۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کلزاکاران خسته از زمین و زمان؛ هزار پیچی از مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

کلزاکاران خسته از زمین و زمان؛ هزار پیچی از مشکلات

قائمشهر- فصل دروی کلزا و خرید تضمینی محصول رسید و کشاورزان از بی مهری زمین و زمان و کاسته شدن سطح مزارع گلایه مند هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۸۰ درصد از محصول کلزای مازندران برداشت و همزمان کار خرید تضمینی در حال انجام است، اما کشاورزان از حمایت‌های ضعیف و نبود برنامه جامعه برای کلزاکاری گلایه دارند.

با آنکه متولیان امر معتقدند ۱۴ مرکز خرید کلزا در مازندران دایر شده اما به گفته کشاورزان و کلزاکاران برخی کارخانه‌ها اقدام به خرید ندارند و مجبورند با صرف هزینه‌های بیشتر، محموله‌ها به کارخانه‌های دیگر شهرها تحویل دهند.

برخی کارخانه‌های کلزا خرید نمی‌کنند
یک کشاورز میاندرودی که محصولش را به کارخانه‌ای در جاده ساری- قائمشهر تحویل داده است، از نخریدن کلزا توسط کارخانه‌ای در میاندرود گلایه کرد و گفت: کشاورزان مجبورند محصول را به جاده قائمشهر بیاورند و هزینه‌های آنان چند برابر می‌شود.

اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار از نبود برنامه حمایتی از کشاورزان برای تأمین نهاده‌ها نظیر کود و سم گلایه کرد و گفت: سال قبل بخش قابل توجهی از مزرعه را به زیر کشت کلزا بردیم اما به دلیل نداشتن نهاده و سموم مورد نیاز، محصولمان از بین رفت.

وی بابیان اینکه بخشی از محصولم از بین رفت، نداشتن سموم برای مبارزه با علف‌های هرز و حمایت‌های ضعیف را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: به رغم آنکه هر سال هزینه‌های زیادی متحمل می‌شویم اما میزان تولید و برداشت ضعیف است.

این کشاورز با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد، افزود: کارشناسان باید بیشتر در مزرعه حضور پیدا کنند و ارتباط چهره به چهره با کشاورزان داشته باشند تا محصول به نتیجه برسد.

کلزاکاران خسته از زمین و زمان؛ هزار پیچی از مشکلات

وی ادامه داد: اکنون به رغم آنکه کشاورز هزینه می‌کند اما به دلیل نداشتن امکانات و نهاده‌های مورد نیاز برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز، محصولش به بار نمی‌نشیند.

گرانی نهاده‌ها کشاورزان را خسته کرده است
کشاورز دیگری از عدم خرید برخی کارخانه و تحویل محصول کشاورزان انتقاد کرد و گفت: باید حدود د و ساعت در ترافیک بمانیم تا بتوانیم محصول را به مرکز خرید دیگر شهرها تحویل دهیم.

اسدی بالارفتن هزینه‌های تولید و گرانی نهاده‌ها را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: سال قبل سم را ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و امسال ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری کردیم.

این کشاورز یادآور شد: کلزاکاری و کشاورزی در استان دیگر صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان در حال رها کردن مزارع هستند زیرا گرانی مردم را خسته کرده است.

وی ادامه داد: قیمت کود شکری به ۴۵۰ هزار تومان رسیده و با این نرخ‌ها، کشاورز رغبتی برای تولید ندارد.

۱۰ رقم کلزا تولید شده است
مجید بهادری معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه توسعه کشت کلزا و دانه‌های روغنی جزو برنامه‌های سازمان است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بخشی از از نیازهای علوفه‌ای خوراک دام و طیور در مازندران با توسعه دانه‌های روغنی و کلزا قابل تأمین است از این رو کشت کلزا یکی از برنامه‌های مهم برای تأمین کنجاله و مواد پروتئینی است.

وی سطح مزارع کلزا را در سال جاری شش هزار و ۷۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: امسال بالای ۱۰ رقم محصول تولید و ارقامی کشت شد که قابلیت کشت تا پنج تن در هکتار را دارا هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری قرارداد کشت کلزا در سه هزار هکتار را داریم و در برای تقویت تولید دام و طیور نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

۸۰ درصد مزارع کلزا برداشت شده است
همچنین عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برداشت محصول از سطح ۸۰ درصد مزارع کلزای استان انجام شده است، افزود: برداشت محصول از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و۷۵۰ تن محصول کلزا به ارزش ۶۲۷ میلیارد تومان خریداری شده است از کشاورزان خواست تا هنگام برداشت به توصیه‌های فنی کارشناسان توجه کنند.

وی از پرداخت ۱۹ میلیارد تومان از مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ مرکز خرید از ۱۴ مرکز تجهیز و برنامه ریزی شده است و فرایند خرید تضمینی محصول کلزا را انجام می‌دهند.

کلزاکاران خسته از زمین و زمان؛ هزار پیچی از مشکلات

شهیدی فر با اظهار اینکه دغدغه‌ای برای تحویل محصول کلزا به مراکز خرید وجود ندارد، افزود: امیدواریم با تسهیل امور و پرداخت به موقع پول، آموزش و ترویج شاهد افزایش سطح محصول کلزا در پاییز سال جاری باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اقتصادی شدن کشت محصول را سبب رفع واردات و خودکفایی می‌شود.

وی پیش بینی کرد میزان برداشت محصول در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۰ درصد برداشت داشته باشد.

۳۰ درصد مطالبات پرداخت شده است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران نیز از کشاورزان خواست تا محموله‌های کلزا خود را در سامانه جامع خرید تضمینی بانک کشاورزی ثبت کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است، اظهار امیدواری کرد بزودی مابقی مطالبات نیز پرداخت می‌شود.

وفایی نژاد یادآور شد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا با دو درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۱ هزار تومان است و به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای دو درصد به نسبت از وزن محصول کلزای تحویلی کسر و بهای آن محاسبه می‌شود.

افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جاری نوید رشد سطح کشت کلزا را در سال‌های آتی می‌دهد و تحقق این هدف رفع موانع فراروی، حمایت از کشاورزان و تأمین نهاده‌ها و بذر مناسب برای کشت است.

کد خبر: ۹۲٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha