کمتری ببینند.

رییس جامعه هتل داران گلستان خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از این صنعت بسته حمایتی در نظر گرفت از جمله اینکه کارگران این صنعت را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی کرد اما با این اقدام لطمه بزرگی به صنعت هتلداری وارد شد چرا که اساس این کار شکل گرفته از نیروی کارآمد است که با این حمایت دولت هتل ها نیروهای کارآمد خود را نیز از دست دادند.

تجری با بیان اینکه امحال تسهیلات از دیگر حمایت های دولت بود، گفت: زمانی که کسب و کار هتلداران تعطیل هست چگونه می توانند اقساط وام خود را پرداخت کنند حتی اگر یک بازده زمانی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخشودگی مالیات هم از دیگر حمایت های دولت بوده اما در قانون وجود دارد که مالیات بر درآمد است و هتل ها درآمدی نداشتند که بخواهند مالیات پرداخت کنند و عملا این بسته حمایتی دولت کمک خاصی به زنده نگهداشتن صنعت هتل داری استان نکرد.

سال‌ها طول می کشد خسارت های کرونا جبران شود
رییس جامعه هتلداران گلستان با تاکید بر اینکه بیشتر هتل های که در استان وجود دارد با تسهیلات بانکی ساخته شده اند، خاطرنشان کرد: وقتی درآمد وجود نداشته باشد پرداخت این تسهیلات چه با سود ۱۲ درصد چه با سود ۱۸ درصد امکان پذیر نیست و هتلدارها بعد از کنترل بیماری کووید ۱۹ نیز سال ها طول خواهد کشید تا بتوانند دوباره به بقای خود ادامه دهند.

تجری با اشاره به اینکه خسارت های وارده به هتلدارها به زودی زود جبران نخواهد شد، اضافه کرد: متاسفانه قطعی های برق نیز باعث شده تا بخشی از تاسیسات این هتل ها مانند کولرها، یخچال و دیگر موارد دچار اشکال شوند.

وی ادامه داد: اگر مسوولان به دنبال حمایت از صنعت هتلداری هستند باید برای جذب گردشگر برنامه ریزی داشته باشند و شرایط استان را فراهم کنند تا گلستان نیز یک استان گردشگر و تنها یک معبر و پل برای دیگر استان ها نباشد.

رییس انجمن هتلداران گلستان جمع آوری خانه های غیر مجاز مسافر را از دیگر کمک هایی برشمرد که دولت می تواند به صنعت هتلداری استان داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه این خانه ها با حداقل امکانات بیشترین درآمد را کسب می کنند و باعث لطمه بزرگی به هتلداری می شود.

وی تاکید کرد: این مشکل سال های سال است که وجود دارد، اما مسوولان هنوز اقدام درخوری برای رفع آن انجام نداده اند.

کد خبر: ۹۲٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha