۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
  توان تولید واکسن در دنیا چقدر است؟| فایزر و مدرنا امسال ۴میلیارد دوز واکسن تولید می کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

توان تولید واکسن در دنیا چقدر است؟| فایزر و مدرنا امسال ۴میلیارد دوز واکسن تولید می کنند

دنیا برای رهایی از کرونا نیاز به واکسن دارد ولی سوال این است که ایا توان تولید واکسن می تواند پاسخگوی نیاز جهان باشد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها اصلی ترین دغدغه جهان تامین واکسن است ولی سوال اینجاست که شرکتهای واکسن سازی چه مقدار واکسن تولید می کنند و این واکسن برای تامین نیاز چه سهمی از مردم دنیا کفایت می کند. برای پاسخگویی به این سوال  به بررسی وضعیت تک تک شرکتها و کشورهای  تولید کننده واکسن کرونا می پردازیم تا بتوانیم تصویری از آینده بازار واکسن در دنیا را ترسیم کنیم.

 واکسن تولیدی شرکت بایون- تک آلمان و فایزر امریکا اولین واکسن تایید شده توسط  اف دی ای امریکا و سازمان بهداشت جهانی  برای مقابله با کرونا بود. واکسنی که در ابتدا برای افراد بالاتر از ۱۶ سال تایید شد و حال افراد بالاتر از ۱۲ سال در اروپا و امریکا می توانند این واکسن را دریافت کنند.

طبق گزارشهای ارایه شده توسط مدیر عامل شرکت فایزر، آنها ظرفیت تولید ۳ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ را دارند. این در حالیست که پیش از این ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲.۵ میلیارد دوز اعلام شده بود. مدیر عامل فایزر در مصاحبه ای با نشریه فیرس فارما در مورد ظرفیت تولید در سال جاری گفت: «ما در تلاش هستیم توان تولید خود را افزایش دهیم تا بتوانیم صادرات به کشورهای در حال توسعه را بیشتر کنیم و نقش پر رنگ تری در مبارزه با کرونا داشته باشیم.»

۴ میلیارد دوز فایزر در سال ۲۰۲۲
این شرکت داروسازی در سال ۲۰۲۲ میلادی توان تولید ۴ میلیارد دوز واکسن را خواهد داشت. طبق گزارش شرکت فایزر تا روز ۴ می سال جاری( ۱۵ اردیبهشت) این شرکت ۴۳۰ میلیون دوز واکسن به ۹۱ کشور دنیا صادر کرده است  و تا همین روز قراردادهایی برای تولید و عرضه ۱.۶ میلیارد دوز واکسن به کشورهای مختلف را دارد که می تواند درامدی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار برای ان به همراه داشته باشد.

بر مبنای این گزارش حدود ۱.۴ میلیارد دوز از واکسن های تولیدی این شرکت هنوز خریداری ندارد و بر طبق توافق ها و قراردادهایی که از این پس منعقد می شود، به متقاضیان فروخته خواهد شد. نکته مهم این است که تعداد زیادی از کارخانه های تولیدی این واکسن در قاره اروپا قرار دارد و از سال ۲۰۲۲ کارخانه ای در سنگاپور هم برای تولید این واکسن راه اندازی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فایزر در مورد دلیل افزایش حجم تولید نسبت به پیش بینی های اولیه گفت: «رشد تقاضا برای واکسن فایزر در کشورهای در حال توسعه عامل اصلی ارتقای ظرفیت تولید است.»

حجم تولید واکسن مدرنا چقدر خواهد بود
از دیگر واکسن هایی که این روزها در دنیا استفاده می شود، واکسن مدرنا است که توسط یکی از شرکتهای داروسازی امریکایی تولید شده است. این شرکت در اوایل سال جاری اعلام کرده بود یک میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ تولید می کند ولی بعد از مشاهده افزایش تقاضا در دنیا سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تازه را در دستور کار قرار داد و سپس در خبرها از افزایش توان تولید تا مرز ۳ میلیارد دوز در سال خبر داد. ولی این حجم واکسن در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد نه در سال جاری.

گزارشهای اخیر شرکت مدرنا نشان می دهد حداکثر حجم واکسن تولید شده در سال جاری برابر با ۸۰۰ میلیون دوز خواهد بود وانها حتی از پیش بینی های اولیه تولید هم عقب تر هستند.

این شرکت داروسازی واکسنی با تکنولوژی «ام آر ان ای » تولید کرده است و محصولاتش برای افراد بالاتر از ۱۲ سال در امریکا قابل استفاده است. مطالعه روی کارایی واکسن برای افراد بالاتر از ۶ ماه تا سقف ۱۲ سال ادامه دارد ولی نتایج آن هنوز منتشر نشده است.

چین ۳ میلیارد دوز واکسن تولید خواهد کرد
اما یکی از کشورهایی که اخیرا واکسن های تولیدی آن در سازمان بهداشت جهانی تایید شده است، کشور چین است. این کشور با جمیعتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفر نیاز به تولید حدود سه میلیارد دوز واکسن دارد تا بتواند تمامی افراد را در مقابل این ویروس ایمن کند و مقامات بهداشتی این کشور اعلام کرده اند این حجم از واکسن در سال جاری در چین تولید می شود و تمامی مردم را می توانند در سال جاری واکسینه کنند.

چین تا انتهای ماه ژوین امسال ۴۰ درصد از جمعیت کشور را واکسینه خواهد کرد.تا کنون ۵۴۶ میلیون دوز واکسن در چین تزریق شده است و ۱۹.۵ درصد از کل جمعیت این کشور در برابر کرونا ایمن شده اند.

 البته مقامات بهداشتی این کشور تاکید کرده اند سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید واکسن در داخل چین ادامه دارد و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ توان تولید واکسن در چین به ۵ میلیارد دوز برسد.در صورت تحقق این پیش بینی چین می تواند سهم بزرگتری در تامین واکسن در دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه دنیا و شرکای تجاری وسیاسی اش ایفا کند.

کد خبر: ۹۲٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha